SPSS vraag

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

SPSS vraag

Hi, ik heb een SPSS vraagje.
 
Ik heb in mijn survey 4 vragen gesteld over gevaarperceptie op de wetenschappelijke consensus en gevaarperceptie op scepsis over de wetenschappelijke consensus:
  1. welke scepsis vind u het gevaarlijkst op korte termijn
  2. welke scepsis vind u het gevaarlijkst op lange termijn
  3. welke consensus vind u het gevaarlijkst op korte termijn
  4. welke consensus vind u het gevaarlijkst op lange termijn
 
Men had bij elke vraag de mogelijkheid te antwoorden met een van drie wetenschappelijke onderwerpen of ‘geen van allen’:
  • 1=klimaat
  • 2=vaccinaties
  • 3=GM
  • 4=geen van allen
ik heb nu dus per vraag een variabele waarop iedere proefpersoon 1, 2, 3 of 4 heeft geantwoord.
 
Nu is het de bedoeling dat ik regressieanalyses kan uitvoeren waarbij ik bv kan aantonen dat politiek conservatisme een goede voorspeller is van gevaarperceptie op de klimaatconsensus.
 “Gevaarperceptie op de klimaatconsensus”  is dan een nieuw variabele die ik moet aanmaken, met de waarden:  
  • geen van allen => 0
  • lange termijn => 1
  • korte termijn => 2
De variabelen moeten dus omgescoord worden, of nieuwe variabelen gemaakt worden op een of andere manier, waarbij ik per onderwerp weet of er een hoge of lage gevaarperceptie is (of geen gevaarperceptie).
Het gaat immers over gevaarperceptie, en korte termijn gevaarperceptie is de maximale score, lange termijn is een meer gematigde score en ‘geen van allen’ is de minimale score.
 
Ik moet dus op een of andere manier 6 nieuwe variabelen aanmaken die er uitzien als volgt:
  • gevaarperceptie op consensus
    • voor klimaat (0, 1, 2)
    • voor vaccinaties (0, 1, 2)
    • voor GM (0, 1, 2)
  • gevaarperceptie op scepsis
    • voor klimaat (0, 1, 2)
    • voor vaccinaties (0, 1, 2)
    • voor GM (0, 1, 2)
 
Maar 0 is niet onderwerpspecifiek, dus misschien kan ik die score niet meepakken voor de aparte onderwerpen..?
Ik moet er gemiddeldes van kunnen berekenen, zodat ik bv kan zeggen “mensen die meer conservatief zijn, hebben een grotere gevaarperceptie op de klimaatconsensus”
 
Enig idee hoe ik dit best aanpak?
thx!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: SPSS vraag

Opmerking moderator

Dit onderwerp hoort beter thuis in het forum Kansrekening en Statistiek en is daarom verplaatst.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer