Drukgolf die rondom de wereld reist?

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Drukgolf die rondom de wereld reist?

Dankjewel! Begon erg aan mijzelf te twijfelen. Wilde tevens zeggen dat het drukverschil barometrisch op zee niveau is (openings post). Enkele [km] boven zeeniveau kan druk/temperatuur verschil door de drukgolf mogelijk groter zijn lijkt mij.

Soort Schlieren/Polar opname wellicht niet, maar niet zeker. Maar Clahe type adaptatie mogelijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.892

Re: Drukgolf die rondom de wereld reist?

Jan van de Velde schreef: zo 23 jan 2022, 21:27 met google heb je ook wel eens een gelukje ( eumetsat air pressure imaging , achteraf verkeerde zoekwoorden :D )
Daar heb ik ook op gezocht en niets gevonden.
Maar kortstondige variaties via invloed op de temperatuur kan natuurlijk. Dat moet wel een behoorlijk nauwkeurige meting zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.892

Re: Drukgolf die rondom de wereld reist?

OOOVincentOOO schreef: zo 23 jan 2022, 21:16 Ik begrijp je reactie niet echt waarom mijn input: "busted" is, jouw reactie is ook erg op intuïtie gebaseerd. En tevens aangedikt met "al helemaal niet" zonder onderbouwing.
Onder andere omdat je voor de schlierenmethode een opstelling nodig hebt die er niet is. Je hebt een lichtbron, de zon, en wat je terugkrijgt van die atmosfeer. Hoe zou je hier die schlierenmethode kunnen gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Drukgolf die rondom de wereld reist?

OOOVincentOOO schreef: zo 23 jan 2022, 20:49 Naar mijn inzicht lijkt de opname op een soort Schlieren fotografie (wiki). Het zou mij niet verwonderen dat satellieten ook geavanceerd polarizers hebben (circulair, linear. Wellicht alle combinaties ertussen in).
@Xilvo,

Ik schrijf nergens dat het Schlieren is en er op lijkt qua visualisatie. Ik schrijf "een soort".

Zelf houd ik niet ervan om iedere optie uit te sluiten. Mijn reactie diende slechts als input om aan te geven dat het waarschijnlijk meetresultaten zijn en geen model. dan zou de visualisatie veel duidelijker zijn. Dus mijn input: slechts aan te geven waarschijnlijk een meting is. Mocht dat niet duidelijk zijn geweest.

En uit reactie Jan blijkt dat het inderdaad dus meetresultaten zijn.

In een vorig bericht sluit ik dan ook Schlieren (zoals litt.) uit naar jouw eerste reactie.

Beetje vreemd dat ik mijzelf wederom moet toelichten. Waarschijnlijk ben ik erg onduidelijk in communicatie. Of men leest en analyseert mijn reacties niet goed.

Berichten: 1.355

Re: Drukgolf die rondom de wereld reist?

Interessant artikel over de Tonga explosie:
https://www.livescience.com/tonga-erupt ... e131f1240d

Reageer