Vloeistof uit meteoriet?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Vloeistof uit meteoriet?

Hallo,
 
In November 2017 ben ik in Florida geweest, bij een bezoekje aan het Kennedy Space Center heb ik daar het onderstaande doosje met meteorieten gekocht.
 
Nu viel mij zojuist op dat er een soort damp op het glaasje zit waar de Iron Nikkel meteoriet zich bevind. Ik heb het doosje open gemaakt en aan de onderkant van die meteoriet was het ook "vochtig". Iemand enig idee wat dit voor vloeistof kan zijn??
 
Graag zie ik een antwoord tegemoet.
 
Edit; het is niet zichtbaar op de foto.
Bijlagen
IMG-20180331-WA0002.jpeg
IMG-20180331-WA0002.jpeg (68.43 KiB) 880 keer bekeken

Berichten: 1.355

Re: Vloeistof uit meteoriet?

Begin dit jaar ontdekte men dat in een tweetal meteorieten die al in 1998 op de Aarde waren terecht gekomen water in vloeibare vorm zat alsmede aminozuren, hydro-carbonaten en ander organisch materiaal. Omdat dit de eerste keer was dat men in een meteoriet de bouwstenen voor leven werden gevonden was dit dus een unieke vondst. Dus een of andere vloeistof in een meteoriet is mogelijk. Of dit in jou geval zo is betwijfel ik op grond van het feit dat als men in deze door jou gekochte meteorieten water e.d. had gevonden deze niet te koop waren aangeboden.
Je mag aannemen dat deze eerst grondig worden onderzocht voordat ze als een soort souvenir verkocht worden. Ik denk dat het hier dus eerder om condens gaat dan iets dat er in de ruimte al in zat.

Berichten: 2

Re: Vloeistof uit meteoriet?

Bladerunner schreef: Begin dit jaar ontdekte men dat in een tweetal meteorieten die al in 1998 op de Aarde waren terecht gekomen water in vloeibare vorm zat alsmede aminozuren, hydro-carbonaten en ander organisch materiaal. Omdat dit de eerste keer was dat men in een meteoriet de bouwstenen voor leven werden gevonden was dit dus een unieke vondst. Dus een of andere vloeistof in een meteoriet is mogelijk. Of dit in jou geval zo is betwijfel ik op grond van het feit dat als men in deze door jou gekochte meteorieten water e.d. had gevonden deze niet te koop waren aangeboden.
Je mag aannemen dat deze eerst grondig worden onderzocht voordat ze als een soort souvenir verkocht worden. Ik denk dat het hier dus eerder om condens gaat dan iets dat er in de ruimte al in zat.
 
Bedankt voor je antwoord. Echter vind ik het wel vreemd, aangezien ze alle 3 in het zelfde doosje zitten en er alleen boven de nikkel meteoriet iets van damp tegen het glaasje zit. Ook aan de onderkant van die specifieke meteoriet zit een soort van vloeistof. De andere zijn allemaal droog en er bevind zich nergens anders in het zelfde doosje iets van damp/vloeistof.
 
Andere suggesties?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Vloeistof uit meteoriet?

Bij dat water in die twee meteorieten waar Bladerunner naar verwijst moet je niet denken aan normaal vloeibaar water, maar aan heel kleine insluitingen (< 0,01 mm) van pekel met wat water er in. Omdat die pekelbolletjes volledig ingesloten zijn bleef het water er in bewaard tijdens de reis door het luchtledige van de ruimte en na de verhitting tijdens de val door onze atmosfeer. Het is dus beslist niet zo dat je uit deze chondrietjes vanzelf  water ziet verdampen.
 
Jouw meteorietfragment van de Campo del Cielo lag al 5000 jaar op/in de aardbodem voor hij gevonden werd. Er kan in deze meteoriet van origine geen water gezeten hebben, want het is een nikkel-ijzer meteoriet. Die komen van de kern van een protoplaneet. Door de zeer hoge temperatuur veroorzaakt door de botsingen bij het ontstaan van deze protoplaneten smolt ijzer en nikkel en zakte naar de kern die duizenden graden heet kon zijn. Zo heeft de Aarde ook nu nog een kern van nikkel-ijzer van zo'n 5000 graden.
 
Als er zich in de meteoriet al water zou bevinden is dat er tijdens de lange periode op Aarde in getrokken, als er zich holtes in bevonden. Maar waarschijnlijker is het dat er vocht in de atmosfeer van het doosje is gekomen (In Florida is het vaak vochtig), of dat de meteoriet gewassen is om hem mooi te laten glimmen.
 
Je weet zeker dat het water is, en niet een of andere olie of glycerine om het fragment mooi te laten glimmen?
 
Hoe dan ook, het is absoluut geen water dat van oorsprong in de meteoriet zat.

Berichten: 12.262

Re: Vloeistof uit meteoriet?

Of ze hebben dat doosje ingepakt op een warme vochtige zomerdag in florida? Dan zit er wellicht genoeg water in de lucht om zelfs bij temperaturen binnenshuis in nederland te gaan condenseren ;)
Victory through technology

Reageer