Poly furfuryl alcohol

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 16

Poly furfuryl alcohol

Beste mede mensen,
 
Ik doe een onderzoek naar furaan hars oftewel poly furfuryl alcohol. Dit is een thermohardend polymeer die uithard bij een temperatuur bij ongeveer 110 graden Celsius. Het probleem is echter wanneer er nog water in de hars zit deze er uit komt. Nu kan de temepratuur van de uitharding worden verlaagd omdat de polymerisatie van furfuryl alcohol zuur gekatalyseerd. Door zuur toe te voegen kan de reactie worden verlaagd maar deze reactie is echter wel zeer exotherm.
Weet iemand misschien welk zuur ik het beste toe kan voegen en welke hoeveelheid zuur om de uithardings temperatuur na ongeveer 70 graden Celsius te krijgen? 
Op internet is hier namelijk bijna niks over te vinden omdat er nog weinig onderzoek naar is gedaan.
 
Met vriendelijke groet,
Piet 

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Poly furfuryl alcohol

Een katalysator verandert alleen de kinetiek van een reactie, niet de thermodynamica. Wat voor zuur je ook toevoegt, de reactie blijft exotherm. Je zult dus warmte moeten afvoeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Poly furfuryl alcohol

Ik vraag me af of je er mee geholpen bent als je de uitharding bij lagere temperatuur doet, maar je zou het eens kunnen proberen met 0.5 tot 1% para-tolueensulfonzuur, misschien is minder ook prima. En anders zinkchloride, boorzuur, probeer maar wat. Geen ervaring met deze hars. De optimale samenstelling is sowieso altijd een kwestie van uitproberen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 16

Re: Poly furfuryl alcohol

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb vandaag ook nog een gesprek met een leraar die veel over dit soort harsen weet. Maar dan zal ik wat gaan proberen.

Reageer