Koorts

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Koorts

Als we ziek zijn, krijgen we koorts, dit is (denk ik toch) een afweerreactie van ons lichaam. Bacterien en virussen kunnen moeilijker overleven in een warmer milieu. Maar ook onze eigen cellen kunnen daar moeilijker in leven.

Mijn vraag is nu, hoe kan het dan gebeuren dat je te veel koorts krijgt? Als je eens boven de 42° heb je kans op denaturalisatie van je cellen (denk ik weer, dit komt allemaal uit mijn cursus van twee jaar geleden, dus het zit ver)

Beseft je lichaam dan zelf niet dat het zichzelf aan het vernietigen is?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 113

Re: Koorts

Doodsstrijd, alles is geoorloofd, koorts ontstekingen overgeven diarree, tot het bittere einde vechten. Hetzelfde heb je ook met een longinfectie door het vogelvirus. Het immuunsysteem ontsteekt de longen zodanig en zolang dat er niks meer van over is dan drab en bloed. Je stikt uiteindelijk je eigen bloed.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Koorts

Dus eigenlijk is zoiets een groot risico dat je lichaam neemt. Het weet iets hoe het de ziekte kanuitdrijven, maar er is kans dat het lichaam daar zelf aan sterft. Maar omdat er een kans is dat je geneest doet je lichaam het toch.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Koorts

Als het lichaam niets doet is de kans op sterven veel groter (zonder huidige medische wetenschap, maar die was dan ook niet aanwezig tijdens de evolutie).

Dus het heeft blijkbaar evolutionair wel een voordeel.

Berichten: 84

Re: Koorts

Een kleine temperatuursverhoging is trouwens ook zeer nuttig.

Dan worden immers bepaalde Heat Shock Proteïnes meer tot expressie gebracht, die een rol hebben in immuunrespons

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Koorts

kpil schreef:Een kleine temperatuursverhoging is trouwens ook zeer nuttig.

Dan worden immers bepaalde Heat Shock Proteïnes meer tot expressie gebracht, die een rol hebben in immuunrespons


Ja, een kleine temperatuursverhoging! Dan hebben we het over een verhoging van hooguit 2/2,5 graad. Als je temperatuur boven de 42 uitkomt, zijn er zelfs eiwitten die al sterk verminderd functioneren, dus zo'n reactie lijkt eigenlijk op "vechten tot de laatste snik", of een instelling: Ik dood, dan JIJ ook dood, als kan je daar niet van spreken bij de immuunrespons.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Koorts

Ik dood, dan JIJ ook dood
Dus eigenlijk als 1 lichaam toch moet sterven, probeert het er nog voor te zorgen dat het niet verspreid geraakt onder zijn soortgenoten.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Koorts

Lala schreef:Ik dood, dan JIJ ook dood
Dus eigenlijk als 1 lichaam toch moet sterven, probeert het er nog voor te zorgen dat het niet verspreid geraakt onder zijn soortgenoten.


niet gek bedacht. Zo had ik er zelf nog niet tegenaan gekeken, maar het is een mogelijkheid, die alleen niet erg goed na te gaan is...ik zou er geen experiment voor kunnen bedenken althans.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Koorts

Ik zat laatst nog met een andere vraag over koorts. Mijn zus was gisteren en vandaag ziek en ze kreeg pillen tegen de koorts. Maar ik vroeg mij af: Koorts is toch een afweerreagisme tegen bacteriën dus als je de koorts doet dalen daalt toch ook de weerstand van het lichaam, of niet?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Koorts

Ja. In principe dien je ook alleen koorstremmers te slikken wanneer de koorts zo hoog wordt (of lang aanhoudt) dat deze het lichaam kan gaan beschadigen.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Koorts

Maar mijn zus had wel koorts aar niet in die mate dat het het lichaam kan beschadigen (ongeveer 39°) Waarom heeft zij dan iets tegen koorts genomen?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 84

Re: Koorts

Maar mijn zus had wel koorts aar niet in die mate dat het het lichaam kan beschadigen (ongeveer 39°) Waarom heeft zij dan iets tegen koorts genomen?


Je doet nu precies alsof die 39° het enige is waardoor je lichaam herstelt. Je mag gerust die koorts verminderen, om je beter te voelen. Er zijn nog zoveel andere mechanismen die meespelen door genezing die niks met koorts te maken hebben

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Koorts

Daar kunnen allerlei redenen voor zijn. Kreeg ze die pillen voorgeschreven door de dokter of nam ze ze uit zichzelf? In het eerste geval was er misschien een medische oorzaak waarvoor de koorts bestreden moest worden (het is tenslotte wel een aanslag op je lichaam), in het tweede geval deed ze het waarschijnlijk om zich wat beter te voelen. Het is beter om de koorts gewoon zijn gang te laten gaan als het niet te erg wordt, maar ook zonder koorts zal je wel herstellen van je ziekte (al duurt het misschien wel wat langer).
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 7

Re: Koorts

Hoge koorts tast niet de cellen in het lichaam zelf aan. Het gevaar van koorts schuilt vooral in de enzym-huishouding.

De meeste processen in het lichaam werken via enzymen, deze zorgen ervoor dat de reacties snel verlopen en met een zo laag mogelijk gebruik van energie.

Het probleem van enzymen is dat ze meestal alleen werken bij een bepaalde temperatuur/pH ( zuurtegraad ) met maar een kleine marge.

Dus als jouw temperatuur een lange tijd echt veels te hoog is dan werken de processen in je lichaam niet meer goed wat natuurlijk gevolgen heeft ( in theorie zelfs de dood, maar dat is zeer zeer zelden ).

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Koorts

Bij welke temperatuur wordt van koorts gesproken?
> 38 graden celcius of =>38,5 

Reageer