AAS

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

AAS

Hallo allemaal,
 
Ik ben eerstejaars student chemie en moet voor een project het aantal ijzer- en zink-ionen in water bepalen.
Ik wilde net aan het stappenplan/de berekeningen beginnen maar merkte dat ik al meteen tegen wat problemen aanliep.
De info die ik heb:
Zink:
Tolerantiegebied 0,9 A - 1,123 A
Concentratie vs Absorbantie
1,2(mg/L) =0,8 A
1,125(mg/L)=1,0 A
 
Ijzer:
Tolerantiegebied 0,8 A - 1,3 A
Concentratie vs Absorbantie
5,5 (mg/L)=0,8 A
6,875(mg/L)=1,0 A
 
Eerst moeten we een stockoplossing maken, in het geval van ijzer hebben wij bijvoorbeeld gekozen voor mohrs zout. Mijn vraag: hoe kan ik de concentratie berekenen van deze stockoplossing(die nodig is) en hoe weet ik met welke concentratie's ijzer/zink ik moet gaan werken bij het opstellen van de kalibratielijn(met pipetteerschema) die uiteindelijk gemaakt moeten worden, er zal gebruikt worden gemaakt van een blanco met 5 verdunningen. Of is er eventueel bepaalde info die ik mis?
 
Alvast bedankt!

Berichten: 772

Re: AAS

Ben je zeker dat je project over AAS (= atoom absorptie spectrometrie handelt), en niet over UV-VIS spectrofotometrie?

Post anders eens de volledige opgave.

Berichten: 2

Re: AAS

NW_ schreef: Ben je zeker dat je project over AAS (= atoom absorptie spectrometrie handelt), en niet over UV-VIS spectrofotometrie?

Post anders eens de volledige opgave.
Als eerste bedankt voor de reactie!
Ja ik ben er vrij zeker van dat we gebruikt moeten maken van AAS hierbij de inleiding van het project: