Pilootopleiding, in België of Australië?

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 22

Pilootopleiding, in Belgi

Hallo, 
 
Ik weet niet of de vraag op dit forum past, maar ik zou graag meningen horen van mensen die wat van geld en wetten kennen. 
Momenteel ben ik bezig met ingenieursstudies op de universiteit, met als uiteindelijk doel om lijnpiloot te worden. Mijn grote droom is om captain te worden op een langeafstandsvliegtuig bij een der Australische luchtvaartmaatschappijen. Echter zijn de opleidingen overal ter wereld bijna onbetaalbaar en is Australië, zoals ik net heb gelezen, niet het gemakkelijkste land om papieren te krijgen. 
 
Bij Qantas is zopas besloten dat ze een eigen pilotenschool openen omdat ze anders met een tekort zullen zitten over enkele jaren. Ik las er dat ook overzeese mensen zich kandidaat mogen stellen om zich in te schrijven voor de opleiding. 
 
Nu vraag ik me af wat financieel de beste oplossing lijkt. Als ik hier een lening aanga en een pilootopleiding begin zal ik hoe dan ook nog 10 jaar lang aan een der Belgische banken de lening moeten afbetalen, waardoor ik binnen de komende 15 jaar niet of moeilijk in het buitenland zal geraken. Uiteraard is het voor mij interessanter dat ik zo snel mogelijk daarheen trek aangezien het in de komende jaren enkel moeilijker kan worden om een woon en werk visum te verkrijgen in Australië. Of lijkt wachten juist interessanter? Zodat het pilotentekort al is toegenomen?
 
Lijkt het financieel haalbaar om te wonen en te werken in Australië terwijl in nog een lening moet afbetalen aan een Belgische bank?
Maar kan ik dan een Australische nationaliteit aanvragen terwijl ik nog een lopende lening heb staan in België (uiteraard na het minimumtermijn van 5 jaar wonen en werken in Australië)? 
Of kan het juist omgekeerd, dat ik ga wonen in Australië, daar een lening aanga, pilootopleiding volg en pas na 5 jaar wonende een nationaliteit ga aanvragen? 
 
Hierbij misschien enkele aandachtspunten: 
De pilootopleiding bedraagt rond €100 000, en na 10 jaar wordt gemiddeld €125 000 terugbetaald aan de bank, gelijklopend in Australië.
Het brutoloon van een beginnend piloot kan bedragen rond 2500 tot 3000 euro, gelijklopend in Australië. 
De belastingen in Australië liggen redelijk wat lager dan in België. 
Men moet minstens 5 jaar wonen en werken in Australië vooraleer men aanvraag mag doen voor identiteitspapieren. 
Betere diploma's geven betere kansen op een verblijfsvisum. 
Er is ten alle tijde kans dat ik word medisch word afgekeurd en dus mijn diploma moet terugzoeken, m.a.w. als beginnend ingenieur aan de slag moet. 
België kent een vrij slechte luchtvaartsector
 
Bij het behalen van een ingenieursdiploma wil ik graag weten wat ik ga doen, en niet dan pas beginnen denken. 
Het lijkt vaak te mooi om waar te zijn, maar zo veel piloten hebben het gehaald, dus waarom zou ik het niet kunnen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Pilootopleiding, in Belgi

Opmerking moderator

Dit onderwerp hoort beter thuis bij Studiekeuze en is daarom naar dat forum verhuisd.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Pilootopleiding, in Belgi

Of een opleiding duur of goedkoop is is zeer relatief en wordt voornamelijk bepaald door de mate van garantie op een baan na je opleiding. Dit is vaak niet even inzichtelijk en vraagt veel uitzoekwerk. Aangezien ik niet bekend ben met opleidingen in Australie zou ik je daar niet in durven adviseren.

Wat ik je wel kan vertellen is dat het voor verkeersvliegers heel normaal is om over de hele wereld te solliciteren. Nederlanders en Belgen soliciteren dagelijks in noord en zuid Amerika, Afrika, Midden-oosten, Azie en overal in Europa. Er zijn ook zat vliegers die op een ander werelddeel wonen dan dat ze werken. Met andere woorden, de wereld is klein in de luchtvaart. Het verkrijgen van een visum is daarbij het minste van je problemen. Als het jou lukt om aangenomen te worden bij Qantas zal dat visum vrijwel automatisch volgen. De luchtvaartmaatschappij zal waarschijnlijk de aanvraag voor je doen. Of jij daarna een Australische nationaliteit aanvraagt is een prive aangelegenheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Pilootopleiding, in Belgi

Is het een optie om de route met een militaire opleiding te starten? Het lijkt me dat dan een deel van de opleiding betaald wordt door je werkgever.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Pilootopleiding, in Belgi

Je volledige opleiding wordt dan betaald door je werkgever, inclusief een salaris. Ideaal dus. Natuurlijk teken je wel een klein contractje waardoor je 10 jaar lang echte oorlogsituaties in wordt gestuurd en jaarlijks 1 of 2 keer een paar maanden van huis bent. Oja, en dat salaris komt niet bepaald in de buurt van dat van een lijnvlieger.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Pilootopleiding, in Belgi

Als je de militaire weg kiest, wordt de opleiding voor je betaald en inderdaad, verbind je je voor zo'n 10 jaar aan defensie (dit is althans de Nederlandse situatie). Daar kunnen missies in oorlogsgebieden een onderdeel van uitmaken. Je verdient een salaris vanaf het moment dat je met de opleiding start. Hoe verder je in de opleiding bent en dus een hogere rang krijgt, gaat je salaris omhoog naar tussen de €2173 en €9502. Na je diensttijd kun je in de burgerluchtvaart gaan werken.
 
Als je deze weg niet wilt volgen, dan kun je in Nederland kiezen voor een aantal vliegscholen, o.a. KLM Flight Academy, EPST, CAE, Martinair Flight Academy en AIS Flight Academy. Stella Aviation Academy is in 2014 failliet gegaan. Het zijn particuliere opleidingen en je krijgt dus geen studiefinanciering. De kosten zijn heel hoog; de meeste mensen steken zich diep in de schulden (leningen van zo'n 200.000 tot 250.000 euro zijn geen uitzondering).
 
De kans om bij een gevestigde luchtvaartmaatschappij in dienst te komen is maar heel klein. Bij prijsvechters zoals Ryanair of easyJet vlieg je alleen binnen Europa en moet je je nog dieper in de schulden steken omdat je je eigen bedrijfsopleiding (typekwalificatie) moet betalen. Er zijn ontzettend veel werkloze vliegers die uitwijken naar maatschappijen als Lyon Air in Indonesië om maar aan hun vlieguren te komen. We hebben op Schiphol zelfs afgestudeerde piloten (van de KLM Flight Academy) die werkzaam zijn als grondsteward of op het platform om maar te proberen een voet tussen de deur te krijgen.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Pilootopleiding, in Belgi

Back2Basics schreef: Is het een optie om de route met een militaire opleiding te starten? Het lijkt me dat dan een deel van de opleiding betaald wordt door je werkgever.
 
Dat was een optie, tot ik zag wat de opleiding inhield. Voor de opleiding tot militair piloot word je eerst opgeleid als militair, want militair zal je altijd in de eerste plaats zijn. En die opleiding is fysiek veel te zwaar voor mij. 
 
shimmy schreef: Je volledige opleiding wordt dan betaald door je werkgever, inclusief een salaris. Ideaal dus. Natuurlijk teken je wel een klein contractje waardoor je 10 jaar lang echte oorlogsituaties in wordt gestuurd en jaarlijks 1 of 2 keer een paar maanden van huis bent. Oja, en dat salaris komt niet bepaald in de buurt van dat van een lijnvlieger.
 
Om op oorlogsmissie te moeten vertrekken zou ik geen problemen mee hebben. Als ik bij het leger zou gaan dan was het met oog op de transportvliegtuigen, geen gevechtsvliegtuigen voor mij. Maar waarom ik dit pad liever niet neem staat hierboven. 
 
Rhiannon schreef: Als je deze weg niet wilt volgen, dan kun je in Nederland kiezen voor een aantal vliegscholen, o.a. KLM Flight Academy, EPST, CAE, Martinair Flight Academy en AIS Flight Academy. Stella Aviation Academy is in 2014 failliet gegaan. Het zijn particuliere opleidingen en je krijgt dus geen studiefinanciering. De kosten zijn heel hoog; de meeste mensen steken zich diep in de schulden (leningen van zo'n 200.000 tot 250.000 euro zijn geen uitzondering).
 
De kans om bij een gevestigde luchtvaartmaatschappij in dienst te komen is maar heel klein. Bij prijsvechters zoals Ryanair of easyJet vlieg je alleen binnen Europa en moet je je nog dieper in de schulden steken omdat je je eigen bedrijfsopleiding (typekwalificatie) moet betalen. Er zijn ontzettend veel werkloze vliegers die uitwijken naar maatschappijen als Lyon Air in Indonesië om maar aan hun vlieguren te komen. We hebben op Schiphol zelfs afgestudeerde piloten (van de KLM Flight Academy) die werkzaam zijn als grondsteward of op het platform om maar te proberen een voet tussen de deur te krijgen.
 
Ik keek uit naar de CAE, zij zijn onder andere in Brussel en Melbourne gevestigd maar de prijzen liggen inderdaad relatief hoog. Het is nooit mijn bedoeling om bij prijsvechters te gaan solliciteren.
En over de werkonzekerheid: die zal de komende jaren dalen. Berekeningen tonen aan dat er binnen 20 jaar evenveel piloten tekort zullen zijn als er momenteel werken, dat gaat over honderdduizenden. Vooral China en India zullen lijden aan de tekorten, piloten worden er nu al meer betaald om meer te lokken aangezien ze nu al met tekorten geraken. 
TUI Fly Belgium verlaagt de duur van zijn opleidingen van 3 jaar (halftijdse opleiding) naar de standaard 18 maanden omdat de noden hoog zijn, en om dezelfde reden openen Qantas en vele andere maatschappijen binnenkort een eigen pilotenschool. 
 
 
Veel info over het vliegen heb ik niet meer nodig, daar heb ik me de voorbije 9 jaar al in verdiept en het volgen van vele airlines en luchtvaartmagazines houden me up-to-date van de huidige opleidingen en ik leer er geregeld voor mij nog onbekende airlines kennen. 
Als student heb ik niet veel tijd om over dingen te denken, en ik kan ook niet samenzitten met mijn ouders aangezien zij deze toekomstplannen niet volledig steunen. Dus kan ik me niet verdiepen in hoe belastingsystemen en dergelijke werken. Ik zou mezelf niet willen in de schulden werken omdat ik iets buiten beschouwing heb gelaten. Vandaar de vraag of het financieel haalbaar is.
De helft van het loon afstaan om de bank terug te betalen, als ik zou verhuizen moet ik rekening houden met het bekostigen van een huis, verzekeringen, abonnement voor openbaar vervoer, eten, drinken enzovoorts. Is het dan zelfs nog mogelijk om een centje over te houden om te sparen voor als ik ooit eens een dokter zou nodig hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Pilootopleiding, in Belgi

Voor ik het vergeet, er komen iedere 6 maand extra kosten bij om een licentie voor slecht zicht te behouden (IFR). Dat kan gemakkelijk over 500 à 600 euro gaan per jaar. Iedere 2 jaar worden medische testen afgenomen (ongeveer 250 euro) wat neerkomt op nog een extra 125 euro per jaar. Vast en zeker nog her en der extra kosten waar ik nu niet aan denk die iedere 2 tot 5 jaar betaald moeten worden. 
Ziet iemand al een minteken staan voor het overblijvend bedrag? Of valt het leven in Australië nog goed mee, zodat ik toch nog wat kan sparen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Pilootopleiding, in Belgi

Als je bij een gerenommeerde maatschappij aan de slag kan komt het met je studieschuld echt wel goed. Ook de kosten voor je brevet en jaarlijkse medische keuring wordt door je werkgever betaald. Waar je je meer zorgen over moet maken is wat er gebeurt als je niet binnen enkele jaren zon baan weet te krijgen. In de crisis jaren zijn er legio baanloze vliegers geweest die persoonlijk faillissement moesten aanvragen. 100% garantie bestaat in die zin niet maar je moet dus een opleiding kiezen waarvan je denkt dat die er zo dicht mogelijk bij in de buurt komt. Die informatie zul je van jouw Australische opleiding moeten krijgen en daarna liefst verivieren bij oud studenten.

Binnen Nederland ligt die baankans waarschijnlijk het hoogst bij de KLM flight Academy met name omdat daar sinds begin dit jaar de KLM zelf garant staat bij de bank voor jouw financiering. Als je daar je opleiding doet mik je echter primair op een baan bij KLM en niet in Australië.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Pilootopleiding, in Belgi

De gemiddelde kosten voor levensonderhoud liggen in Australië relatief hoog, maar voor een dubbeltje zit je dan ook nooit op de eerste rang.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12.262

Re: Pilootopleiding, in Belgi

Rhiannon schreef: Er zijn ontzettend veel werkloze vliegers die uitwijken naar maatschappijen als Lyon Air in Indonesië om maar aan hun vlieguren te komen.
 
Dat klopt voor een deel natuurlijk wel, als je veel vlieguren, en vooral starts en landingen willen maken is indonesie een heel aardig land om dat te doen. De luchtvaart aldaar is nog steeds snel groeiend met een navenant tekort aan piloten, plus een voorkeur voor westerlingen achter de stuurknuppel. Dat laatste is wellicht een stukje discriminatie, maar het kan je wel een voordeel opleveren bij de selectie. 
 
Nadeel is denk ik wel dat je vooral veel korte vluchten zult maken. Hoewel het een groot land is zijn veel vluchten daar behoorlijk kort, routes als pakweg jakarta-denpasar hebben tientallen toestellen per dag, maar dat is een vlucht van minder dan 2 uur, die je mogelijk een paar keer per dag heen en weer zult maken. 
 
Uiteraard zijn er ook aanzienlijk langere vluchten, maar de frequentie daarvan is veel lager. Iets als jakarta naar jayapura (ca 5 uur) gaat per airline 1 keer per dag, of soms niet eens elke weekdag. Internationale vluchten zijn er natuurlijk ook, maar airlines als Lion, Batik of Sriwijaya hebben daar nogal een beperkt aanbod in, en dat zijn meestal ook geen lange vluchten (jakarta/bali naar singapore/kl/bangkok oid). 
 
Pluspunt is wel dat de kosten voor levensonderhoud in indonesie zeer laag zijn, maar het risico dat je werk neerkomt op dat van een vliegende buschauffeur die dagelijks een paar keer dezelfde route doet is reeel. 
Victory through technology

Reageer