Vreemd lichtverschijnsel aan de sterrenhemel

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 12.262

Re: Vreemd lichtverschijnsel aan de sterrenhemel

Ik denk dat je nu twee wensen mag doen ;)
 
Zo'n stipje dat een paar seconden geel oplicht klinkt als een vrij typische vallende ster. Door lichtvervuiling zie ik ze hier in utrecht nooit, maar op reis in donkerder gebied zijn ze niet zo heel zeldzaam. Ik weet niet of je in een redelijk donker gebied woont, maar gezien je de sterrenbeelden blijkbaar eenvoudig kunt herkennen lijkt me (voor nederlandse begrippen) van wel. 
Victory through technology

Re: Vreemd lichtverschijnsel aan de sterrenhemel

Ok, bedankt ... dat was ook het eerste wat in mij opkwam en ook het enige wat in mijn opzicht logisch is.
Wel zeldzaam toch?
 
(Ik zal twee wensen doen als dat nog telt ;) ... één voor jou Benm
Wat is het verschil eigenlijk tussen wensen en bidden? iig sommige gebeden?) ​
 
@ Procreation
Mooi dat ik dus niet de enige was!
Maar een supernova lijkt me toch wel onwaarschijnlijk ...

Berichten: 12.262

Re: Vreemd lichtverschijnsel aan de sterrenhemel

Voor Nederland inderdaad zeldzaam. Niet dat ze hier weinig voorkomen oid, maar de kans er eentje te zien is beperkt door lichtvervuiling, bewolking en obstructie van zicht op de hemel door gebouwen etc. 
 
Ik vermoed dat het een minder zeldzaam fenomeen is voor mensen die bijvoorbeeld uitzicht op zee hebben in een vrij donker gebied met aangename temperaturen om in de avonduren op het strand te zitten etc. Onder die omstandigheden heb ik er een paar gezien, maar in nederland nog nooit. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Vreemd lichtverschijnsel aan de sterrenhemel

TommyWhite schreef: Ok, bedankt ... dat was ook het eerste wat in mij opkwam en ook het enige wat in mijn opzicht logisch is.
Wel zeldzaam toch?
 
(Ik zal twee wensen doen als dat nog telt ;) ... één voor jou Benm
Wat is het verschil eigenlijk tussen wensen en bidden? iig sommige gebeden?) ​
 
@ Procreation
Mooi dat ik dus niet de enige was!
Maar een supernova lijkt me toch wel onwaarschijnlijk ...
Ik denk ook niet dat het een supernova was maar een actieve ster (en dan bedoel ik uitzettend en inkrimpend voordat hij echt gaat knallen) in een gebied waar vaak nova's voorkomen. Ik heb gelezen dat een nova ook dagen duurt/dat je het licht dagen lang kunt zien voordat het in lichtsterkte afneemt en wat ik gezien heb duurde maar enkele seconden.
Benm schreef: Ik denk dat je nu twee wensen mag doen ;)
 
Zo'n stipje dat een paar seconden geel oplicht klinkt als een vrij typische vallende ster. Door lichtvervuiling zie ik ze hier in utrecht nooit, maar op reis in donkerder gebied zijn ze niet zo heel zeldzaam. Ik weet niet of je in een redelijk donker gebied woont, maar gezien je de sterrenbeelden blijkbaar eenvoudig kunt herkennen lijkt me (voor nederlandse begrippen) van wel. 
Dan betekend dat zeg maar dat de vallende ster loodrecht/frontaal in de dampkring terecht komt in dit geval?

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Vreemd lichtverschijnsel aan de sterrenhemel

Benm schreef: Voor Nederland inderdaad zeldzaam. Niet dat ze hier weinig voorkomen oid, maar de kans er eentje te zien is beperkt door lichtvervuiling, bewolking en obstructie van zicht op de hemel door gebouwen etc. 
 
Ik vermoed dat het een minder zeldzaam fenomeen is voor mensen die bijvoorbeeld uitzicht op zee hebben in een vrij donker gebied met aangename temperaturen om in de avonduren op het strand te zitten etc. Onder die omstandigheden heb ik er een paar gezien, maar in nederland nog nooit. 
Ik heb wel eens incidentele vallende sterren gezien buiten de bekende sterrenregens om en zelfs een keer een hele beste, ik fietste 's nachts in het open veld (grensgebied) toen ik een enorme knal hoorde en een groen-oranje explosie zag in de lucht (dampkring) een streep/spoor achterlatend tijdens zijn val (ik meen zelfs dat ik een echte rookwolk zag tijdens zijn vlucht maar ik weet niet of dat kan) ik neem vanwege de kleur aan dat dit een meteoriet "of moet ik zeggen meteoor?" omdat hij nog in de lucht was ;). Het was een indrukwekkende ervaring voornamelijk vanwege de enorme knal, ik heb hem niet neer zien komen helaas.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Vreemd lichtverschijnsel aan de sterrenhemel

Ik heb gelezen dat een nova ook dagen duurt/dat je het licht dagen lang kunt zien voordat het in lichtsterkte afneemt en wat ik gezien heb duurde maar enkele seconden.
 

Klopt, nova's duren meerdere dagen. Maar ook iedere andere met het oog zichtbare helderheidsvariatie van een ster duurt altijd langer dan die paar seconden die jij aangeeft. Denk aan dagen tot jaren.

 
toen ik een enorme knal hoorde en een groen-oranje explosie zag in de lucht
 
In die volgorde: Eerst een knal en dan een lichtspoor kan het geen meteoor zijn geweest.

 
Meteorieten gaan met snelheden van 15 tot wel 70 kilometer per seconde heel veel sneller dan het geluid en zijn al lang opgebrand (vermits het geen supebolide is) voordat je een eventuele knal kan horen. Meteoren ontstaan heel hoog in de atmosfeer, tussen 70 en 50 km, en daar in de ijle atmosfeer remmen de meteorieten zo sterk af dat de atmosfeer geïoniseerd raakt (dat is de meteoor). Op 20 tot 10 km hoogte is vrijwel alle snelheid er wel uit (als de meteoriet al niet verdampt is) en is er geen lichtspoor meer.
 
Figure-2-Height-vs-velocity-in-dimensional-form-for-the-Kosice-meteorite-case.png
Figure-2-Height-vs-velocity-in-dimensional-form-for-the-Kosice-meteorite-case.png (40.28 KiB) 2246 keer bekeken
Hoogte en snelheid van een forse meteoriet. In dit geval de Košice van 2010.

 
Die knal die je inderdaad bij zeer grote meteorieten kan horen ontstaat als de meteoriet uiteen valt hoog in de atmosfeer. Het licht daarvan bereikt je vrijwel onmiddellijk, maar het geluid komt pas minuten later en is vaak niet een knal maar een hele reeks ontploffingen. 

 

Dat is goed te horen in dit filmpje van de grote meteoor van Chelyabinsk. De meteoor is al een tijdje verdwenen, en het gas/stof spoor drijft rustig weg.



 

Meer over de grootste meteoriet sedert 100 jaar in dit topic.

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Vreemd lichtverschijnsel aan de sterrenhemel

Wat punt 1 betreft was het dan geen ster misschien stofdeeltjes die loodrecht in de dampkring terecht gekomen zijn, ik zeg loodrecht omdat er geen spoor was en in beide gevallen vond het plaats op dezelfde plek stilstaand/hangend in de lucht maar ik had wel het gevoel dat het buiten de dampkring was omdat het erg veraf leek.
 
Punt 2; Het is een tijdje geleden dus ik weet niet of ik het goed onthouden heb maar volgens mij kwam de knal tegelijkertijd met de lichtflits of iets later. De inslag van het filmpje is sowieso ook 5x groter dan wat ik zag. Zou het een bliksembol kunnen zijn misschien? Bedankt voor de reactie iig! :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Vreemd lichtverschijnsel aan de sterrenhemel

 maar ik had wel het gevoel dat het buiten de dampkring was omdat het erg veraf leek
 
Het menselijk oog kan maar beperkt echt stereoscopische diepte zien, tot een paar honderd meter. Grotere afstanden van ons bekende objecten schatten wij op basis van bekende werkelijke grootte, kleur, bewegingen en dergelijke variabelen in. Een onbekend object kan ver weg lijken, maar in werkelijkheid dichtbij zijn.
 
Een bolbliksem kan meerdere seconden zichtbaar zijn. Dus als die bol niet ver van jou verwijderd was, kan het zijn dat de bliksem zichtbaar was toen je het geluid hoorde. Het schijnt dat sommige bolbliksems een knal kunnen geven en ook dat ze soms bij helder weer kunnen optreden. Maar de knal (als die er al is) is dan voor zover mij bekend het einde van de bolbliksem. Dus ook hier: Eerst een knal en dan de bolbliksem zien, is onwaarschijnlijk.
 
Over bolbliksems in de natuur is niet veel echt goed bekend.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Vreemd lichtverschijnsel aan de sterrenhemel

Ik denk dat Tommy en Procreation iridiumflitsen hebben waargenomen. Vanavond nam ik de moeite om op een voorspeld iridiumflits-tijdstip naar de sterrenhemel te kijken en daar verscheen gedurende een paar seconden de zeer heldere zonlicht-weerspiegeling van een iridiumsatelliet, met magnitude -8 (dus helderder dan Venus kan zijn). 's Avonds is het tijdvenster voor iridiumflitsen nu, in oktober, rond 20:00; in september rond 22:00; en in augustus rond middernacht.

 
Afbeelding
Foto van een iridiumflits, in de vorm van een lichtspoor omdat de satelliet zich gedurende die paar seconden verplaatst. Ook Venus is in beeld (boven). Bron: wikipedia

 

Het is de moeite waard om zelf eens iridiumflitsen te bekijken op aangekondigde momenten. Je kunt ze niet elke avond zien, maar toch wel vaak. ​Voorspelling van iridiumflits-tijdstippen: heavens-above (belangrijk om je lokatie op aarde in te vullen)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Vreemd lichtverschijnsel aan de sterrenhemel

Dat lijkt mij een goede verklaring.

Re: Vreemd lichtverschijnsel aan de sterrenhemel

https://en.wikipedia.org/wiki/Satellite_flare#/media/File:Flare_Simulation.gif
 
Wat ik gezien heb leek hier bijzonder veel op wat betreft de duur van het feller worden en de max. felheid, maar 
 
wat ik zag bewoog niet ... het stond stil aan de hemel, even stil als de sterren.
Ook dempte het licht veel sneller (en was het oranjegeel).
 
Dus ja, ik denk ook niet dat het een iridiumflits geweest is.
't Zal voor mij een eeuwig mysterie blijven denk ik.

Re: Vreemd lichtverschijnsel aan de sterrenhemel

... de enige verklaring een puntmeteoor of een hallucinatie.

Berichten: 1.355

Re: Vreemd lichtverschijnsel aan de sterrenhemel

Ik denk dat de kans vrij groot is dat het gewoon een meteoor was. Ik kijk daar geregeld naar en dan zie ik ook wel eens iets vrij kort oplichten zonder verplaatsing en dat is dan gewoon een meteoor die recht op je afkomt. De kleur is dan normaal gesproken blauw-wit maar komt hij t.o.v. jou laag binnen dan kan het best oranje-gelig worden net als de laag staande zon. Ook wordt de kleur bepaalt door de samenstelling en de snelheid waarmee hij verbrandt. (Hoe heter hoe blauwer)
 
Eerst dacht ik aan een <i>Perseïde</i> meteoor (de datum klopt) maar de radiant daarvan staat in tegenovergestelde richting dus komt hij van achter als je naar het zuiden kijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Vreemd lichtverschijnsel aan de sterrenhemel

Procreation schreef: Wat punt 1 betreft was het dan geen ster misschien stofdeeltjes die loodrecht in de dampkring terecht gekomen zijn, ik zeg loodrecht omdat er geen spoor was en in beide gevallen vond het plaats op dezelfde plek stilstaand/hangend in de lucht maar ik had wel het gevoel dat het buiten de dampkring was omdat het erg veraf leek.
 
Punt 2; Het is een tijdje geleden dus ik weet niet of ik het goed onthouden heb maar volgens mij kwam de knal tegelijkertijd met de lichtflits of iets later. De inslag van het filmpje is sowieso ook 5x groter dan wat ik zag. Zou het een bliksembol kunnen zijn misschien? Bedankt voor de reactie iig! :)
Na een tijdje alle reactie te hebben gevolgd ga ik er vanuit dat ik het volgende heb gezien met bijna zekerheid.

1- het was Venus (later ook weer gezien namelijk en precies op de plek zoals op sterrenfora omschreven, en ik kreeg de zelfde supernova ervaring bij het zien ervan ;) ), en een meteoriet die loodrecht in de dampkring terecht kwam is het dus niet omdat ik het meerdere dagen op rij heb gezien dus dat is te toevallig.
2- op dit punt heb ik een bliksembol gezien omdat het tijdens onweer was en dat het meest overeenkomt met alle beschrijvingen die ik heb gezien/gelezen.

Een iridiumflits (zoals elders in dit topic vernoemd) heb ik zeker weten niet gezien want zo zag het er totaal niet uit.

Dus wat mijzelf betreft ben ik er uit ;)

Berichten: 1.355

Re: Vreemd lichtverschijnsel aan de sterrenhemel

Procreation schreef: Na een tijdje alle reactie te hebben gevolgd ga ik er vanuit dat ik het volgende heb gezien met bijna zekerheid.

1- het was Venus (later ook weer gezien namelijk en precies op de plek zoals op sterrenfora omschreven, en ik kreeg de zelfde supernova ervaring bij het zien ervan ;) ), en een meteoriet die loodrecht in de dampkring terecht kwam is het dus niet omdat ik het meerdere dagen op rij heb gezien dus dat is te toevallig.
2- op dit punt heb ik een bliksembol gezien omdat het tijdens onweer was en dat het meest overeenkomt met alle beschrijvingen die ik heb gezien/gelezen.

Een iridiumflits (zoals elders in dit topic vernoemd) heb ik zeker weten niet gezien want zo zag het er totaal niet uit.

Dus wat mijzelf betreft ben ik er uit ;)
Sorry maar het kan Venus niet geweest zijn. Die was rond die tijd niet meer zichtbaar. (Gecontroleerd met "Starry Night" programma.) Venus stond een stukje beneden de horizon en was net (21:00) onder gegaan. Rekening houdend met de zomertijd is dit dus 22:00. Als je Venus nog net kon zien dan raakte deze de horizon. Stond het verschijnsel er meer dan zeg 5° boven dan kan het Venus dus niet meer geweest zijn. (Het sterrenbeeld Lyra staat trouwens op dat tijdstip in het oosten terwijl Venus ondergaat in het westen)
Vaak is zoiets een naderend vliegtuig (of helikopter) dat b.v. zijn landingslichten aan heeft, die zijn erg fel en hebben een vrij smalle bundel en maakt het vliegtuig een lichte bocht dan worden ze zwakker en zijn uiteindelijk haast niet meer zichtbaar. En is de afstand groot of is het zicht slecht dan zie je ook de navigatie lichten erg moeilijk.

Reageer