Hoogteziekte therapie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 107

Hoogteziekte therapie

Waarom worden er koolzuuranhydraseblokkers gebruikt bij de behandeling van hoogteziekte?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hoogteziekte therapie

Omdat één van de oorzaken van hoogteziekte is: vocht vasthouden (perifeer oedeem, longoedeem, cerebraal oedeem etc). Koolzuuranhydraseremmers werken vochtafdrijvend.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 107

Re: Hoogteziekte therapie

Hazo! Bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.359

Re: Hoogteziekte therapie

anusthesist schreef: Omdat één van de oorzaken van hoogteziekte is: vocht vasthouden (perifeer oedeem, longoedeem, cerebraal oedeem etc). Koolzuuranhydraseremmers werken vochtafdrijvend.
 
Is dat ook de reden dat thee gemaakt van cocabladeren (maté de coca) helpt tegen de hoofdpijn bij hoogteziekte? Zou deze thee vochtafdrijvend werken? Het wordt in de Andes zelfs door artsen aangeraden.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Hoogteziekte therapie

Of coca thee helpt tegen hoogteziekte is nog maar de vraag. 
 
 
Chewed coca leaves, coca tea, and other coca-derived products are commonly recommended for travelers in the Andes for prophylaxis, and anecdotal reports suggest they are now being used by trekkers in Asia and Africa for similar purposes. However, their utility in prevention of altitude illness has never been systematically studied, and they should not be substituted for other established preventive measures described in these guidelines.
 
http://oyyum.net/Wilderness/pdf/wilderness-medical.pdf
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer