Pigment uit plastic

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 5

Pigment uit plastic

Hoi ik zoek een manier om plastics gevonden buiten (jerrycans, touw, etc) te gebruiken als pigment. Nu heb ik op mijn werk al getracht het e.e.a. te verpulveren tot poeder middels droogijs en zou nog kunnen proberen met stikstof maar dat levert matig effect.

Nu stipte men aan dat het wellicht ook mogelijk is door plastic op te lossen en dan de kleurstof neer te laten slaan en dat te gebruiken als pigment. Met organisch kleurstof als meekrap doen ze dat met alruin. Is er iemand die weet of dit kan met plastic en hoe? Ik ben beslist geen chemicus maar een kunstenaar die zoekt naar een weg om van plastic verf te maken dus Jip en Janneke taal graag.

Alle hulp is welkom, dank voor uw moeite.

Mvg mark paulussen

Berichten: 12.262

Re: Pigment uit plastic

Wat wil je er precies mee gaan doen?
 
Pigmenten in plastics verschillen nogal, sommige zijn er wellicht als een vaste stof uit te krijgen, maar er is ook een gerede kans dat het behoorlijk goed vast zit aan het plastic (of er zelfs chemisch mee verbonden is), en dat krijg je er niet als zuivere stof meer uit.
Victory through technology

Berichten: 5

Re: Pigment uit plastic

Ik zou er graag mee schilderen dus een eitempera mee maken of een olieverf. Ik vind wel stukken over mensen die plastic kleurloos maken, dus het pigment verwijderen om vervolgens blank plastic over te houden maar het gaat mij juist om de kleur en niet om het plastic.

Berichten: 12.262

Re: Pigment uit plastic

Ah okay, ik begrijp correct dat je intentie is om afgedankt plastic te gebruiken als een basis voor verf in een kunstproject?
 
Als je domweg het pigment wilt hebben dan zou ik dat gewoon kopen, dat is vrijwel altijd goedkoper dan het onttrekken uit een plastic voorwerp. 
 
Hoe moeilijk dat is hangt af van zowel het soort plastic als het pigment dat je eruit wilt winnen. Sommige plastics lossen op in bepaalde oplosmiddelen (bijvoorbeeld piepschuim, pakingsmateriaal of geperst polystyreen kun je oplossen in aceton en zo eventuele pigmenten vrijmaken.
 
Als je weet welk soort plastic je hebt (soms te herkennen aan recycle-codes oid) kun je bepalen waarmee je het kunt oplossen. Een handig overzicht daarvoor is http://sevierlab.vet.cornell.edu/resources/Chemical-Resistance-Chart-Detail.pdf. Let wel dat veel plastics dus niet zullen oplossen in stoffen die redelijk goed verkrijgbaar zijn.
 
Als het moet kun je een oplosmiddel als CS2 of CCl4 gebruiken, maar dat zou ik zeer sterk afraden zonder achtergrond in de chemie of bij gebrek aan een afzuigkast. Dergelijke  oplosmiddelen zijn gevaarlijk, zowel acuut als op lange termijn, en horen niet echt thuis bij experimenten in de schuur, laat staan in een woonhuis. 
Victory through technology

Berichten: 5

Re: Pigment uit plastic

Oké top! Mocht het nodig zijn kan ik terecht op de school waar ik werk daar hebben ze wel een afzuigkast. En kennis van omgaan met gevaarlijke stoffen.

Maar nu heb ik hypothetisch een stuk plastic opgelost, hoe sla ik dat neer? Voor een meekrap oplossing in water gebruik ik alruin. Maar kan ik dat dan ook gebruiken wanneer ik plastic in zuur oplos?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Pigment uit plastic

Ik krijg hier nogal rillingen van. Los van het gevaar van werken met oplosmiddelen, al dan niet in een zuurkast, komt een procedure als oplossen en neerslaan neer op het gebruik van 1 kg zeer giftig oplosmiddel voor het mogelijk isoleren van minder dan een gram aan pigment. 
 
De kosten van het oplosmiddel, zelfs als je een manier zou vinden om het een paar keer te hergebruiken, zullen die van het pigment vele malen overstijgen. En de milieubelasting hiervan zal ook navenant zijn. Het beste, voor milieu en portemonee, is om het gevonden plastic bij het afval te gooien, en door afvalverwerkingsinstallaties te laten verwerken, en pigment naar keuze te bestellen bij een geschikte leverancier. 
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 5

Re: Pigment uit plastic

Gut rillingen? Maar bedankt voor de aanvulling. Zoals ik al heb uitgelegd: ik ben kunstenaar op zoek naar een manier. Info volstaat en emotie is niet nodig. Als ik leer dat ik dan zoveel nodig heb kan ik zelf het besluit nemen dat dat niet handig is.

Ik weet dat er bedrijven zijn die pigment verkopen. Bedankt voor de tip. Maar soms moet je iets moeilijker doen omdat het concept erachter ook van belang is. Simpelweg kopen is dus geen optie. Maargoed deze weg is wat mij betreft doodlopend dus dan trek ik het graag wat breder: als iemand tips heeft hoe ik plastics om kan vormen (by all means) tot pigment dan lees ik dat graag.

Superbedankt voor alle hulp zover in ieder geval 👍

Berichten: 12.262

Re: Pigment uit plastic

Uiteraard is het veiliger en goedkoper om de pigmenten gewoon te kopen, maar ik kreeg beetje het idee dat het de bedoeling was deze per se uit plastic (afval) te isoleren. 
 
En dan kom je al vrij snel bij vrij onaangename oplosmiddelen uit: als het niet oplost in aceton dan is de volgende stap eigenlijk altijd een "gevaarlijk" oplosmiddel. Uiteraard moet je daar voorzichtig mee zijn, maar dat geldt even goed voor tests met aceton of zelfs ethanol: het biologische gevaar valt daarbij nog wel mee, maar als het  in brand vliegt heb je een serieus probleem. 
 
Maar wellicht is het niet echt weggelegd voor de thuisgebruiker, zelf heb ik geen probleem met 'los dat sample op in 100 ml chloroform', wat prima kan, maar doe dat niet onder de afzuigkap in de keuken, en gooi het restant zeker niet door de gootsteen: de waterzuivering wil dergelijke oplosmiddelen echt niet hebben omdat ze de bacterien acuut om zeep helpen die in hun proces gebruikt worden. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Pigment uit plastic

ZiggyRider schreef: Gut rillingen? Maar bedankt voor de aanvulling. Zoals ik al heb uitgelegd: ik ben kunstenaar op zoek naar een manier. Info volstaat en emotie is niet nodig. Als ik leer dat ik dan zoveel nodig heb kan ik zelf het besluit nemen dat dat niet handig is.

Ik weet dat er bedrijven zijn die pigment verkopen. Bedankt voor de tip. Maar soms moet je iets moeilijker doen omdat het concept erachter ook van belang is. Simpelweg kopen is dus geen optie. Maargoed deze weg is wat mij betreft doodlopend dus dan trek ik het graag wat breder: als iemand tips heeft hoe ik plastics om kan vormen (by all means) tot pigment dan lees ik dat graag.

Superbedankt voor alle hulp zover in ieder geval
 
Inderdaad, rillingen. Het maakt mij niet uit of je een kunstenaar bent, een amateurwetenschapper geïnteresseerd in recycling of een student bezig met een of ander project. Organische oplosmiddelen zijn stoffen die met beleid gebruikt moeten worden, en wat hier besproken werd getuigde niet van beleid. 
 
Het zal best dat voor jou alleen info volstaat. Maar dit is een forum. Mensen antwoorden en discussiëren hier in hun eigen tijd, en wat geschreven wordt is ook voor anderen dan de oorspronkelijke vraagsteller beschikbaar. En dus kan het zijn dat je meer info krijgt dan waar je naar op zoek was, of andere. Dat is inherent aan de omgeving. Als je enkel antwoord wil in een vorm die je zelf bepaalt, dan moet je naar een consultant gaan. Hangt wel een prijskaartje aan.
 
In dit geval krijg je, bij het eerder geschrevene, gratis mijn mening erbij. En mijn mening is dat hergebruik van voorwerpen hergebruiken, op welke manier dan ook, een heel mooi concept is, maar dat wij met zijn allen, onbewust al heel veel hergebruiken omdat het overgrote deel van het afval wordt verwerkt tot nuttige producten, en zelfs dat beetje waarbij dat niet het geval is, levert alsnog energie op. En verder is mijn mening dat hergebruik alleen zinvol is als dat ergens winst oplevert, ofwel financieel of gewoon voor het milieu, de natuur of het klimaat, en dat een concept waarbij portemonnee en milieu slechter af zijn, geen goed concept is.
 
Breder getrokken, is pigment uit plastics winnen gewoon heel lastig, omdat plastics niet zoveel pigment bevatten. Het grootste deel is plastic, daarna komen vulstoffen en vaak vlamvertragers, en soms zit er ook nog een klein beetje pigment in. 
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Pigment uit plastic

Lastig is het zeker, en buiten emotionele/artistieke redenen is er ook geen zinnige reden te bedenken waarom extractie van de pigmenten uit plastics de voorkeur zou hebben boven het domweg aankopen daarvan. 
 
Neemt niet weg dat dat soort dingen in de praktijk daadwerkelijk worden gedaan, bijvoorbeeld een schip bergen voor het staal zodat je het kunt hergebruiken in een nieuw schip, terwijl 'vers' staal veel goedkoper zou zijn. 
 
Wetenschappelijk zou ik zeggen 'het ene ijzeratoom is precies gelijk het andere', en functioneel is dat ook gewoon het geval... maar soms weegt symbolische waarde zwaarder dan technische of economische voordelen. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Pigment uit plastic

En soms het milieu. Je kunt niet oneindig lang overal en nergens afgedankte schepen blijven dumpen.
 
Daarbij snap ik je voorbeeld niet. Staal ia bij mijn weten hét voorbeeld van materiaal dat talloze malen wordt hergebruikt
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 5

Re: Pigment uit plastic

Mooi Marko dat je invult voor mij wat de beweegreden is om pigment uit plastic te halen. Verder vind ik je posts wat zelfgenoegzaam that's all. Als je oprecht mensen wilt behoeden voor ongelukken kun je beter niet zo hoog van de toren blazen. Door ze in een hokje te stoppen hebben ze de neiging niet te luisteren naar je goede raad.
 
Hoop dat er verder nog ontopic input komt. Ben nog steeds zoekende.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Pigment uit plastic

Opmerking moderator

en nu wordt het topic onaangenaam van toon. Zijn er mogelijkheden, ja. Zijn die mogelijkheden voor artistieke doeleinden geschikt, wellicht. Is het zonder chemische kennis veilig om te doen, nee! Daarom denk ik dat in verband met de veiligheid van de betrokken TS en het milieu beter is om het topic te sluiten.

Een laatste waarschuwing, als het met aceton niet lukt, ga dan niet verder!
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gesloten