Pagina 1 van 1

meer verlies bij grotere snelheid?

Geplaatst: ma 15 jan 2018, 10:10
door Etienne
Hallo allemaal,
 
Ik heb de volgende vraag met betrekking van een vacuüminstallatie:
 
ik heb een ontwerp waar een lucht doorstroomt, waarbij 1 buis zich splitst in meerdere kleinere aanzuigkamers (geen ronde buis).
Als deze kamers in totaal een kleinere aanzuigoppervlakte hebben dan de grote buis zal de snelheid bij de kamers vergroten.
Betekent dit dan ook dat de wrijving vergroot? en zo ja, met welke verhouding vergroot deze weerstand dan?
wanneer ik zorg dat de oppervlakte van de kamers samen een grotere aanzuigoppervlakte hebben dan de buis,
kan ik dan uitgaan van alleen de wrijving van de wanden en de aerodynamica van de kamers?
 
Groet,
 
Etienne

Re: meer verlies bij grotere snelheid?

Geplaatst: ma 15 jan 2018, 11:10
door Pinokkio
Wrijvingsweerstand is evenredig met snelheid in het kwadraat.
 
Als de doorsnede afneemt en de snelheid daardoor toeneemt heb je bovendien te maken met drukdaling door Wet van Bernoulli.
 
De vorm van de splitsing van één grote naar meerdere kleinere kanalen heeft ook een invloed op het wrijvingsverlies t.g.v. allerlei turbulenties op dat punt.

Re: meer verlies bij grotere snelheid?

Geplaatst: ma 15 jan 2018, 11:34
door Etienne
Heey pinokkio,
 
Bedankt voor de reactie!
 
Het is mij denk ik duidelijk, maar voor de zekerheid:
 
Als ik zorg dat de opper. van de kamers in totaal groter is dan de aanzuigoppervlakte van de buis.
Mag ik dan de wrijving van met de wand van de kamers en de oppervlakte ervan + de aerodynamica van de stroming als enige wrijving zien?
 
Groet,
 
Etienne

Re: meer verlies bij grotere snelheid?

Geplaatst: ma 15 jan 2018, 14:36
door Pinokkio
Ik weet niet wat je met "aerodynamica van de stroming" bedoelt en ik ken het totale stroomschema niet.
 
Het wrijvingsverlies van de kamers is dat van de splitsing, plus de wanden na de splitsing, plus wat er eventueel nog meer stroomafwaarts zit.