PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Ik had het niet goed gelezen, het is inderdaad een controller voor gebruik zonder sensors,
werkt op de feedback van de wikkelingen EMK , dus zou moeten werken.
 
Voor de montage van de MOSFET, zo als hierboven in de foto, met het gebruikte isolatie matje,
kan je bij Conrad o.a. de warmte geleidende folie kopen, die je op de koelplaat kan plakken.
En de andere koelplaat spullen indien gewenst, is goed te doen om het zelf zo te monteren.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Bedankt voor het meedenken.
 
De door Michel gesuggereerde optie, kant en klaar, is er ook voor minder. Dezelfde heb ik hier gevonden voor $20 p/s en gratis verzending. Ik vind dit wel een hele mooie oplossing eigenlijk, mede omdat daar ook direct een aan/uit knop op zit en een potentiometer.
 
Het risico dat ik iets koop dat ik moet aanpassen en een fout maak is te groot.
 
Dus zonder wederbericht ga ik deze maandag aanschaffen. Ik zal we even moeten wachten voordat het binnen is, maar dat neem ik maar voor lief.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Dat is een hele tik goedkoper! Je vraagt je af hoe ze zo'n ding voor dit geld kunnen maken.
Overigens, die schakelaar is niet aan/uit maar forward/reverse.
Ben er niet zeker van of de potmeter en schakelaar worden bijgeleverd, maar voor dit geld mag je daarover niet zeuren.
Als het regelen met de potmeter niet precies genoeg blijkt, kan je altijd nog voor een meerslagen potmeter kiezen.

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Besteld. Over pakweg een maand meld ik me weer. Ik zal me in tussentijd richten op het mechanisme dat om de basket komt om de ballen op te vangen, niet geheel onbelangrijk.

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

De controllers zijn binnen!
 
Voordat ik ze zomaar op de spoelen aansluit wil ik even zeker weten of ik het goed doe.
 
Op de oude printplaat stond A, B en C (ik heb de draden gemarkeerd.) Uit de controller komen drie draden, U (blauw), V (groen) en W (geel).
 
Ik vermoed dat het niet uitmaakt waarop de draden worden aangesloten, maar voor de zekerheid vraag ik dit nog even na. Ik dacht aan het volgende:
 
A=U
B=V
C=W
 
Kan iemand dit bevestigen?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Michel Uphoff schreef: Dat is een hele tik goedkoper! Je vraagt je af hoe ze zo'n ding voor dit geld kunnen maken.
The miracle of Shenzhen  :)
We wilden ooit iets gelijkaardigs doen, en eens kijken hoeveel het zou kosten om een goedkope Chinese analoge debugger na te maken. Het belangrijkste onderdeel alleen kostte meer dan de Chinezen het volledige product+transport aan verkochten. Die dingen moeten vaak gemaakt zijn van stukken die 'van de band gevallen' zijn.
 
Los daarvan, het stuk dat je gekocht hebt ziet eruit alsof je er een stepper-motor mee kunt aansturen, (en maakt dus geen PWM signaal voor je DC motor). Die worden soms met U-V-W aangeduid als ze met 3 wires worden gevoed, en zijn in de kleuren yellow-blue-green:
Afbeelding
 
Ik vrees dus dat het een miskoop is en je er je motor helemaal niet mee kunt aansturen? Een stepper motor stuur je eerder met frequentie, en niet met duty cycle. Maar misschien heb ik ongelijk.
 
Edit: heb het bericht gemist waarbij je de controller van je motor gaat overslaan. In dat geval doet je aansluiting er niet toe. De richting verandert als je 2 draden omdraait, maar dat is het dan ook.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Ik vermoed dat het niet uitmaakt waarop de draden worden aangesloten
 
Klopt. Wellicht wil je de rotatierichting aanpassen, en dan verwissel je twee willekeurige draden.

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

GEWELDIG NIEUWS!
 
Ik heb het aangesloten en het werkt. De motor draait! Er zit een schakelaar op waarmee de richting kan worden veranderd en met de potmeter wordt de snelheid aangepast. De motor is nagenoeg geluidsloos.
 
Na een bijna jaar kan ik eindelijk verder met het assembleren van de behuizing.
 
Ik verwacht daar deze week stappen in te kunnen maken en zorg voor beeldmateriaal zodra dit gedaan is.
 
Alvast ontzettend bedankt iedereen!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

De motor draait!
 
Dat is goed nieuws. Mijn respect voor het doorzetten.
Nu eerst wat gaan testen met een prototype ballenwerper lijkt mij. Daar hadden we al het nodige over besproken in dit topic.

Gebruikersavatar
Berichten: 73

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Dat lijkt mij een erg mooie motor. Zo te zien zit er inderdaad een eindtrap in de motor ingebouwd. Zoals Michael al schrijft. Met een 555 timer van rond de 1 euro en wat extra elektronica heb je een mooie set. Moet je wel zeker weten dat de eindtrap in de motor goed is. De uitgang van de 555 is een open collector. Dus wanneer hij een eigen pull up weerstand heeft, ben je klaar.

Voor de voeding kun je ook twee oude pc voedingen gebruiken. Die leveren 12V. Samen 24volt gelijkspanning. En stroom begrensd.

 

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Hallo allen,

we zijn inmiddels een paar jaar verder, maar ik wilde jullie niet onthouden van het uiteindelijke resultaat. Hierbij een YouTube filmpje van mijn werkende basketballballenschietmachine (leuk woord voor scrabble by the way):



Momenteel ben ik een artikel aan het schrijven over het proces. Zodra deze af is zal ik de link hier plaatsen.

Ik dank jullie hartelijk voor jullie hulp; zonder jullie hulp was het niet gelukt!

Met vriendelijke groet,

Giorgio

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Ik vroeg mij een tijdje terug af of we nog van dit leuke project zouden horen.
Fijn dat je op terug komt!
Ik ben heel nieuwsgierig naar je bevindingen.

- werkt het zoals je wenst?
- welke problemen ben je tegen gekomen?
- wat kan er verbeterd worden?

Reageer