Invloed van infuus op plasma-osmolaliteit bij tonische ADH-afgifte

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 296

Invloed van infuus op plasma-osmolaliteit bij tonische ADH-afgifte

Geachte lezer,
 
Een tijdje terug heb ik een overzichtelijk model ontwikkeld om het effect van verschillende typen infuus op plasma-osmolaliteit bij patiënten met een aandoening die wordt gekenmerkt door tonische ADH-afgifte en dus min of meer gefixeerde urine-osmolaliteit (e.g., SIADH, diabetes insipidus, etc.) te voorspellen. Zie bijlage. Er bestaan verschillende modellen om de invloed van infuus op plasma-osmolaliteit of natriumspiegel te bepalen (zoals de Adrogué-Madias-vergelijking), maar deze modellen zijn niet toe te passen op aandoeningen met tonische ADH-secretie en derhalve (vrijwel) gefixeerde urine-osmolaliteit. Het model verklaart bijvoorbeeld waarom de plasma-osmolaliteit van een SIADH-patiënt daalt bij toediening van een 0,9%-NaCl-infuus en kwantificeert dit. De gedachte is een beetje dat de verhouding van infuus-osmolaliteit en (gefixeerde) urine-osmolaliteit (Oi / Ou) bepaalt of een infuus een "TBW load" of "TBW loss" betekent. Ik heb het model uitgewerkt en in de bijlage toegevoegd. Ik ben benieuwd naar jullie oordeel!
 
Groeten,
 
Philip
Bijlagen
Manuscript PJGMV (augustus 2017).docx
(62.32 KiB) 312 keer gedownload

Reageer