Het retrosynthesetopic

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Het retrosynthesetopic

Ja, dwaze titel, ik weet het. Maar we hebben een moderator in ons midden die indien nodig een betere naam mag verzinnen. ;)

edit Marko: inmiddels gedaan ;)

Zoals hier besproken
Marko schreef: do 27 sep 2012, 22:55
Wat zouden jullie ervan vinden om dit in de vorm van een soort raadsel-topic te doen (zoals we op dit forum meer hebben)? Dus in de vorm waarbij degene die de opgave als eerste goed heeft, een nieuwe opgave mag bedenken?
Graaf_Tel schreef: vr 28 sep 2012, 01:52
Haha, ik wacht rustig af. Typhoner, zet hem op. ;)
En ik ben niet eens een organicus. Maar ik hou wel van puzzelen. Geen idee hoe ver het hier gaat gaan, maar het zou kunnen dat ik af een toe ga moeten passen.

Maar goed, we beginnen:
raadsel1.png
raadsel1.png (2.27 KiB) 5852 keer bekeken
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 460

Re: Het retrosynthesetopic

Vanuit cyclopentanon naar het cyclopentanoneoxime, met behulp van hydroxyamine. Dan zuur gekatalyseerd een beckmann rearrangement. Vervolgens zou ik de alkylstaart eraan plakken, met bv propaan-chloride/jodide. En als laatste stap de zuurstof wegreduceren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Het retrosynthesetopic

Ik vermoedde dat het niet zo moeilijk ging zijn. Wel vraag ik me af:
druipertje schreef: vr 28 sep 2012, 20:14
Vervolgens zou ik de alkylstaart eraan plakken, met bv propaan-chloride/jodide. En als laatste stap de zuurstof wegreduceren.
Zou overalkylering niet mogelijk kunnen zijn? iig zijn er andere routes die mss wat "veiliger" zijn. Geen idee wat qua overall rendement gaat winnen.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 460

Re: Het retrosynthesetopic

Het is een amide-stikstof, dus volgens mij een stuk minder reactief. Dus verwacht ik dat het wel mee zal vallen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Het retrosynthesetopic

ah, zag niet dat je op het amide bezig was. Persoonlijk dacht ik aan amide reduceren/reageren met zuurchloride/amide reduceren. Maar goed.

Aan jou de eer (tenzij je een beurt doorgeeft).
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 460

Re: Het retrosynthesetopic

Pfff. Ik heb er eens een oud tentamenvraag bijgepakt. Ik zal morgen eens kijken of ik het nog kan, het is al zo lang geleden :P . Het zou moeten kunnen in 2 a 3 stappen
Bijlagen
vraag3.png
vraag3.png (4.38 KiB) 5839 keer bekeken

Berichten: 29

Re: Het retrosynthesetopic

druipertje schreef: vr 28 sep 2012, 20:14
Vanuit cyclopentanon naar het cyclopentanoneoxime, met behulp van hydroxyamine. Dan zuur gekatalyseerd een beckmann rearrangement. Vervolgens zou ik de alkylstaart eraan plakken, met bv propaan-chloride/jodide. En als laatste stap de zuurstof wegreduceren.
Denk je dat het amide-stikstof nucleofiel genoeg is om aan te vallen op je alkylchloride? Onder invloed van base als een soort alpha-alkylering? :-k

Beckmann - amide reductie - alkylering lijkt me dan misschien een handiger strategie. Overalkylering lijkt me geen groot probleem als je geen enorme overmaat aan alkylhalide gebruikt.

Berichten: 460

Re: Het retrosynthesetopic

Je hebt meestal wel een katalysator nodig, maar volgens mij zijn er genoeg artikelen waarin zit een amide alkyleren in hoge opbrengsten.

Overalkylering gaat zeker plaatsvinden als je een secondair amine gaat alkyleren. Dat is een moeilijker te controleren stap. Dan zou ik eerder gaan voor de optie van typhoner, maar zoveel stappen is niet nodig.

//toevoeging artikel van alkylering amides
Bijlagen
molecules-04-00333-1.pdf
(33.71 KiB) 346 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Het retrosynthesetopic

Een opzetje voor de oplossing:
raadsel2.png
raadsel2.png (6.96 KiB) 5845 keer bekeken


Idee: eerst een Michael-additie met butenon (hopen dat dit niet teveel met zichzelf reageert). Daarna er van uitgaan dat een aldehyde reactief genoeg is t.o.v. het keton of de C=C binding.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 29

Re: Het retrosynthesetopic

Hmm, ik denk dat een etherificatie gevolgd door een Claisen-omlegging het makkelijkst is.
Bijlagen
claisen.JPG
claisen.JPG (14.56 KiB) 5833 keer bekeken

Berichten: 29

Re: Het retrosynthesetopic

Even terugkomen op het vorige probleem. In alle eerlijkheid moet ik bekennen dat ik niet bekend was met het alkyleren van (secundaire) amides ;)

Ik bedacht me nog dat je het gevormde secundaire amine ook gewoon met propanal kunt laten reageren en het gevormde enamine te reduceren tot je product - geen gedoe met overalkylering.

Wel een stap extra dan de methode van druipertje!
Bijlagen
enamine.JPG
enamine.JPG (9.69 KiB) 5838 keer bekeken

Berichten: 460

Re: Het retrosynthesetopic

Via een claissen-omlegging was inderdaad de oplossing die gezocht werd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Het retrosynthesetopic

druipertje schreef: zo 30 sep 2012, 07:53
Via een claissen-omlegging was inderdaad de oplossing die gezocht werd.
aha, daar loop ik al tegen mijn kennis aan. ;) Heb het even opgezocht en het is inderdaad een mooi geval hiervan.

Dan mag Graaf_Tel schieten.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 29

Re: Het retrosynthesetopic

Typhoner schreef: zo 30 sep 2012, 16:31
aha, daar loop ik al tegen mijn kennis aan. ;) Heb het even opgezocht en het is inderdaad een mooi geval hiervan.

Dan mag Graaf_Tel schieten.
Ik moest ook even goed kijken hoor ;)

Oke, een totaalsynthese voor op de zondagmiddag. Maak compound B uit het goedkope cyclopentanon dat we al eerder tegenkwamen in het andere topic :)

Ik heb intermediate X als kleine hint gegeven maar natuurlijk heb je alle vrijheid, ook als je niet via dit intermediair gaat.
Bijlagen
Synthesevraag.JPG
Synthesevraag.JPG (17.47 KiB) 5836 keer bekeken

Berichten: 460

Re: Het retrosynthesetopic

pff.. dat is het moeilijkere werk, daarvoor zit ik er niet meer genoeg in denk ik.

Is het een idee om met een diazoniummethaan tot cyclohexanon, dan tot cyclohexenone en vervolgens verder breien? Al stopt die ringvergroting vast niet bij cyclohexanone

Reageer