[scheikunde] Chemie olympiade

Moderators: ArcherBarry, Drieske, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 88

Chemie olympiade

Uit verveling zit ik een paar opgaven van chemie olympiade te maken.
Kan iemand eens bevestigen of ik tot nu toe (tot b) juist bezig ben? en kan iemand vraag c uitleggen?
Alvast bedankt
91L50j.jpg
91L50j.jpg (274.47 KiB) 56 keer bekeken
57370530_454472395295057_5424119665611767808_n.jpg
57370530_454472395295057_5424119665611767808_n.jpg (128.64 KiB) 54 keer bekeken

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.
Berichten: 380

Re: Chemie olympiade

Bij c) zijn de stukjes gemalen dus je hebt hier (veel) kleinere stukjes dan bij de 1e keer

Berichten: 88

Re: Chemie olympiade

Daaf schreef: Bij c) zijn de stukjes gemalen dus je hebt hier (veel) kleinere stukjes dan bij de 1e keer
Bedankt voor uw antwoord. Ik zou dan in mijn grafiek schrijven: C=D.
Want een grotere verdelingsgraad impliceert een grotere contactoppervlakte, een grotere botsingskans, een hogere kans op gepaste oriëntatie en dus een hogere reactiesnelheid.
Klopt dit?

Berichten: 380

Re: Chemie olympiade

Want een grotere verdelingsgraad impliceert een grotere contactoppervlakte, een grotere botsingskans, een hogere kans op gepaste oriëntatie en dus een hogere reactiesnelheid.
Dit klopt maar ik zou niet zeggen C=D want C=(A bij een hogere temp.) en D=(B bij een grotere verdelingsgraad)

Berichten: 88

Re: Chemie olympiade

Daaf schreef: Want een grotere verdelingsgraad impliceert een grotere contactoppervlakte, een grotere botsingskans, een hogere kans op gepaste oriëntatie en dus een hogere reactiesnelheid.
Dit klopt maar ik zou niet zeggen C=D want C=(A bij een hogere temp.) en D=(B bij een grotere verdelingsgraad)
zeer bedankt. Kan ik dan D een beetje hoger tekenen dan C?

Berichten: 380

Re: Chemie olympiade

JenderOpa schreef: zeer bedankt. Kan ik dan D een beetje hoger tekenen dan C?
Ik denk dat dat kan maar dat het evengoed tussen B en A kan of gelijk waar boven B. Als ze uit je uitleg maar kunnen opmaken dat je weet dat temp. en verdelingsgraad invloed hebben op de reactiesnelheid. Want met hoeveel ° is de temp. hoger en hoe fijn is het marmer gemalen? Dat wordt niet vermeld.
 
Ik persoonlijk zou D tussen B en A plaatsen omdat de conc. van HCl bij A groter is.

Berichten: 88

Re: Chemie olympiade

Daaf schreef: Ik denk dat dat kan maar dat het evengoed tussen B en A kan of gelijk waar boven B. Als ze uit je uitleg maar kunnen opmaken dat je weet dat temp. en verdelingsgraad invloed hebben op de reactiesnelheid. Want met hoeveel ° is de temp. hoger en hoe fijn is het marmer gemalen? Dat wordt niet vermeld.
 
Ik persoonlijk zou D tussen B en A plaatsen omdat de conc. van HCl bij A groter is.
Oké, super bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.605

Re: Chemie olympiade

Kwalitatief klopt dit wel ongeveer, maar kwantitatief niet. Er staat veel meer informatie in deze opgave, die niet, of niet goed is verwerkt. Bovendien is vraag A niet volledig beantwoord. 
 
Kijk allereerst eens naar de grafieken van A en B, of naar de waardes in de tabel, en naar de "recepten". Wat valt op?
Wat voor conclusies zou je daar uit kunnen trekken?
 
Kijk ook goed naar de recepten en naar de feitelijke CO2-opbrengst. Ook daar kun je conclusies uit trekken, of, anders gezegd: je moet hier goed op letten als je vraag B beantwoordt / als je curve C intekent.
 
Daarna kunnen we het eens gaan hebben over curve D.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum


Berichten: 88

Re: Chemie olympiade

Marko schreef: Kwalitatief klopt dit wel ongeveer, maar kwantitatief niet. Er staat veel meer informatie in deze opgave, die niet, of niet goed is verwerkt. Bovendien is vraag A niet volledig beantwoord. 
 
Kijk allereerst eens naar de grafieken van A en B, of naar de waardes in de tabel, en naar de "recepten". Wat valt op?
Wat voor conclusies zou je daar uit kunnen trekken?
 
Kijk ook goed naar de recepten en naar de feitelijke CO2-opbrengst. Ook daar kun je conclusies uit trekken, of, anders gezegd: je moet hier goed op letten als je vraag B beantwoordt / als je curve C intekent.
 
Daarna kunnen we het eens gaan hebben over curve D.
Bedankt voor uw antwoord. Bij B is er minder HCL-opl + 10 ml water. En wat bedoelen ze eigenlijk telkens met ".2mol/l"?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.237

Re: Chemie olympiade

En wat bedoelen ze eigenlijk telkens met ".2mol/l"?
Dat is de concentratie van de zoutzuuroplossing, waarbij zich in 1 liter oplossing 2 mol waterstofchloride bevindt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 88

Re: Chemie olympiade

Marko schreef: Kwalitatief klopt dit wel ongeveer, maar kwantitatief niet. Er staat veel meer informatie in deze opgave, die niet, of niet goed is verwerkt. Bovendien is vraag A niet volledig beantwoord. 
 
Kijk allereerst eens naar de grafieken van A en B, of naar de waardes in de tabel, en naar de "recepten". Wat valt op?
Wat voor conclusies zou je daar uit kunnen trekken?
 
Kijk ook goed naar de recepten en naar de feitelijke CO2-opbrengst. Ook daar kun je conclusies uit trekken, of, anders gezegd: je moet hier goed op letten als je vraag B beantwoordt / als je curve C intekent.
 
Daarna kunnen we het eens gaan hebben over curve D.
Kunt u mij helpen met die conclusies alstublieft?

Berichten: 380

Re: Chemie olympiade

Ik persoonlijk zou D tussen B en A plaatsen omdat de conc. van HCl bij A groter is.
 
Hier zit ik fout; De conc. van HCl wordt niet kleiner bij B, er zijn wel meer waterdeeltjes bij hetzelfde volume dan bij A en ik denk dat dit een goede correctie is, de rest laat ik over aan Marko en anderen

Gebruikersavatar
Berichten: 1.252

Re: Chemie olympiade

JenderOpa schreef: Kunt u mij helpen met die conclusies alstublieft?
Inmiddels weet je dat mol/L staat voor een maat voor concentratie....Wat is de verhouding in concentratie zoutzuur (HCl) tussen exp A en exp B? Daarbij, wat is de verhouding in snelheid? Want bij vraag a moet je hierover nog iets zeggen......niet enkel lijntjes trekken.
 
Andere belangrijke vragen....waarom beginnen jouw grafieken bij meetpunt 1??? waarom verloopt de werkelijkheid bij jouw grafieken schoksgewijs??? Juist het vloeiende en het beginstuk geven een duidelijk beeld van wat er nog bij a ontbreekt.
 
Helpt dit?
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.605

Re: Chemie olympiade

JenderOpa schreef: Kunt u mij helpen met die conclusies alstublieft?
 
Als je aangeeft wat je allemaal opvalt aan de getallen in de tabellen en aan de grafieken, dan misschien wel.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer