Zout in autowasstraat

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 59

Zout in autowasstraat

Is het verstandig de auto in de wasstraat te laten wassen in de winter?

Enerzijds zal het zout mooi afgespoeld worden. Aan de andere kant: wasstraten hergebruiken het water. Dan wordt de auto dus gewassen met het pekelwater van de voorgangers? Of is er een systeem waarbij het opgeloste zout wordt verwijderd?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Zout in autowasstraat

Ik heb behoorlijk wat afgegoogled, en vind van alles over zuiveringssystemen om autowaswater te recyclen, maar nergens iets over (wegen)zout. 
Wel dat in een wasbeurt een paar honderd liter water per auto wordt gebruikt, en dat daarvan 80-90% gerecycled wordt.  
 
Ergens vond ik dan nog een opmerking dat het uit het systeem verloren water (verdamping, de auto die nat de deur uit rijdt), wordt aangevuld met schoon water, dat dan gebruikt zou worden voor de naspoelbeurt. 
 
Om eens uit te rekenen hoe zout dat gerecyclede water zou kunnen worden zouden we dus eens moeten weten hoeveel zout elke auto in een wasserette binnenbrengt. 1g? 10g? 100g? Geen idee. Maar dat je auto met water met een zekere concentratie zout gewassen wordt lijkt wel waarschijnlijk: zout verwijderen is al niet eenvoudig als het om verder schoon water gaat, zout verwijderen uit water met zeep- en olieresten lijkt me een serieus probleem. Osmose- en dialysetechnieken houden niet zo van vuiligheid. 
 
Maar, àls ze naspoelen met schoon water gaat je auto dus zoutloos de deur uit. Of elk systeem zo ingesteld staat, wederom, geen idee. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Zout in autowasstraat

Ik vermoed inderdaad dat bij de laatste spoelbeurt zuiver water wordt gebruikt. Maar wat ook mee speelt is hoe een autowasserij je auto droog krijgt: Het werkt niet zoals een haarfohn waarbij het water verdampt en alles wat erin is opgelost neerslaat - dat zou er voor zorgen dat je auto er tamelijk vies uit zou zien. Wat er feitelijk gebeurt is dat de luchtstroom van de fans zo sterk is dat ze gewoon de druppels vloeibaar van je auto afblazen. 
 
Voor dat drogen gebruiken ze ook geen warme lucht, afgezien van de warmte die geproduceerd wordt in de motoren om de luchtstroom mee te genereren. 
 
Blijft de vraag waar al dat zou blijft. Als ze 80% van het water recyclen dan verversen ze iedere wasbeurt 20%, en gaat dus 20% het riool in. Dat levert uiteindelijke een vrij stabiele concentratie zout op. Hoeveel dat is blijft giswerk gezien we niet weten hoeveel zout een gemiddelde auto mee neemt aan de ingang, maar ik vermoed dat de concentratie (fors) lager is dan die van pakweg soep, laat staan zeewater of iets dergelijks. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Zout in autowasstraat

Benm schreef:  
Blijft de vraag waar al dat zou blijft. Als ze 80% van het water recyclen dan verversen ze iedere wasbeurt 20%, en gaat dus 20% het riool in. Dat levert uiteindelijke een vrij stabiele concentratie zout op.
 
Is dat zo? Indien een auto meer zout inbrengt dan dat in die 20% zit die geloosd wordt, verhoogt de concentratie toch steeds, of zie ik dat verkeerd?

Berichten: 59

Re: Zout in autowasstraat

Het lijkt erop dat het een beetje gokken is: wat is zouter....je auto of het waswater 😀

Technicus
Berichten: 1.162

Re: Zout in autowasstraat

king nero schreef:  
Is dat zo? Indien een auto meer zout inbrengt dan dat in die 20% zit die geloosd wordt, verhoogt de concentratie toch steeds, of zie ik dat verkeerd?
Volgens wikipedia is strooizout voornamelijk NaCl. bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Strooizout
En de oplosbaarheid van NaCl in water van 0 graden Celcius is 35,7 gram / 100ml bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Oplosbaarheidstabel
 
Als we er even vanuitgaan dat het vuile waswater volledig verzadigd is met zout, (en zeep en andere vervuilingen hier geen invloed op hebben):
Dan kan je door aanvullen met 20 liter schoon (demi) water dus 20 liter vuil water met daarin: 20/0,1*35,7 = 7,14 kilogram zout afvoeren.
 
Het lijkt me in dit geval plausibel dat er dus altijd een evenwichtspunt bereikt zal worden waarbij het water niet volledig met zout verzadigd zal zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Zout in autowasstraat

CoenCo schreef: Dan kan je door aanvullen met 20 liter schoon (demi) water dus 20 liter vuil water met daarin: 20/0,1*35,7 = 7,14 kilogram zout afvoeren.
 
Dat kan je alleen maar als de concentratie van ALLE water (en niet enkel van die laatste 20l of 20%) die waarde heeft bereikt.
Ik ben nog steeds niet overtuigd dat je in alle gevallen een evenwicht bereikt.
Enkel op het einde van de winter, als je geen zout meer inbrengt in de carwash, zal je door verdunning uiteindelijk naar 0% gaan.

Berichten: 12.262

Re: Zout in autowasstraat

Ik denk niet dat het ooit tot het punt van verzadiging zou komen in een carwash - ik vermoed dat klanten dan wel weg blijven gezien hun auto's wegroesten, en bovendien laat het zichtbare sporen achter, zelfs als je wat water er goeddeels af blaast. 
 
Overigens weet ik niet of er nog een behandeling van het water plaatsvindt, zou kun je er bijvoorbeeld wel uit halen met een ionenwisselaar, al lijkt me dat allemaal nogal kostbaar. Sowieso begrijp ik dat hergebruik van water in carwashes niet helemaal... hoeveel water gebruikt zo'n wasbeurt nou eigenlijk? Laat het een paar honderd liter zijn, dan zijn de kosten aan water een paar dubbeltjes. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Zout in autowasstraat

king nero schreef:Ik ben nog steeds niet overtuigd dat je in alle gevallen een evenwicht bereikt.
In de praktijk bereik je inderdaad nooit een evenwicht, omdat niet elke auto evenveel zout zal meebrengen.
 
maar als je eens uitgaat van een theoretisch geval dat er met 500 L per auto gewassen wordt en er 80% van dat water wordt gerecycleerd, en dat elke auto 100 g zout meebrengt (dat lijkt me al heel wat, maar ik geef mijn mening graag voor een betere) 
 
dan komt er dus een moment dat er met die 100 L die wordt afgevoerd ook 100 g zout moet worden afgevoerd. De evenwichtsconcentratie wordt dan 1 gram zout per liter. Bij een recyclingpercentage van 90% wordt er dan evenwicht bereikt bij een concentratie van 2 g/L Dat lijkt nogal redelijk mee te vallen als je er van uitgaat dat je auto aan het einde van de wasbeurt met schoon water wordt afgespoeld.  
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 59

Re: Zout in autowasstraat

2 gr/ltr. Geen idee of dat veel of weinig is voor een auto. Zelfs geen idee hoe zout opspattend water is op de weg 's winters.

In vergelijking met fysiologisch zout is het niet erg zout (9 gr/ltr)

Maar in hoeverre je de auto ermee helpt in de winter? Het blijft zout afwassen met zout water.....

Berichten: 12.262

Re: Zout in autowasstraat

Hij zal er vast minder zout uitkomen dan ie erin ging als ze een tijdje gestrooid hebben. En het is natuurlijk ook zo dat je gewoon je auto wast, ik denk niet dat de meeste mensen dat specifiek doen om van het zout af te komen. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Zout in autowasstraat

johnny212 schreef:  Het blijft zout afwassen met zout water.....
Zelfs al doe je dat met schoon water, zodra dat die zoute auto raakt wordt dat zout. Dus of dat nou zoveel uitmaakt? 
 
Opvallend is dat de sites van carwashes, en de producenten van wasinstallaties en waswater-recyclinginstallaties (en ik heb er toch een stuk of twintig doorgebladerd) aan dat zout geen woorden vuilmaken. Tenzij we aan die zijde een complot moeten vermoeden lijkt het logisch te veronderstellen dat het geen kwaad kan. En mocht het al een beetje kwaad kunnen, dan toch minder dan lange tijd dat zout erop laten zitten.
 
Mijn auto wordt zelden gewassen. Ik koop altijd 4-5 jarig tweedehands, en rijd daarmee totdat ik weer eens per ongeluk een interessante verjonger tegenkom. (De laatste keer ging ik voor een nieuwe buitenspiegel naar de dealer, en kwam ik met een "nieuwe" auto terug....) Bij mijn laatste twee auto's was dat nog 14 resp 11 jaar (vw golf gtd, nog 300 000 km erbij geplakt en een opel astra benzine, nog 120 000 km erbij geplakt). Wel koop ik altijd metallic lak. Nooit ook maar een spatje roest gehad. De tijd van "de Alfa Romeo's die al roestten op de folder" is echt wel minstens 20 jaar voorbij hoor.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Zout in autowasstraat

De vraag is een beetje waar het roest. Ik heb zelf een Ford die aardig op leeftijd is maar met een laag kilometertal. Roest aan de carrosserie is geen noemenswaardig probleem met dit type auto. 
 
Wat echter wel wil roesten zijn dingen als draagarmen, remleidingen, wielkasten etc die je niet kunt zien als de auto gewoon op de weg staat, maar wel als je hem even optilt op een brug. Dit zijn allemaal dingen die niet in kleur gelakt zijn, dus of je metallic lak of iets anders op de koets hebt zitten maakt daarvoor geen verschil. 
 
Zichtbare roest zie op moderne auto's eigenlijk nauwelijks meer, tenzij de lak eraf is geschraapt bij een aanrijding oid en die schade niet/slecht is gerepareerd. 
 
Wellicht gaat dit wel een probleem van het verleden worden gezien met meer en meer aluminium gebruikt bij de constructie van auto's. Niet per se om roest tegen te gaan, maar om gewicht te besparen in bijvoorbeeld elektrische auto's. Massa maakt een auto veiliger, maar als je een halve ton aan accu's stevig vast hebt zitten kom je wellicht nog best goed weg als je, pakweg, met een Tesla op een Volvo klapt. 
Victory through technology

Berichten: 59

Re: Zout in autowasstraat

Ik had in een ver verleden een AlfaSud. Daar komt de sluimerende angst voor roest zeker vandaan.

Na de zoutperiode is een auto bij de eerste regenbui overigens weer vollefig zoutvrij denk ik. Carrosserie door de bui en de rest door de natte weg. Daar kan geen naspoelen in de wasstraat tegenop.

Maar omdat het mij ook opviel dat wasstraten allerlei beloftes doen en het woord zout zorgvuldig vermijden was ik nieuwsgierig of iemand gefundeerde gegevens heeft.

Info bij diverse wasstraten levert niets op daarover

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Zout in autowasstraat

johnny212 schreef: Info bij diverse wasstraten levert niets op daarover
Ik denk dat de meesten zelfs geen idee hebben hoe hun installatie precies werkt op dit gebied. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer