[natuurkunde] Zweefvliegtuig maakt een glijvlucht

Moderators: ArcherBarry, Drieske, Fuzzwood

Reageer

Zweefvliegtuig maakt een glijvlucht

Bij het maken van deze oef, wist ik wel dat ik het moest onderverdelen in een x en y component. Maar bij het bekijken van de oplossing ben ik een beetje in de war. Ik nam aan dat de snelhid van de x component constant blijft aangezien dit een erb uitvoert , maar is het niet dat de y component een evrb uitvoert? En je hier normaal een van de formules van evrb moet gebruiken?
68941825-6633-4250-8B36-A2870A0DC223.jpeg
68941825-6633-4250-8B36-A2870A0DC223.jpeg (74.81 KiB) 9 keer bekeken
617F2504-1384-425C-BB98-372A5CB9EFC3.jpeg
617F2504-1384-425C-BB98-372A5CB9EFC3.jpeg (45 KiB) 9 keer bekeken

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.
Pluimdrager

Re: Zweefvliegtuig maakt een glijvlucht

Je berekent dat vx = 75 km/h maar daarna gebruik je in de berekening van v niet 75 maar 70 onder de wortel.

Die vy = 7,2 is overigens ook niet erg nauwkeurig.

Je berekent dat vx = 75 km/h maar daarna gebruik je in de berekening van v niet 75 maar 70 onder de wortel.

Die vy = 7,2 is overigens ook niet erg nauwkeurig.
Dit zijn oefeningen voor het toelatingsexamen , je mag geen rekenmachine gebruiken dus moet je afronden.

Pluimdrager

Je berekent dat vx= 75 en daarna reken je verder met vx = 70

Dat heeft niets van doen met afronden, dat is gewoon slordig.

Hm... zonder rekenmachine is 70 kwadraat iets eenvoudiger uit te rekenen dan 75 kwadraat. In mijn ogen blijft de grootte orde behouden in de gevolgde manier; daarbij gesteund door het gegolfde ongeveer-gelijk-aan teken, juist onder de V.

Je berekent dat vx= 75 en daarna reken je verder met vx = 70

Dat heeft niets van doen met afronden, dat is gewoon slordig.
...

.

Pluimdrager

Men hoeft niet te kwadrateren want het is toch altijd duidelijk dat
√(7,22 + 752) ongeveer 75 zal zijn, niet 70

Het is toch die foute 70 die de TS doen twijfelen of wat hij doet juist is.

maar dat heeft ook niets met mijn vraag te maken...
Bij dit zweefvliegtuig zijn zowel de snelheid in x-richting als in de y-richting zijn constant. Het is geen baksteen die steeds sneller valt, zie figuur.

Qua inzicht zou je een horizontale snelheid moeten gebruiken die 10 keer de verticale is. Dus bijv 7,2 en 72, of voor mijn part 7,0 en 70 (ik geloof dat je dit moet aflezen uit de grafiek, dus soit).

Verder kun je je wat onnauwkeurigheid permitteren gezien het multiple choice is - A en D vallen sowieso af, dus is de vraag slechts of het B of C moet zijn. Blijkbaar B, of je nou rekent met 7,0 of 7,2, of 7,5 je komt niet in buurt van C. Het antwoord is dus B, en dat komt exact overeen met de waarde voor 7,5 verticaal plus 75 horizontaal. 
Victory through technology

Reageer