rookgas en vermindering

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

rookgas en vermindering

Goedenavond allemaal. Ik heb een koffie branderij en probeer de rookgassen die de koffiebrander in het brand process uitstoot aanzienlijk te verlagen. Dit kan door middel van een afterburner. Voor het kopen van een afterburner die doet wat hij moet doen heb ik wat informatie nodig.

Is er iemand die weet hoeveel kilowatt de gasbrander in de afterburner aan vermogen moet hebben als er een rookgas hoeveelheid van ongeveer 1500m3 per uur met een temperatuur van 150 graden moet worden verbrand?

Ik zou enorm geholpen zijn met een antwoord en wat ondersteuenende uitleg.Veel van de spullen moet ik allemaal zelf importeren en kosten flink geld en door de taal barriere tussen mij en de fabrikanten is communicatie lastig.

m.vr.gr

Bas

Berichten: 12.262

Re: rookgas en vermindering

Het is denk ik belangrijk om de samenstelling van het rookgas te weten. Nu weet ik weinig van koffiebranden en durf ik daar dan ook niets zinnigs over te zeggen, maar wellicht dat je het zelf wel weet: Is het gas dat eruit komt uberhaupt brandbaar? En hoe kom je aan die waarde van 150 graden?
Victory through technology

Berichten: 3

Re: rookgas en vermindering

Dankjewel voor je reactie. In het koffie branden vinden 4 duizend chemische reacties plaats. voornamelijk allerlei soorten vetten en olieen en waterstoffen. De rookgas temperatuur is gemeten en word door de leverancier verteld.

Het verbranden word vaker gedaan en is eigenlijk samen met eej electrostatische filter de enige manier. De vraag id alleen hoe veel kw de gasbrander capaciteit moet hebben voor mijn brander. Bij voorbaat heel veel dank!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: rookgas en vermindering

De rookgas temperatuur is gemeten en word door de leverancier verteld.
Is die 1500 m3/u ook door de leverancier verteld?
En is dat bij 150 oC of bij standaard condities?
 
Is dat rookgas voornamelijk lucht? Of wat is ongeveer de samenstelling?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: rookgas en vermindering

Als ik er vanuit ga dat het rookgas vrijwel alleen lucht is, en die 1500 m3/u bij standaardcondities is, dan moet er dus ongeveer 1800 kg/u = 0,5 kg/s lucht opgewarmd worden van 150 oC naar pakweg 1000 oC.
 
Dat kost 0,5 kg/s * 1,12 kJ/kg.oC * (1000 - 150) oC = 476 kJ/s = 476 kW.
 
Let wel: dit is slecht een ruwe berekening met een natte vinger.
Ik weet immers niet bij welke temperatuur die 1500 m3/u gemeten/berekend is.
En ik weet ook niet precies welke temperatuur nodig is om de geurcomponenten volledig te verbranden.
 
Het geeft je een orde van grootte:
de brander moet een vermogen hebben van ruwweg 500 kW.
 
Bedenk wel dat door die brander het rookgas niet meer 150 maar maar liefst 1000 oC zal zijn, dus dat kan een probleem worden voor het bestaande afvoerkanaal, et cetera.
Bovendien zal het rookgasvolumedebiet bij 1000 oC een factor drie groter zijn dan bij de huidige 150 oC.
 
Wellicht is het interessant om de hitte uit het rookgas terug te winnen om het een of ander op te warmen.
Als het mogelijk is om de rookgassen van de koffiebrander er fors mee op te warmen vóór de brander kan dat een forse besparing geven op de benodigde capaciteit van de brander en zijn brandstofverbruik.

Berichten: 3

Re: rookgas en vermindering

super bedankt hier kan ik wel iets mee. 😎😇

Reageer