Recursief voorschrift bij rijen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 100

Recursief voorschrift bij rijen

Dag mensjes,

 

Ik ben op school bezig met rijen en ik zit vast met een oefening, ik heb 6 elementen van een rij gekregen en nu moet ik het recursief voorschrift zoeken, het gaat waarschijnlijk iets zeer dom zijn, maar ik zie het niet. Mijn gegeven 6 elementen zijn:

 

-1, 2, -3, 4 , -5, 6

 

Een voorschrift hiervoor zou kunnen zijn:

 

( IU(n-1)I + 1 ) . ( -1 )n
 
Nu vraag ik me ook nog af of ik de "n" op zich zo mag gebruiken aangezien me dit iets lijkt dat eigen is aan een expliciet voorschrift
 
Alvast bedankt voor de hulp

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.976

Re: Recursief voorschrift bij rijen

Er bestaat een sign (teken) functie, die -1 geeft bij een negatief argument, +1 bij een positief argument en 0 bij argument 0.
 
Zit standaard in bijna iedere programmeertaal.
 
Als je díe mag gebruiken is het een fluitje van een cent...
 
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Sign_function

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Recursief voorschrift bij rijen

Xilvo schreef: Er bestaat een sign (teken) functie, die -1 geeft bij een negatief argument, +1 bij een positief argument en 0 bij argument 0.
 
 
Ik heb hier al van gehoord en ik kan dan wel ook een voorschrift opstellen:
 
Un = -1.Sign(Un-1).(Un-1 + 1)
 
Weet je misschien nog een andere manier want ik vermoed dat mijn leerkracht dit niet juist gaat tellen, we hebben tijdens de lessen die sign functie eigenlijk nog niet behandeld

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Recursief voorschrift bij rijen

Het idee is er wel maar er zitten nog wat schoonheidsfoutjes in.
 
Om te beginnen moet(en) de startwaarde(n) worden vermeld.
 
Het voorschrift is onvolledig
 
Un = ( IU(n-1)I + 1 ) . ( -1 )n
 
Ook is het de gewoonte kleine letters te gebruiken en (-1)n voorop te schrijven.
 
Het sign teken kun je beter als het even kan vermijden.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.976

Re: Recursief voorschrift bij rijen

Er ontbreken wel de absoluut-strepen die je in je eerste bericht wel goed had staan.
 
Als ik nog iets anders weet te bedenken dan plaats ik het.

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Recursief voorschrift bij rijen

tempelier schreef: Het idee is er wel maar er zitten nog wat schoonheidsfoutjes in.
 
Om te beginnen moet(en) de startwaarde(n) worden vermeld.
 
Het voorschrift is onvolledig
 
Un = ( IU(n-1)I + 1 ) . ( -1 )n
 
Ook is het de gewoonte kleine letters te gebruiken en (-1)n voorop te schrijven.
Het sign teken kun je beter als het even kan vermijden.
 
Dat ik mijn startwaarde vergeten was te vermelden bedacht ik me ook juist
Is het voorschrift voor de rest wel in orde indien ik mijn letter is in het klein zet en de startwaarde geef
 
un = (-1). ( Iu(n-1)I + 1 ) met u1 = -1
 
verder vraag ik me dan nog af of het wiskundig fout is om dat sign teken te gebruiken of ik dat om andere redenen beter weg laat, ik moet echter sowieso een voorschrift zonder sign hebben omdat we, zoals eerder vermeld, hier nog niks over gezien hebben binnen lesverband

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.976

Re: Recursief voorschrift bij rijen

Beetje gekunsteld, geldig voor n>2:
 
 
Un = - ( |Un-1 | + 1 ) . ( Un-1 / (|Un-2 |+1) )
 
Startwaarde de eerste twee waardes.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Recursief voorschrift bij rijen

xander_C-137 schreef:  
Dat ik mijn startwaarde vergeten was te vermelden bedacht ik me ook juist
Is het voorschrift voor de rest wel in orde indien ik mijn letter is in het klein zet en de startwaarde geef
 
un = (-1). ( Iu(n-1)I + 1 ) met u1 = -1
 
verder vraag ik me dan nog af of het wiskundig fout is om dat sign teken te gebruiken of ik dat om andere redenen beter weg laat, ik moet echter sowieso een voorschrift zonder sign hebben omdat we, zoals eerder vermeld, hier nog niks over gezien hebben binnen lesverband
Ik had het over schoonheidsfoutjes, daarmee bedoel ik dat het wel goed in  je hoofd zit, maar wat slordig is opgeschreven.
 
Het sign teken is niet verboden hoor, maar het is beter het te vermijden is uit de praktijk gebleken.
 
Dat geldt ook voor absoluut strepen maar soms kun je er niet onderuit zoals hier.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Recursief voorschrift bij rijen

tempelier schreef:Het sign teken is niet verboden hoor, maar het is beter het te vermijden is uit de praktijk gebleken.

 

Dat geldt ook voor absoluut strepen maar soms kun je er niet onderuit zoals hier.

Met a0 = 0 en a1 = -1, geldt ook voor n > 1, zonder absolute waarde, sgn-functie of afhankelijkheid van n: an = -2 an-1 - an-2.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.976

Re: Recursief voorschrift bij rijen

Mooi!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Recursief voorschrift bij rijen

TD schreef: Met a0 = 0 en a1 = -1, geldt ook voor n > 1, zonder absolute waarde, sgn-functie of afhankelijkheid van n: an = -2 an-1 - an-2.
Heel knap gevonden.
Maar of het zo mag binnen het kader van de opdracht, weet ik niet.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Recursief voorschrift bij rijen

Voor mij zou het leermoment zijn dat er ook een n-1 en n-2 bestaat, in plaats van de gangbare n+1, n+2    ;)
Bedankt dus!

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Recursief voorschrift bij rijen

Back2Basics schreef: Voor mij zou het leermoment zijn dat er ook een n-1 en n-2 bestaat, in plaats van de gangbare n+1, n+2    ;)
Bedankt dus!
Mijn cursus gebruikt ook n+1, maar ik verkies toch wel n-1, zo vind ik dat bijvoorbeeld...
 
un = (un-1)-1 + 1
 
...fijner leest dan...
 
un+1 = (un)-1 + 1

Reageer