[Electriciteit] Afkorting Spanning U?

Moderator: physicalattraction

Berichten: 3

[Electriciteit] Afkorting Spanning U?

Waaromn is de afkorting van spanning U?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Electriciteit] Afkorting Spanning U?

Andere bruikbare letters waren al bezet. Nee, serieus. Dat geldt wel voor meer van die afkortingen, C was ook logischer geweest voor stroomsterkte (current) dan I. Ik ben daar eens een berg info over tegengekomen toen ik aan het googelen was naar SI-eenheden, maar kan het zo gauw niet terugvinden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Electriciteit] Afkorting Spanning U?

De I van stroom is afgeleid van het Duits, waar het van (het Duiste woord voor) intensiteit komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: [Electriciteit] Afkorting Spanning U?

Met de tip van TD kom ik dit tegen op de Duitse wikipedia
Somit könnte das Formelzeichen U für Unterschied stehen. U soll jedoch von urgere (treiben) kommen.
urgere is volgens mij (gezien de treiben tussen de haakjes) de vertalen als duwen of drijven
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Electriciteit] Afkorting Spanning U?

De I van stroom is afgeleid van het Duits, waar het van (het Duiste woord voor) intensiteit komt.
Ik heb geleerd dat het komt van het Franse woord intensité.

Is dit misschien een Frans-Duitse kwestie? :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Electriciteit] Afkorting Spanning U?

Dat zal eerder met de Frans-Duitse relatie te maken hebben ja ;-)

Berichten: 3

Re: [Electriciteit] Afkorting Spanning U?

Friendly Ghost schreef:Met de tip van TD kom ik dit tegen op de Duitse wikipedia
Somit könnte das Formelzeichen U für Unterschied stehen. U soll jedoch von urgere (treiben) kommen.
urgere is volgens mij (gezien de treiben tussen de haakjes) de vertalen als duwen of drijven
Dankjewel FG

dankzij jou ben ik nu tien euro rijker.

Ik had namelijk een weddenschap dat ik dat wel kon vinden.

En urgere is inderdaad Latijn voor duwen en drijven

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: [Electriciteit] Afkorting Spanning U?

Graag gedaan, ik zie mijn 10% vindersloon nog wel verschijnen dan :roll:
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Electriciteit] Afkorting Spanning U?

nóg wat anders gevonden:

http://www.sengpielaudio.com/calculator-ohmslaw.htm
The symbol I comes from "International Ampere"
http://www.sengpielaudio.com/Rechner-ohmsc...schesgesetz.htm
Der Buchstabe I kann von "International Ampere", aber auch von lat. influare (hineinfließen) kommen,  

R von Resistance oder von resistare (widerstehen)  

und U von lat. urgere (treiben, drängen), kann aber auch von "Unterschied" herkommen - wegen der Potentialdifferenz als Unterschied.
Gooi maar in mijn pet. Hier ligt werk voor historici. Vraag is ook hoeveel sites op internet elkaar gewoon napraten. Een vaak nageaapte fout wordt daarom nog niet goed. Verder zijn de Angelsaksen zo eigenwijs om niet de U maar de V te gebruiken voor de grootheid spanning. Waar hebben we een SI voor?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Electriciteit] Afkorting Spanning U?

U is soms ook iets anders, zoals energie.

Het maakt allemaal geen drek uit hoe je het noemt, als de eenheden maar correct zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Electriciteit] Afkorting Spanning U?

DePurpereWolf schreef:U is soms ook iets anders, zoals energie.  

Het maakt allemaal geen drek uit hoe je het noemt, als de eenheden maar correct zijn.
Dat laatste ben ik niet met je eens. Want het is al verwarrend genoeg dat ook binnen het SI één symbool kan staan voor meerdere grootheden. Als we dan per land ook nog eens onze eigen symbolen gaan verzinnen wordt het hele idee van SI, wereldwijd dezelfde "fysicataal" om verwarring te voorkomen, redelijk ondergraven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [Electriciteit] Afkorting Spanning U?

Maar Jan, dat is al lang zo! Jij gebruikt c misschien als de lichtsnelheid, maar voor mij is het een van de Raccah parameters. En soms is het gewoon een constante. Behalve natuurlijk als het een concentratie betekent. En dat is vaak het geval als ik met c niet een van de drie kristal-assen in een rooster bedoel. Hoewel ik moet toegeven dat ik collega's heb die c als warmtecapaciteit opvatten. Om maar te zwijgen van de mensen die aan een programmeertaal, het element koolstof, een DNA nucleobase, of het beursgenoteerde bedrijf CityGroup denken....
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Electriciteit] Afkorting Spanning U?

Zo is de 'v' ook een geliefd lettertje.

V=voltage

v=snelheid

V=volume

Waar ik aan heb is dat P als N/m2, Torr, Dyne/cm2, PSI, en Atm. kan worden aangegeven, dat is nogal vervelend

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Electriciteit] Afkorting Spanning U?

Ja, dat weet ik, en zei ik ook al:
Want het is al verwarrend genoeg dat ook binnen het SI één symbool kan staan voor meerdere grootheden.
, en dat vind ik dus al verwarrend genoeg.

Wat ik bedoel en meende duidelijk genoeg gesteld te hebben, is dat we dan niet ook nog eens moeten beginnen met voor één en dezelfde grootheid per land/regio weer andere symbolen te gaan gebruiken: een U in continentaal Europa, en een V in Angelsaksische landen, terwijl we beiden de grootheid elektrische spanning bedoelen..
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [Electriciteit] Afkorting Spanning U?

Lijkt me een goed idee. Doen we direct nadat we overal de meter en de graad Celcius hebben ingevoerd, ok? En dan daarna is het nog maar een kleine stap naar wereldvrede.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Reageer