[scheikunde] Wet van Lambert Beer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[scheikunde] Wet van Lambert Beer

Hallo,

Ik moet voor school werken met de wet van lambert beer.

Nou heb ik afgelopen woensdag een practicum gedaan met spectrofotometrie.

Aan de hand van de uitkomsten van deze practicum moet ik gaan werken met de wet van lambert beer. Alleen... ik kom er niet uit!

Uit de spectrofotometer heb ik bepaalde meetwaarden gehaald, ik weet namelijk de golflengtes en de absorptie.

Ik weet dat de wet van Lambert beer: E=e.l.c

waarin:

E= Extinctie (dus de waarden van Absorptie die ik van de spectrofotometer heb gekregen)

e = molaire extinctiecoefficient (waar kan ik deze waarde wegtoveren?)

l = de optische weglengte (dus de breedte van de cuvet)

Hoe kan ik aan de hand van de twee waardes die ik heb, rekenen met de wet van lambert beer?

Ik heb echt van alles al nagezocht op het internet, maar kom er echt niet uit. (mss omdat ik ook geen wiskundige ster ben?)

Hoop dat iemand mij hier kan helpen!

Re: [scheikunde] Wet van Lambert Beer

Zou je de werkwijze en de resultaten van je practicum kort kunnen beschrijven dan kunnen we je makkelijker helpen.

Berichten: 14

Re: [scheikunde] Wet van Lambert Beer

Ja natuurlijk.

De practicum ging over cuvetcorrectie en absorptiespectrum.

Nou heb ik met een plastic cuvet het absorptiespectrum bepaald van demiwater met een golflengte van 200 tot 800nm.

De spectrofotometer geeft mij dan de extinctie (absorptie?) meetwaarden terug:

golflengte Extinctie

200 >+3

300 0,0665

400 0,099

500 0,088

600 0,086

700 0,082

800 0,082

Maar... wat moet ik vervolgens met dit doen, en de wet van lambert beer?

PS: bedankt voor je snelle reactie!

Re: [scheikunde] Wet van Lambert Beer

Een ding heb je vergeten te vermelden: wat is de vraag die je met dit practicum moest beantwoorden?

Je hebt het absorbtiespectrum gemeten van de cuvet met water bij verschillende golflengtes tov van lucht.

Je kunt aan de resultaten zien dat de cuvet een constante absorbtie heeft bij golflengtes van 300 tot 800 nm waardoor je een spectrum kunt opnemen met een vaste correctie van de extinctie.

De wet van lambert beer kun je hier niet gebruiken want die is alleen van toepassing op sterk verdunde oplossingen en niet op plastic cuvetten.

Weetje:

Polystyreen (PS) cuvetten hebben een doorlaatbaarheid van 340-900nm

Polymethylmethacrylaat (PMMA) hebben een doorlaatbaarheid van 300 - 900 nm.

Je hebt waarschijnlijk een PMMA-cuvet gebruikt want met een PS-cuvet zou je bij 300 nm een hoge absobtie hebben gevonden.

Berichten: 14

Re: [scheikunde] Wet van Lambert Beer

Ok, sorry! Ik zal er even een andere opdracht van de practicum bij pakken.

Meten van een e110 kleuroplossing t.o.v. demiwater (blanco = 0,000).

Golflengte - Extinctie

340 - 0,039

400 - 0,112

460 - 0,032

520 - 0,163

580 - 0,002

640 - 0,002

700 - 0,002

Ik heb eerst 2 cuvetten met demiwater gevuld, hiervan heb ik de absorptiewaarde gemeten. Van de cuvet welke een negatieve waarde gaf, heb ik de blanco gemaakt. De andere cuvet heb ik gevuld met E110 oplossing.

Vervolgens krijg ik de waarden in bovenste "tabel".

Maar... de negatieve waarde was - 0,001, moet ik dit dan nog van de bovenstaande waarden aftrekken?

Vervolgens moet ik hiervan de molaire extinctie coefficient berekenen. (Deze doe ik dan met de wet van lambert beer?)

E= e.c.l

De optische weglengte is 1 cm.

Dus E=e.c.1 ?

Hoop dat ik het nu wel goed opgeschreven heb!

Re: [scheikunde] Wet van Lambert Beer

Als je de molaire extinctiecoefficient wilt berekenen heb je ook de molaire concentratie van je oplossing nodig want de eenheid van e is l/mol/cm.

Nu kun je alleen de relatieve verhoudingen van de molaire extinctiecoefficient bij verschillende golflentes berekenen.

E=e.l.c

Je schrijft dit voor de verschillende golflengtes als volgt

E340=e340.l.c

E400=e400.l.c

e340/e400=(E340/l.c)/(E400/l.c)

De weglengte is 1 cm en de c is in beide gevallen hetzelfde en dat geeft dan

e340/e400=E340/E400 ofwel de molaire extinctiecoefficient bij 340 nm is 0.039/0.112 zo klein als de molaire extinctiecoefficient bij 400 nm.

Edit: index E gekorrigeerd

Berichten: 14

Re: [scheikunde] Wet van Lambert Beer

Ok, dus de molaire extinctiecoefficient is altijd gelijk aan de Extinctie?

(Omdat ze in de formule namelijk hetzelfde zijn?)

E340=e340.l.c

E400=e400.l.c

En hoe kom je achter de molaire concentratie?

Sorry hoor, ben echt nog een *noob*

Re: [scheikunde] Wet van Lambert Beer

De molaire extinctiecoefficient is altijd gelijk aan de Extinctie?

Nee dat klopt niet.

E=e340.l.c

De extintie is alleen gelijk als als l.c gelijk is aan 1, kijk maar als je de molaire extinctiecoefficient eruit haalt.

e=E/(l.c) In woorden: de molaire extinctiecoefficient is gelijk aan de extinctie gedeeld door de weglengte (in cm) maal de concentratie (in mol/l)

Hieraan kun je ook zien wat je nodig hebt voor de berekening van de molaire extinctiecoefficient nl de extinctie, de weglengte (in cm) en de concentratie van de gemeten oplossing in mol/l

De weglengte is in de standaardcuvetten 1 cm, de molaire extinctiecoefficient is in deze situatie de extinctie gedeeld door de concentratie (in mol/l)

Nog even terugkomen op de vorige vraag over de blanco. je moet er inderdaad 0.001 van aftrekken want dat is de extra bijdrage van je meetcuvet.

(Edit, ik heb mijn dag niet)

Berichten: 243

Re: [scheikunde] Wet van Lambert Beer

Oftewel: e = E/(l.c) :P

Als het goed is zijn l en c bekend, dus lijkt het me niet zo moeilijk om e uit te rekenen :D

Als je het moeilijk vindt om uit te rekenen, kan je een eenvoudig rekensommetje gebruiken (doe ik zelf ook altijd, vaak ook als controle). Bijv. 6 = x.2.1,5 (hier komt dus uit dat x = 2) :P

Berichten: 14

Re: [scheikunde] Wet van Lambert Beer

Sorry voor mijn late reactie.

Heel erg bedankt voor je / jullie uitleg :oops: !

Ik denk dat ik er nu wel uitkom ;) .

Groetjes, Monique

Reageer