troeteleik

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

troeteleik

Op de snelweg A58 ten zuiden van Breda, tussen knooppunten Galder en St. Annabosch staat al sinds de aanleg een oude eikenboom in de middenberm. D.w.z., de weg is om de toen (1968) al meer dan 100 jaar oude boom heen aangelegd. 
 
troeteleik.jpg
troeteleik.jpg (46.17 KiB) 1070 keer bekeken
(foto van google streetview)
 
Een m.i. unieke verschijning, en mijn kinderen noemden die boom al snel  "de dapperste boom van Nederland". Moet àlles nou werkelijk aan de kant voor die rot-auto? Is  3,5 miljoen te veel voor een soort van monument in de strijd van asfalt tegen leven? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: troeteleik

Wereldwijd zijn er wel meer dappere bomen:
 
treeinroad.jpg
treeinroad.jpg (270.55 KiB) 1063 keer bekeken
 
http://howwedrive.com/2008/08/17/natural-traffic-calming/
 
 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: troeteleik

Boom gewoon laten staan! Gisteren heeft hij nog een prijs gewonnen als 'eerste Nederlandse boom van het jaar', en dan nu op de nominatie om te worden gekapt? Ik las het vandaag in de krant en ben mordicus tegen.
 
Die boom is 180 jaar oud, zoals in de krant staat: 'heeft zowel de Eerste als de Tweede Wereldoorlog overleefd, heeft de snelweg zien komen en bood schaduw aan koningin Wilhelmina toen zij op 3 mei 1944 op Landgoed Anneville verbleef'. In het geboortejaar (1838) van het jonge eikje werd Artis opgericht en kregen we een nieuw Burgerlijk Wetboek. De boom heeft verder o.a. meegemaakt:
- de eerste spoorlijn tussen Haarlem en Amsterdam
- de drooglegging van de Haarlemmermeer
- de afschaffing van de slavernij
- de oprichting van de Vereniging tegen de Kwakzalverij
- de eerste Elfstedentocht
en zo kan ik nog veel langer doorgaan.
 

Maar... er is hoop: minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft gezegd dat ze met andere betrokkenen blijft zoeken naar een manier om de monumentale boom te redden. ,,We hebben nog geen goede betaalbare oplossing gevonden, maar de verkiezing laat opnieuw zien hoe groot de betrokkenheid is en hoe breed de wens om de boom te sparen."
 

Die 3.5 miljoen kan best betaald worden uit de bespaarde dividendbelasting.
Jan van de Velde schreef: Wereldwijd zijn er wel meer dappere bomen:
 
 
 
 
Zeg dat wel Jan, ook deze is heel dapper.
 
boom met weg.jpg
boom met weg.jpg (12.69 KiB) 1064 keer bekeken
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 1.367

Re: troeteleik

Google eens op "bredere wegen geen oplossing". Je komt het ene verhaal na het andere tegen. Per saldo schiet je helemaal niks op met meer of bredere wegen. En dat is precies de reden waarom deze eik weg zou moeten. Straks is hij misschien weg maar de files blijven want het enige wat je er mee doet is meer verkeer genereren en opstoppingen bij de rand van de stad waar de wegen vanzelfsprekend steeds smaller worden.
Dat "zoeken naar een oplossing" is dus bullshit. De oplossing is deze situatie laten zoals het is en ergens anders de infrastructuur verbeteren.

Berichten: 12.262

Re: troeteleik

3.5 miljoen is wel een behoorlijk bedrag - waarom is het zo duur om de weg zodanig aan te leggen dat de boom in de middenberm kan blijven staan?
 
Aan de foto te zien moet er sowieso de nodige afstand tussen de rij richtingen zijn in die situatie, gezien de steunpilaar van het viaduct die ook in de middenberm ankert. 
 
Qua 'dappere bomen' maakt het natuurlijk wel een verschil in de situatie: Die midden op een kleine langzame weg staan, en bomen zo groot dat je er een tunnel doorheen kunt hakken hebben we hier niet echt. 
 
Zaak is natuurlijk wel dat het een beetje veilig moet kunnen - zeker op een autosnelweg moet zo'n boom achter/tussen de geleiderails staan. Doe je dat niet dan krijg je vanzelf een keer een aanrijding met zo'n boom en met een beetje pech is dat een aimabel gezinnetje en is degene die de boom liet staan opeens een kindermoordenaar. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: troeteleik

Benm schreef: waarom is het zo duur om de weg zodanig aan te leggen dat de boom in de middenberm kan blijven staan?
 
 
Omdat dat viaduct er zo dicht bij ligt .
 
via.JPG
via.JPG (38.9 KiB) 1063 keer bekeken
 
Als dat viaduct moet blijven moet voor verbreding onder dat viaduct de middenberm worden versmald. Maar dat zou een veel te korte S-slinger in de weg tussen boom en viaduct betekenen, want die boom staat maar een 50 m van dat viaduct vandaan.
 
pijlers.PNG
pijlers.PNG (7.56 KiB) 1063 keer bekeken
 
Dus moet er een nieuw viaduct komen, waarvan de pijlers aan de zijkanten een paar meter verder naar buiten staan 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: troeteleik

Ah, het vervangen of aanpassen van dat viaduct zal inderdaad wel prijzig worden. Anderzijds zie je dat probleem wel vaker met wegverbredingen en laat men soms gewoon een stukje 'zonder vluchtstrook' - afhankelijk van hoe druk die weg is en of er veel voorrangsvoertuigen langs moeten lijkt me dat ook nog een optie. 
Victory through technology

Berichten: 23

Re: troeteleik

Ik zou zeggen in eerste instantie, als het mij puur om het gevoel te doen was en ik reageerde uit mijn onderbuik, laat die boom gewoon staan want het is een antiek en daarnaast moet je sowieso niet aan boomkapperij doen MAAR

als ik erover nadenk obv jouw derde mogelijkheid:

1) je hebt veel meer aan een eikenbos qua schaduw, zuurstof/co2 regulatie ervan, en beschutting dan een enkele boom die een soort van eiland vormt

en



2) die boom heeft net als alle andere levende organismes een beperkte levensduur en zal evt ongetwijfeld het loodje moeten leggen. Of dat nou over 50 jaar is of juist 150, gaat die boom er ook aan, en zal niet eeuwig leven. Dus ja...

Volgens mij is deze afweging een uitstekend voorbeeld van de klassieke strijd tussen verstand en emotie en de argumenten van het verstand winnen het meestal. Hier ook zo.

Berichten: 12.262

Re: troeteleik

Eikenbomen kunnen oud worden, normaliter zeker 300 jaar, maar er zijn voorbeelden van 1000+. In die zin is de kans dat dat eerder viaduct vervangen moet worden om onderhoudsredenen dan dat de boom sterft aanzienlijk. De vraag is dus eigenlijk ook hoe lang dat viaduct nog mee kan als je niets doet - als dat bijvoorbeeld nog maar 10 jaar is kun je het wellicht net zo goed vervangen samen met de verbreding. 
 
Of het met verstand versus emotie te maken heeft? Ik vraag het me af: wat is het het praktisch nut van een standbeeld of monument? In de regel helemaal niets, afgezien van dat mensen het waarderen om symbolische of esthetische redenen. 
Victory through technology

Reageer