animatie van tandwielen

Reageer
Berichten: 35

animatie van tandwielen

Wie kan een animatie laten zien van tandwielen met rechte tanden, waarbij het ene tandwiel stil staat en het andere er omheen draait.
Een gedeelte met drie of vier tand paren is voldoende.
Zo wordt duidelijk dat de tanden rollend naar binnen glijden en bij het naar buiten glijden de rolbeweging nog steeds naar binnen is.
Ook is dan duidelijk te zien, dat er overlap is tussen tanden paren.
 
Een link naar andere animaties zou ook interessant zijn.
 

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 48.320

Re: animatie van tandwielen

Meer dan wat jij zelf zou kunnen vinden door te googlen met zoektermen als "gears" (gebruik vooral Engels) en dan te laten zoeken naar afbeeldingen, via "tools" en type" zoekend naar "animaties"  gaan wij vast ook niet kunnen vinden
 
gears.png
gears.png (138.51 KiB) 41 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 35

Re: animatie van tandwielen

Jammer het is mij niet gelukt om op de aangewezen wijze animaties te vinden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 7.388

Re: animatie van tandwielen

Heb je hier wat aan?
 
Motus inter corpora relativus tantum est.

Berichten: 35

Re: animatie van tandwielen

Ja, dit is net zo duidelijk. Dank je.
 
Veel tandwielen draaien steeds in dezelfde richting, zoals bij auto's en windturbines.
Zou het zinvol zijn om de tand voet iets dunner te maken (aan één kant), vanaf de steekcirkel tot de voet, 
om te voorkomen dat er nog contact is als de tand naar buiten glijdt?
Door overlapping blijft er contact en meer dan de helft van het glijden valt dan weg.
 
Is er verschil als de aandrijving met drie tandwielen is,
in het ene geval met een tussentandwiel met een even aantal tanden en
in het andere geval met een oneven aantal tanden?
De tandwielen moeten op een lijn staan en het moet bij volle belasting zijn.
Vermoedelijk is er verschil omdat (in theorie), bij een even aantal tanden, de modulus constant blijft.
Als er verschil is, dan kan het tussentandwiel een ring zijn met inwendige vertanding, om ruimte te besparen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 3.816

Re: animatie van tandwielen

Geen flauw idee wat dat tandwieljargon betekent (voet, steekcirkel, overlapping, modulus, inwendige vertanding), maar misschien helpen deze tandwielanimaties een beetje: 1 2 

 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 7.388

Re: animatie van tandwielen

Zou het zinvol zijn om de tand voet iets dunner te maken (aan één kant), vanaf de steekcirkel tot de voet, 

om te voorkomen dat er nog contact is als de tand naar buiten glijdt? Door overlapping blijft er contact en meer dan de helft van het glijden valt dan weg.
 

Ik denk niet dat dat zinnig is. Zie onderstaande screenshots.

 
Image1.jpg
Image1.jpg (137.82 KiB) 40 keer bekeken
klik om te vergroten

 

Zoals je ziet (links) is de tand in de bovenste cirkel nog niet actief, terwijl de contactlijn in de onderste cirkel de steekcirkel al is gepasseerd. Pas bij de rechterafbeelding neemt de bovenste tand het werk gedeeltelijk over. Daarnaast: Als er al sprake is van wrijving bij het onder de steekcirkel wegrollen van de contactlijn, dan is er dus ook nog sprake van contactdruk. En dan werkt die tandvoet dus mee bij het overbrengen van het koppel.
 
Is er verschil als de aandrijving met drie tandwielen is
 
Hangt af van de constructie. Is het een tussenwiel (t.b.v. omkeren van de draairichting), dan zullen de tanden van dat wiel aan weerszijden evenveel worden belast.

 
in het ene geval met een tussentandwiel met een even aantal tanden en in het andere geval met een oneven aantal tanden?
 

Het is verstandig om de overbrenging zo te maken dat iedere tand van wiel 1 alle tanden van wiel 2 raakt (10:11 bijvoorbeeld). Zo slijten alle tanden gelijkmatig en dat zal ook een rustiger loop op langere termijn tot gevolg hebben.
 
Ik denk dus dat het vanwege bovenstaande weinig zin heeft, maar ook dat het niet economisch is:
Per draairichting moet dan er een tandwielsoort komen, naast speciale tandwielen voor tussenwielen, er moeten dus ook verschillende tandwielfrezen komen. Ingewikkelder en duurder om te maken en het nut zie ik niet.
Motus inter corpora relativus tantum est.

Reageer