kooktechnieken en hulpmiddelen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Zo'n groot mes heb al eens gekocht maar gebruik niet vaak. Ik ben daar nog wat huiverig voor.

Uien met tomaat eet ik wel heel veel bijvoorbeeld op de macaroni. Maar vaak is de ui dan toch niet helemaal gaar, want niet fijn genoeg gesneden. Vandaar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

practice makes perfect, dat is het enige dat ik kan zeggen

en zorg voor een goed scherp mes. botte messen geven de meeste ongelukken omdat deze weg glijden richting een vinger

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Professor Puntje schreef: zo 31 okt 2021, 18:04 Wat zijn degelijke uienhakkers?
Je handen, een scherp mes en oefening. Die zogenaamd handige keukenhulpen voor uien snijden zijn helemaal prut.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Mij is wel eens verteld (of het waar is weet ik niet)
Dat het uitmaakt of je er eerst de bovenkant of de onderkant van af snijdt.
Van de boven kant zou de geur sterker zijn omdat het een verdediging van de ui is.

Met het mes snijdt ik ze bijna nooit.
Ik heb twee apparaten daarvoor die stroomloos werken en twee elektrische.
De keus wordt gemaakt op grond van hoeveelheid en de gewenste vorm.

PS.
Ik heb wel eens geprobeerd ze door de patatsnijder te duwen, dat was geen groot succes.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ik heb geen zin in uien snijden; ik krijg last van tranende ogen. Dus of ik laat het door mijn schoonzoon doen of ik koop ze gesnipperd.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ik wist niet dat ze ook gesnipperd te koop zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Professor Puntje schreef: ma 01 nov 2021, 14:43 Ik wist niet dat ze ook gesnipperd te koop zijn.
Dat is ook niet overal zo.
Nadeel is dat de houdbaarheid veel korter is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ik wist niet dat ze ook gesnipperd te koop zijn
.

Bij de twee grootste grutters in ons land zeker wel (tenzij je een erg kleine afdeling met heel bescheiden assortiment hebt). Te vinden in een plastic zakje tussen de gekoelde groenten.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Klopt, die zijn zeker te koop maar zelfs ongeopend veel korter houdbaar en zeker eenmaal geopend moet je het binnen een dag of 2 echt wel opmaken.
Daarnaast zijn de kosten schrikbarend hoger. Van minder dan een euro per kilo ongesneden naar 2,5 euro voor een half pondje gesnipperd.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ja, inderdaad naar verhouding ziek duur.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ik ga het de volgende keer eerst voorzichtig volgens de video met het grote mes proberen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ik weet niet welk je mes je hebt. Een demi-chef zoals in video heeft een breed lemmet. Deze worden gebruikt in keukens.

Zo kan het lemmet steunen langs de de hand met ingetrokken vinger toppen met de duim erachter. Het werken met een demi-chef is in het begin onhandig qua grootte en ongelukjes kunnen/zullen gebeuren. Hoe contact te houden met de vrije hand en contact met snijplank (niet zwevend gebruiken!).

Misschien is het handig eerst de standaard methode te leren hoe men een UI snijdt. De gangbare methode is volgens het videotje. Dat is de methode geoptimaliseerd voor: veiligheid, kwaliteit en snelheid. Kleine variaties bestaan er.

Neem eerst een mes waarmee je een beetje bekend bent. Je springt ook niet in het diepe zonder les of drijvertjes.

Het werken met een mes is in iedergeval veiliger dan een mandoline. Daar heb ik mensen hun vingertopje mee zie afsnijden Mandoline.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Professor Puntje schreef: di 02 nov 2021, 06:57 Ik ga het de volgende keer eerst voorzichtig volgens de video met het grote mes proberen.
Er is een alternatief:

De (oude) Chinese methode, die snijden geen groenten en dergelijke maar hakken het.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Met een Chinees hakmes werken wil ikzelf nog graag leren. Maar dat vergt wel meer training Chinees Keukenmes .

Met de brede platte kant kan je ook goed knoflook pletten bijvoorbeeld of noten/harde vruchten kraken. Echter met een Chinees hakmes is het moeilijk choppen je hebt:

1) minder/geen steun/contact snijplank (de snijdende zijde is erg recht t.o.v. een demi-chef).
2) Steun vinden aan vrije hand is moeilijker je hebt een vrijheidsgraads meer.

Stuk risico voller als: ff choppen zoals ik het interpreteer.

De demi-chef is een goed doordacht mes.

Een Chinees keukenmes kopen en leren gebruiken staat nog op mijn verlanglijstje.

Als je zakken vol (tientallen honderden) uien, paprika's, vlees gesneden hebt als jarenlange bijbaantje in keukens dan krijg je een redelijk goed beeld over: do en don'ts.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Dat koken doe ik er maar zo'n beetje bij dus is werken met zo'n hakmes voor mij waarschijnlijk niet weggelegd.

Reageer