20 jaar te laat in ontwikkeling.

Reageer
Berichten: 6

20 jaar te laat in ontwikkeling.

Mijn laatste opleiding is meer dan 20 jaar geleden (Mavo) en heb daarna domweg via inzet en mijn best te doen zeer goede banen gehad bij de overheid. Helaas door omstandigheden ben ik uit de maatschappij gevallen en heb de laatste 10 jaar ook niets meer gedaan (afgekeurd). Na een flink aantal jaren psychologische hulp en de ontdekking dat ik mijn hele leven epilepsie bleek te hebben, gaat het nu erg goed. Het afgelopen jaar heb ik geleefd als iemand van 16/17 dus heb alles ingehaald wat ik heb gemist in mijn jeugd. 
 
In de afgelopen 10 jaar heb ik vele mensen via internet mogen ontmoeten die mij veel hebben geleerd en uitgedaagd als het gaat om het leren van kennis. Talloze verdiepingen in exacte wetenschap, doch tot de dag van vandaag weet ik nog steeds niet wat ik wil en beland in de situatie dat ik feitelijk een jongere ben die nu een keuze moet gaan maken wat hij met de rest van zijn leven wil gaan doen, maar ik ben al 36 jaren oud/jong. Als mensen mij vragen wat ik interessant vindt blijft het antwoord onduidelijk omdat door mijn autisme eindeloos veel zaken interessant zijn waarin ik mij kan verdiepen/fiepen. Toch moet ik een keuze gaan maken die vrijwel onmogelijk is op dit moment en kom dan ook tot de volgende conclusie:
 
Ik wil een Havo diploma behalen binnen 8 maanden tijd, met een pakket gericht op exacte vakken. Hierdoor kan ik proeven van verschillende wetenschappen en wellicht een betere keuze maken wat ik als vervolgopleiding wil gaan doen. 
 
Mijn vraag: Hoe kijkt men hier tegenaan en/of hoe denkt men hierover? 

Berichten: 6

Re: 20 jaar te laat in ontwikkeling.

Ik blijf het lastig vinden hoe meer ik er over nadenk...... Maar wellicht is het ook een keuze die ik moet durven maken en mij gewoon particulier moet aanmelden bij het DUO. Morgen uitzoeken welke boeken ik nodig ben en hoe/waar ik mijn profielwerkstuk dan moet laten keuren. En dan is er nog iets met verplichte literatuur wat ik moet lezen, maar waarvan ik geen idee heb wat de bedoeling daarvan van is. 
 
Naast het verplichte deel zonder rekenvaardigheid 3F, zou ik dan het profiel "Natuur en Techniek" nemen met het keuzevak Economie. Mocht ik een deel niet halen, dan kan ik dit alsnog het jaar daarop doen (of wellicht een herexamen als dat mogelijk is). 
 
Nil Volentubis Arduum
 
 
Edit: 
Normuren heb ik geen last van omdat ik het particulier ga doen.
Wel ben ik een onafhankelijk iemand nodig die een profielwerkstuk kan beoordelen zodat ik ook een bron heb ter controle. 

Berichten: 6

Re: 20 jaar te laat in ontwikkeling.

Conclusie: wat ik wil is onmogelijk en moet gewoon een opleiding volgen bij ....... 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: 20 jaar te laat in ontwikkeling.

In 7 maanden is echt te ambitieus, maar het is natuurlijk met langer studeren goed te doen.
Als jij er meer uren per week in kan/wil stoppen wordt de duur natuurlijk korter, maar in totaal moet je rekenen op ongeveer 2640 uur studie. Bij bijvoorbeeld 32 uur per week studeren en wat vakantievrij kom je dan op ongeveer 2 jaar of wat minder uit.
 
Kijk eens hier voor een algemeen overzicht (LOI) en hier voor de geschatte studietijd per vak.
Bij het DUO kan je bekijken wat voor een tegemoetkoming er eventueel gegeven kan worden: klik

Berichten: 12.262

Re: 20 jaar te laat in ontwikkeling.

Het hangt natuurlijk ook af van je intelligentie en hoeveel kennis je informeel hebt opgedaan sinds de mavo. 
 
Je zou kunnen kijken middels examenbundels voor de havo of je daar gemiddeld een voldoende mee weet te halen of niet, op basis van je gekozen vakken en de examens van de laatste 10 jaar of iets dergelijks. 
 
Als de kans groot lijkt dat je zou slagen kun je gewoon een staatsexamen doen. 7 maanden lijkt mij ook ambitieus als je al zo lang uit het schoolsysteem bent, het is toch een heel andere manier van denken dan praktisch probleemoplossen. 
 
Realistisch gezien denk ik dat ik nu voor een VWO examen scheikunde zou zakken: Ik heb de masters degree gehaald, maar in een rap veranderend tijdperk. De parate kennis ontbreekt me denk ik om een gemiddeld centraal examen succesvol te doen. Misschien zou ik nog net een voldoende halen, maar zeker geen 9+ meer als destijds.
 
Praktisch gezien is er gewoon teveel veranderd in pakweg 20 jaar: ik werk inmiddels voornamelijk als programmeur, maar weet lang niet alles paraat. Als ik twijfel over bijvoorbeeld de volgorde van inputs van een functie google ik dat gewoon, en dat doet iedereen. Dat lag vroeger wel even anders toen er amper internet was en je iets wilde programmeren in (godbetert) pascal of basic. 
Victory through technology

Berichten: 6

Re: 20 jaar te laat in ontwikkeling.

Inmiddels een aantal examens doorgenomen en kom tot de conclusie dat ik veel te weinig kennis heb om dit te doen binnen een extreem kort tijdsbestek, het is gewoon niet haalbaar en heb het totaal onderschat. Ik merk dan ook op, dat hetgeen waar ik mij in verdiept heb niet breed genoeg is om de gehele studie te ondersteunen/dragen en de studie als aanvullend te zien. Sterker nog, de studie ben ik nodig voor kennis en datgeen wat ik al heb geleerd zou slechts een aanvulling zijn of herkenning van het lesmateriaal.
 
Mijn kennis en vaardigheid met betrekking tot de Nederlandse en Engelse taal is bij mij slecht ontwikkeld en voorzie daar dan ook moeilijkheden. Tevens merk ik op dat mijn kennis over scheikunde ook zeer gering is wanneer ik deze vergelijk met het examenmateriaal. Los van deze aanzienlijke knelpunten is het geheel voor mij ook niet haalbaar en zie tevens ook in dat ik geheel opnieuw moet leren leren. 
 
Dat brengt mij tot de conclusie dat het verstandiger is om een ander tempo te gaan aanhouden en de situatie vanuit een ander perspectief moet gaan bekijken. Ergens weerhoudt mij de gedachte van het "standaard" traject om mij aan te melden bij (bijvoorbeeld) het LOI; wetende dat de ondersteuning vaak ondermaats is en de afspraken of planning vaak niet wezenlijk worden gemaakt wat mij zorgen baart (In die zin dat eventuele afspraken over voortgang in het geding kunnen komen en daardoor dus vertraging ontstaat). Doch is er het voordeel dat ik direct kan beginnen en ruimschoots de tijd heb om mij te ontwikkelen en een goede basis kan opbouwen voor een vervolgstudie. 
 
PS: Als ik in pak en beet 1,5 jaar mijn HAVO diploma weet te behalen mag ik natuurlijk zeer tevreden zijn. 
 
 
Vraag: Hoe staat men tegenover de gedachte dat ik de keuze wil maken om eerst een HAVO diploma te willen behalen om ervaring op te doen in diverse exacte vakken (en een brede kennis op te bouwen) om aansluitend een vervolgstudie te doen; in die zin dat ik kan proeven waar mijn grootste interesse ligt en waar mijn kwaliteiten naar voren komen? 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.359

Re: 20 jaar te laat in ontwikkeling.

Heb je, behalve LOI, ook gekeken naar een ROC waar (vaak vaksgewijs) de middelbare school via volwassenenonderwijs kan worden gevolgd, Lees bijvoorbeeld eens hier. Dit gaat over Leiden; het kan natuurlijk ook elders.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 12.262

Re: 20 jaar te laat in ontwikkeling.

Het is natuurlijk maar net wat je zelf wilt: Waar heb je een havo diploma voor nodig?
 
Als je doel is een vervolgopleiding in een specifiek vakgebied te gaan doen dan zou ik kijken wat daar de ingangseisen zijn. Vaak heb je bijvoorbeeld niet alle vakken nodig maar slechts certificaten voor een aantal specifieke vakken. Hoe het op hbo nivo werkt weet ik niet exact, maar universitair kun je via colloquium doctum toegang krijgen op jouw leeftijd. Als je zoiets wilt doen kan het ook wel handig zijn om een keer naar een open dag of iets dergelijks te gaan, en eventueel af te spreken met de decaan om te kijken wat realistisch is. 
Victory through technology

Berichten: 6

Re: 20 jaar te laat in ontwikkeling.

@Rhiannon, ik heb meerdere opties bekeken en zie diverse mogelijkheden om een diploma te behalen. Uiteraard zal ik mij nog verder verdiepen wie deze opleiding aanbiedt en in welke varianten. Uiteraard wel bedankt voor de tip, zodat ik mij niet ga blind staren op 1 mogelijkheid. 
 
@Benm, zoals hierboven al eerder aangegeven weet ik niet waar mijn diepste interesse ligt. Dit is ook de reden dat ik de havo wil gaan doen om daar achter te komen. Daarnaast kan het naar mijn inziens absoluut geen kwaad om eerst te zorgen dat ik een brede basis kennis heb, wetende dat vakgebieden elkaar vaak overlappen en deze kennis hoe dan ook wel ergens van toepassing kan zijn. 
 
Ik kan mij geen beroep inbeelden wat goed bij mij past, omdat ik veel te veel interesses heb. En bij mij ontaard een interesse snel in een fiep met het gevolg dat ik onophoudelijk bezig ben met een onderwerp en de muren aan het vol behangen ben (letterlijk) met informatie. En dit gaat van het uitpluizen hoe een horloge werkt tot aan de biochemische reactie van androgene cellen. Ik kan van een vuurwerkshow belanden in zware metalen om vervolgens te eindigen in het universum en het uitzoeken hoeveel druk er nodig is, welke warmte daarbij ontstaat, welke straling ontstaat, hoe de atomen zich splitsen en etc. Ik kan van een simpel HTML documentje belanden in het binaire systeem om vervolgens uit te zoeken welke protocollen er zijn en het vervolg. Het verval/halfwaarden mbt koolstofdatering en vervolgens uitzoeken hoe men dit doet. Maar alles wat ik doe........
 
Ik ervaar dat ik geen doel heb en de informatie niet kan verwerken tot iets wat het nuttig maakt. Bij mij beland alles na een aantal weken in de prullenbak en begin dan soms weer opnieuw met iets wat ik eerder heb gedaan of pak weer iets anders op. Maar ik kom nooit verder door de teleurstelling dat ik niet iets of iemand heb waarmee ik het kan delen. Het is compleet doelloos, het dient geen belang. Ik ervaar consequent de teleurstelling dat als ik met iemand wil praten dat men niet kan aansluiten bij mij. Maar vervolgens zit ik tussen schip en wal, omdat ik niet opgeleid ben om echt in verdieping te spreken over onderwerpen die mijn interesse wekken en dan weer moet afhaken bij mensen die wel de verdieping en kennis hebben over onderwerpen. 
 
Dus vandaar mijn keuze voor HAVO. Maar ik kan geen gerichte keuze maken op dit moment. 
 
 
Zodra het op formules gaat aankomen dan maak ik wel een start en stop vervolgens omdat ik er niets mee kan, het levert geen baan op, geen diploma en geen sociale interactie met anderen. Dus algemene kennis is dan vrij breed, maar er is dan geen verdieping meer en het beland weer in de prullenbak. 

Berichten: 12.262

Re: 20 jaar te laat in ontwikkeling.

Dat is inderdaad lastig, ik zou ook niet direct weten waar je het dan moet gaan zoeken. 
 
Ergens zou ik denken dat iets als journalistiek nog wel eens wat voor je zou kunnen zijn. Beheersing van de nederlandse taal is zo te zien niet echt een probleem, en het heeft als voordeel dat je je op wisselende onderwerpen kunt focussen terwijl je toch 1 beroep hebt. Je kunt dan wellicht vol in een onderwerp duiken, er iets over schrijven, en als je interesse in dat onderwerp vergaan is met een volgend onderwerp aan de slag gaan. 
 
Of je er een havo diploma voor nodig hebt durf ik verder niet te zeggen, al je dit soort werk freelance/zzp gaat doen dan is het in ieder geval geen formele eis. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.359

Re: 20 jaar te laat in ontwikkeling.

 Dat lijkt me een goede suggestie Benm. De toelatingseisen voor de diverse scholen voor journalistiek zijn: HAVO E&M, N&T, N&G, C&M, MBO-4 of je kunt een 21+ Toelatingsonderzoek afleggen. Zo'n onderzoek bestaat meestal uit een algemeen en een opleidingsspecifiek deel. Het algemene deel beslaat dan een capaciteitentest en doet grotendeels beroep op inzicht en aanleg. Dan maakt ook een Engelse taalvaardigheidstoets deel ervan uit. Getest worden Engelse lees- en luistervaardigheid, woordenschat en beheersing van de grammatica.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 6

Re: 20 jaar te laat in ontwikkeling.

Ik heb een poosje de tijd genomen om het te laten bezinken, hoe ik het ook wen of keer blijf ik er op terug komen om eerst mijn Havo diploma te gaan behalen; maar dan ben ik wel voor een groot deel afhankelijk van dit forum voor hulp.
 
Ik neem er nog even een paar weken de tijd voor om het goed te laten bezinken en door te nemen, in die zin dat ik toch wat studie materiaal wil aanschaffen om te bekijken of dit een juiste keuze is. 
 
Ik kom hier later weer op terug en wil geen overhaaste beslissing maken. 

Reageer