kooktechnieken en hulpmiddelen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Dat lijkt mij een goede keuze. Een makkelijk eenvoudige maaltijd kan heerlijk zijn. Vroeger at ik niks: geen tomaat, champignon, olijf. Door zelf te koken en werken ermee heb ik het leren eten en waarderen.

Misschien een ideetje voor de herfst:
(stok)Brood(je) met gebakken champignons/ui en ham.

- Snij enkele champignons eetbaar formaat schijfjes bijv. (wrijf eventueel aarde weg met keukenpapier, niet nat schoonmaken).
- Snij een ui in halve maantjes (~5 mm niet die dunne wat ik in vorige bericht bedoelde want men bakt ze nu).
- Neem enkel plakjes ham (welke je ook op broodje gezond eet).

Doe de champignons en uien in een braadpan bakken. Halverwege ham toevoegen.

Doe naar gelang smaak: knoflook(poeder) en een snufje tijm (gedroogd evt.) halverwege toe.

Ik heb tijm te leren waarderen door eerst zonder tijm te eten. Maak het eerst bijvoorbeeld zonder tijm en strooi bij het eten naderhand een beetje tijm erover (tussen twee vinger wrijven voor dosering).

Handige een pan maaltijd (weinig afwas).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Michel Uphoff schreef: za 06 nov 2021, 17:55 Wat je ook kan doen als je het heel makkelijk wilt is die roerbakgroente met een beetje olie kort en heet roerbakken en er dan (vuur lager) bami of nasi mix (van Conimex bijvoorbeeld) bij doen. Dan nog even 4-5 minuten doorgaren. Het water uit de groente zuigt in de gedroogde groenten van de mix, en de kruiden zitten er ook al voldoende bij.

Op een roekbakgroentenpakket (450 gram) een zakje mix gebruiken. In de gebruiksaanwijzing staat dat je die mix eerst moet wellen in water, dat doe ik dus nooit want dan wordt het allemaal te nat naar mijn zin.
Is gelukt. :D Wel moest ik na het toevoegen van de mix aan de roerbakgroenten heel snel van pan wisselen omdat de mix direct aan bodem van de hete pan vast koekte. Zo heb ik het nog kunnen redden, en het was smakelijk. Geen bittere bijsmaak meer.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

direct aan bodem van de hete pan vast koekte
Vergeten het vuur lager te draaien?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ik heb vooraf de kookplaat lager gezet, maar de pan houdt de hoge temperatuur kennelijk lang vast.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

eerder de hitte van de kookplaat, elektrisch kooktoestellen blijven erg lang heet

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Goed - maar wat is een handige oplossing? Of heb ik zelf door het wisselen van pan na het toevoegen van de mix al het simpelste gedaan? Of zou het overzetten op een koud kookplaatje ook werken?

Berichten: 859

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Als je groente bitter smaakt is het voorgesneden :)
je krijgt dat weg zonder het te maskeren door het even een paar minuten in koud water te zetten en het daarna goed uit te laten lekken.

als je uien gebruikt begin dan altijd met het fruiten daarvan en doe er pas andere dingen bij als de uien goed zijn.
zo nodig haal je ze eerst uit de pan om ze later weer toe te voegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Dank voor de tip, iets om de volgende keer eens te proberen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

boertje125 schreef: wo 24 nov 2021, 11:26 Als je groente bitter smaakt is het voorgesneden :)
je krijgt dat weg zonder het te maskeren door het even een paar minuten in koud water te zetten en het daarna goed uit te laten lekken.
Vanavond uitgeprobeerd. Het werkt. Ik hoefde enkel nog wat ketjap en sambal toe te voegen voor een smakelijke zelf gekookte bami.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Verstaat men onder "gekookte witvis" gebakken witvis?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

de namen zegt het eigenlijk.
gebakken vis maak je in een frituur of koekenpan met een vetstof (bijvoorbeeld olie of boter) op hoge temperaturen.

Gekookte witvis is bereid in een waterige oplossing. Gepocheerde witvis in de melk bijvoorbeeld

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Aha! Dus gekookte witvis wordt dus inderdaad (bijna) gekookt in een vloeistof en niet gebakken. Op internet werd ik bij het zoeken naar gekookte witvis steeds verwezen naar manieren die neerkomen op bakken, vandaar mijn vraag.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Gentse waterzooi is een voorbeeld van een gerecht met gekookte vis

en mijn dank, nou weet ik wat ik dit weekend ga maken met een stuk kabeljauw

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Mooi! Nog een vraagje: zojuist heb ik een blik Tonijn in water gekocht: https://www.jumbo.com/producten/princes ... -203489BLK

Is dat al gekookt, en klaar om gegeten te worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Nee, maar wel verhit, en daardoor niet meer rauw. Ja, het is wel klaar om zo gegeten te worden.

Reageer