zelfde doorbuiging bij verschillend materiaal tussendek luik

Reageer
Berichten: 1

zelfde doorbuiging bij verschillend materiaal tussendek luik

beste allen,
 
momenteel stoei ik met een berekening waarbij de doorbuiging van een tussendek luik ( van een binnenvaartschip) berekend is met constructiestaal. Dit tussendek luik kunnen we gewoon beschouwen als een HEA balk. Echter wil ik nu weten hoe dik deze HEA balk moet worden als deze van aluminium 5083 moet zijn en als de hoogte van de balk gelijk moet blijven, dus enkel de lijfdikte toeneemt.
 
Ik heb de doorbuiging van de stalen HEA balk berekend, iets zegt mij dat ik deze doorbuiging moet gebruiken voor de aluminiumbalk, waarna de enige factor in die formule, het straagheidsmoment, bepalend is voor de eventuele dikte voor de balk. Maar ik kom hier telkens bij meerdere onbekende dus ik loopt vanaf dit punt vast.
 
kan iemand mij vertellen of ik me überhaupt in de goede richting bevaar of dat het wellicht gemakkelijker kan? Bedankt!
 
 
bijgevoegd een impressie van het tussendek luik met dwars-spanten. 

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.
Berichten: 465

Re: zelfde doorbuiging bij verschillend materiaal tussendek luik

Aluminium heeft een elasticiteitsmodules die een factor 3 lager is dan die van staal. (69 vs 210 GPa)
Dat betekent dat je voor een identieke doorbuiging een ca 3 keer zo groot traagheidsmoment nodig hebt. En bij gelijke profielhoogte zal dat betekenen dat de flens iets meer dan 3 keer zo dik dient te zijn.

Reageer