glomerulusfiltraat en plasma

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 236

glomerulusfiltraat en plasma

Ik lees het volgende;
 
"Door microanalyse van de vloeistof uit de kapselruimte is aangetoond dat de componenten in het plasma, voor zover ze niet aan eiwitten gebonden zijn, in dezelfde concentratie in het glomerulusfiltraat voorkomen als in het plasma."
 
Mij blijkt het toch dat indien het filtraat geen grote eiwitten meer bevat en het plasma wel... en het filtraat wel even veel elektrolyten bevat als het plasma, dat het filtraat dan meer geconcentreerd is, aangezien het volume van de eiwitten wegvalt?
 
Grof voorbeeld; 1 liter plasma bestaat uit 1 molecuul eiwit (dat een volume inneemt) en 1 elektrolyt, na filtratie bevat dit 1 Liter - x volume eiwit en 1 elektrolyt. Dus geconcentreerder?

Berichten: 12.262

Re: glomerulusfiltraat en plasma

Ik denk dat je daar strict genomen wel gelijk in hebt - als je begint met een liter vloeistof met een concentratie electrolieten en daar vervolgens eiwit in oplost zal het volume toenemen (en dus de concentratie electroliet afnemen). De vraag is hoeveel volumetoename dat eiwit veroorzaakt, misschien is het zo weinig dat het praktisch niet erg relevant is? Als je een suikerklontje in een mok koffie oplost merk je ook niet echt dat het volume groter is.  
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 236

Re: glomerulusfiltraat en plasma

Benm schreef: Ik denk dat je daar strict genomen wel gelijk in hebt - als je begint met een liter vloeistof met een concentratie electrolieten en daar vervolgens eiwit in oplost zal het volume toenemen (en dus de concentratie electroliet afnemen). De vraag is hoeveel volumetoename dat eiwit veroorzaakt, misschien is het zo weinig dat het praktisch niet erg relevant is? Als je een suikerklontje in een mok koffie oplost merk je ook niet echt dat het volume groter is.  
 
Ik heb dit verder niet onderzocht of geverifieerd in andere literatuur, maar als ik "microanalyse" lees dan denk ik dat het héél gedetailleerd is. Er zou dan kunnen staan zoals u het hebt omschreven "strikt genomen is de concentratie... , maar praktisch gezien is dit niet relevant.".

Reageer