AAS

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

AAS

Hallo allemaal,
 
Ik ben eerstejaars student chemie en moet voor een project het aantal ijzer- en zink-ionen in water bepalen.
Ik wilde net aan het stappenplan/de berekeningen beginnen maar merkte dat ik al meteen tegen wat problemen aanliep.
De info die ik heb:
Zink:
Tolerantiegebied 0,9 A - 1,123 A
Concentratie vs Absorbantie
1,2(mg/L) =0,8 A
1,125(mg/L)=1,0 A
 
Ijzer:
Tolerantiegebied 0,8 A - 1,3 A
Concentratie vs Absorbantie
5,5 (mg/L)=0,8 A
6,875(mg/L)=1,0 A
 
Eerst moeten we een stockoplossing maken, in het geval van ijzer hebben wij bijvoorbeeld gekozen voor mohrs zout. Mijn vraag: hoe kan ik de concentratie berekenen van deze stockoplossing(die nodig is) en hoe weet ik met welke concentratie's ijzer/zink ik moet gaan werken bij het opstellen van de kalibratielijn(met pipetteerschema) die uiteindelijk gemaakt moeten worden, er zal gebruikt worden gemaakt van een blanco met 5 verdunningen. Of is er eventueel bepaalde info die ik mis?
 
Alvast bedankt!

Berichten: 772

Re: AAS

Ben je zeker dat je project over AAS (= atoom absorptie spectrometrie handelt), en niet over UV-VIS spectrofotometrie?

Post anders eens de volledige opgave.

Berichten: 2

Re: AAS

NW_ schreef: Ben je zeker dat je project over AAS (= atoom absorptie spectrometrie handelt), en niet over UV-VIS spectrofotometrie?

Post anders eens de volledige opgave.
Als eerste bedankt voor de reactie!
Ja ik ben er vrij zeker van dat we gebruikt moeten maken van AAS hierbij de inleiding van het project:
 
 
Door gebruik te maken van de Atomaire Absorptie spectrofotometer kan het metaaliongehalte in water bepaald worden. Aan de hand van een kalibratielijn, om het verband tussen het meetsignaal en de concentratie van het analyt in de oplossing te bepalen, kan een gehaltebepaling uitgevoerd worden in een monster van onbekende concentratie.
Deze methode is geschikt om het gehalte te bepalen van Fe3+of Zn2+ in oppervlaktewater te bepalen. Door een stockoplossing van een nitraatzout van deze elementen te maken kan een kalibratiereeks opgesteld worden. Controleer vooraf of de lamp voor het te bepalen element aanwezig is op de labzaal. De verschillende elementen kunnen een ander lineaire werkgebied hebben.
De oplossingen worden gemaakt van nitraat-zouten, in een zuur milieu (verdunde HNO3 oplossing). Daardoor blijven de metaalionen beter in oplossing, en is het signaal stabieler. 

Berichten: 391

Re: AAS

Ik neem even aan dat er met tollerantie gebied de maximale absorptie wordt bedoelt waarbij het verband nog lineair is?
 
Dat houdt dus in dat je calibratielijn 4 a 5 punten moet beslaan met een maximale absorptie van ca 1 bij zink en 1,3 bij Fe.
(heb je bij zink 2 waarden omgedraaid?)
 
Laten we zeggen dat je bij ijzer met je hoogste calibratie wil uitkomen op ca 1,3 A, dan hoort daar een Fe concentratie bij van ca 9 mg/l
Mogelijke standaarden bv: 0, 2, 4, 6, 8 mg Fe/L (ppm)
 
Voor AAS meestal 100 ml nodig (50 ml kan ook, minder is te krap)
8 mg/L is dus 0,8 mg/100ml
 
je kan dus uitgaande van bovenstaande reeks bepalen wat een handige stock concentratie en pipetter strategie is, bv 0, 2, 4 ml etc ml naar 100 om bovenstaande concentraties te verkrijgen.
 
Dan reken je uit welke Fe concentratie je stock oplossing moet zijn (en hoeveel je nodig hebt) om die hoeveelheden te pipetteren.
Eventueel is bij het maken van de stock nog een extra verdunningsstap nodig.
 
Bovenstaande is voorbeeld hoe het zou kunnen.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. :D

Reageer