Het tekort aan anti-materie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 26

Het tekort aan anti-materie

De wetenschap is op zoek naar de oorzaak van het tekort aan anti-materie.
Dat schijnt niet echt te lukken.
Is het mogelijk, dat je de oerknal zou moeten vergelijken met de splitsing van een foton in een positron en een electron.
Dan zouden er niet niet 1universum, maar 2 universums zijn ontstaan.
Een materie universum en een anti-materie universum.
Om het te visualiseren: twee uitdijende bollen, die bij de oerknal aan elkaar vastplakken.
Het beetje anti-materie dat nu in het universum te vinden is, zou dan later zijn ontstaan, doordat energie werd omgezet in materie en anti-materie.
 
Nu kan ik me niet voorstellen, dat dit een wereldschokkend idee is, waar nog nooit iemand aan heeft gedacht, maar ik ben wel benieuwd waarom het is verworpen.
 

Berichten: 12.262

Re: Het tekort aan anti-materie

Het is een vraagstuk dat domweg nog niet is opgelost: er is geen aanwijsbare reden waarom de oerknal meer materie dan antimaterie produceerde. Gegeven symmetrie zou dat niet het geval zijn, maar we observeren netto een stuk meer materie dan antimaterie in het heelal. 
 
Let wel wat dit verschil heel klein geweest kan zijn, als je pakweg 1 miljoenste meer materie dan antimaterie had dan was de rest geannihileerd en hebben we nu een universum dat slechts uit dat miljoenste deel bestaat. 
 
Anderzijds geeft huidige theorie geen enkel inzicht in de voorkeur voor materie, ook niet als dat 1 op een miljoen of iets dergelijks is. 
Victory through technology

Berichten: 26

Re: Het tekort aan anti-materie

Benm schreef: Het is een vraagstuk dat domweg nog niet is opgelost: er is geen aanwijsbare reden waarom de oerknal meer materie dan antimaterie produceerde. Gegeven symmetrie zou dat niet het geval zijn, maar we observeren netto een stuk meer materie dan antimaterie in het heelal. 
 
Let wel wat dit verschil heel klein geweest kan zijn, als je pakweg 1 miljoenste meer materie dan antimaterie had dan was de rest geannihileerd en hebben we nu een universum dat slechts uit dat miljoenste deel bestaat. 
 
Anderzijds geeft huidige theorie geen enkel inzicht in de voorkeur voor materie, ook niet als dat 1 op een miljoen of iets dergelijks is. 
Waarschijnlijk hebt u mijn vraag niet goed begrepen.
 
Als een foton splitst in een positron en een electron, dan vliegt de een naar links en de ander naar rechts.(in verband met de wet van behoud van impuls).
Ik vraag mij af of iets dergelijks bij de oerknal ook kan zijn gebeurd.
De energie - in welke vorm dan ook - werd omgezet in materie en anti-materie, waarbij de materie ons heelal werd, en de anti-materie een anti-materie heelal.
Die twee universums raken elkaar in het punt van de oerknal.
 
Dat punt van de oerknal is wat lastig te omschrijven, maar zie het als twee knikkers die tegen elkaar aanliggen. Dat punt van de oerknal is het punt waar de twee knikkers elkaar raken, en wij zitten op een van die knikkers precies altijd recht tegenover de oerknal.
 
De anti-materie die wij in ons heelal aantreffen, is dan pas NA de oerknal en de schepping van de twee universums ontstaan.
Daarbij is dan ook tegelijkertijd wat extra materie geschapen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Het tekort aan anti-materie

bobbejaan schreef:
Nu kan ik me niet voorstellen, dat dit een wereldschokkend idee is, waar nog nooit iemand aan heeft gedacht, maar ik ben wel benieuwd waarom het is verworpen.
 
Er zijn 3 mogelijkheden:
 
1. De huidige theorieën staan niet toe dat dit mogelijk is.
2. Onder de huidige theorieën is het onbekend of dit mogelijk is of niet.
3. Volgens de huidige theorieën is dit inderdaad mogelijk, maar het is niet de enige mogelijkheid, en helaas hebben we geen enkele manier om te testen of dit idee beter klopt dan andere ideeën.
 
Ik zou niet weten welke van deze drie het correcte antwoord is, maar merk op dat alleen in het eerste geval dit idee werkelijk verworpen is. In de andere twee gevallen is het antwoord simpelweg "we weten het gewoon niet".
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Reageer