TI-84 nulpunten van een parabool.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 329

TI-84 nulpunten van een parabool.

Ik zit nu in 4 havo en moet nu dus leren werken met een GR.

Ik weet dus echt niet hoe ik de zero functie moet gebruiken. Wat je ermee berekent en hoe ik het uit het hoofd kan doen (en dat doe ik ook liever) weet ik wel, alleen zit het probleem bij dat ik denk dat er op proefwerken heel veel vragen zullen komen waardoor ik het niet uit het hoofd zou kunnen doen.

Dus ik moet een left-bound en een right bound aangeven, dan krijg ik 1 snijpunt met de x-as, maar een parabool heeft er meestal 2, en als ik right bound ga aangeven voor de left bound krijg ik een foutmelding.

Kan iemand mij leren hoe ik beide snijpunten kan krijgen?

mvg,

Liam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: TI-84 nulpunten van een parabool.

'Om de beurt', zegt je dat iets ... ?

Berichten: 329

Re: TI-84 nulpunten van een parabool.

Safe schreef: wo 19 sep 2012, 19:55
'Om de beurt', zegt je dat iets ... ?
Ja, ik begrijp wel dat het om de beurt moet. Maar de 1e keer geef ik de linker en de rechter helft aan. En dan? Lijkt me dat ik ze dan moet omdraaien, dus ik geef voor die andere keer rechts als links aan en links als rechts en dan krijg ik dus een foutmelding.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: TI-84 nulpunten van een parabool.

liamgek schreef: wo 19 sep 2012, 20:32
dus ik geef voor die andere keer rechts als links aan en links als rechts en dan krijg ik dus een foutmelding.


Allicht want de linker- moet kleiner zijn dan de rechtergrens.

Je hebt een grafiek en je ziet waar de grafiek de x-as snijdt.

Voor elk snijpunt ga je eerst links staan en klikken daarna rechts enz.

Berichten: 329

Re: TI-84 nulpunten van een parabool.

Ik krijg nog steeds maar 1 snijpunt zonder foutmelding. Als ik daarna het andere snijpunt wil weten krijg ik Error: bound.

Ik heb deze formule: h=4,032x-0,021x²

Ik krijg alleen het snijpunt (192,0) maar het andere snijpunt (wat 0 moet zijn aangezien er geen c-waarde is) kan ik niet op die rekenmachine krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: TI-84 nulpunten van een parabool.

Mja het lower bound links naast dat snijpunt leggen en de higher bound rechts naast dat snijpunt wil misschien werken? Met de pijltjes moet je 1 der snijpunten selecteren, niet beide.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: TI-84 nulpunten van een parabool.

liamgek schreef: do 20 sep 2012, 22:17
Ik krijg nog steeds maar 1 snijpunt zonder foutmelding. Als ik daarna het andere snijpunt wil weten krijg ik Error: bound.

Ik heb deze formule: h=4,032x-0,021x²

Ik krijg alleen het snijpunt (192,0) maar het andere snijpunt (wat 0 moet zijn aangezien er geen c-waarde is) kan ik niet op die rekenmachine krijgen.
Ik heb er zelf geen probleem mee, wat is je window?

Berichten: 329

Re: TI-84 nulpunten van een parabool.

Fuzzwood schreef: vr 21 sep 2012, 00:06
Mja het lower bound links naast dat snijpunt leggen en de higher bound rechts naast dat snijpunt wil misschien werken? Met de pijltjes moet je 1 der snijpunten selecteren, niet beide.
Oh, nu snap ik hem.

Dus je moet voor de 1e keer links onder de x-as nemen en y erboven en dan andersom?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: TI-84 nulpunten van een parabool.

liamgek schreef: vr 21 sep 2012, 20:10
Dus je moet voor de 1e keer links onder de x-as nemen en y erboven en dan andersom?


Wat bedoel je hier? De cursor loopt toch over de grafiek? Dus links van 0 staat de cursor onder de x-as en rechts van 0 erboven ...

Berichten: 411

Re: TI-84 nulpunten van een parabool.

liamgek schreef: vr 21 sep 2012, 20:10
Oh, nu snap ik hem.

Dus je moet voor de 1e keer links onder de x-as nemen en y erboven en dan andersom?
Hieruit blijkt duidelijk dat je niet weet waarover het gaat. De cursor waarmee je je 'bounds' moet ingeven bij de functie zero heeft geen y-waarde, enkel x-waardes. Stel nu dat je grafisch ziet dat je een nulpunt hebt nabij x = -2 dan kies je bijvoorbeeld als left bound -3 en als right bound -1, op die manier geeft je rekenmachine dan het effectieve nulpunt (dit zou dan bijvoorbeeld -2.1111 kunnen zijn in plaats van de -2 die je dacht op het zicht te zien). Voor een tweede nulpunt die je grafisch ziet doe je dan hetzelfde.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: TI-84 nulpunten van een parabool.

Ik begrijp dit (weer) niet ...

Loopt jouw cursor niet over de grafiek bij gebruik van de pijltjestoets?

Berichten: 620

Re: TI-84 nulpunten van een parabool.

Waarschijnlijk ben je er nu niets meer mee, maar laat ik het even illustreren met het simpelste voorbeeld: y = x²-2.

teken de functie op je grt

Je ziet dus dat deze 2 nulpunten heeft..

Je wilt de x-waarden van beide nulpunten berekenen;

noem bijvoorbeeld het ene nulpunt A, en het andere B.

2ND -> CALC -> zero -> ga met je cursor op een punt staan op je grafiek die links van de x-waarde van A ligt. Bevestig dit als de Left Bound. Ga dan met je cursor op een punt staan op je grafiek, rechts van de x-waarde van A. Bevestig als de Right Bound. Laat je GRT "Guess" doen. Je x-waarde voor y=0 in A is nu gegeven.

Doe gewoon nog es hetzelfde voor B, en je hebt de x-waarden voor beide nulpunten (:

(voor de y-waarde dus gewoon invullen in x²-2)
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Berichten: 81

Re: TI-84 nulpunten van een parabool.

Als je een grafiek geplott hebt kan je ook gewoon heel simpel de snijpunten met de x-as berekenen\ door de y=0 uit te rekenen. Voorbeeld:

y(x)=x2-4x+4

Dan ga je ontbinden in factoren

y(x)= (x-2)2 Dan kan je de x invullen waarbij y = 0 in dit geval is x=2 de enige oplossing dus is er maar een snijpunt.
What's real? What's not? How can I know? Should I know?

Reageer