[biologie] Natuurlijke selectie

Moderators: ArcherBarry, Drieske, Fuzzwood

Reageer

Natuurlijke selectie

Ik vroeg mij af waarom de 4de uitspraak wel klopt en de derde uitspraak niet? Ik dacht dat het c moest zijn, want door mutaties gaje een verandering hebben. En degene die het best zijn aangepast zullen verder kunnen voortplanten?
C4C03BC3-21C4-488B-9D91-C3AD0EF81D08.png
C4C03BC3-21C4-488B-9D91-C3AD0EF81D08.png (551.42 KiB) 31 keer bekeken

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Re: Natuurlijke selectie

Ik denk dat het verschil is dat een individu zich niet genotypisch -kan- aanpassen op een gewijzigde omgeving. Fenotypisch kan wel, maar genotypisch niet, de genen die je hebt is waar je het mee moet doen in een veranderende omgeving. Uiteraard kan dat ervoor zorgen dat je het niet overleeft en in de volgende generatie er een selectie op genotype plaatsvindt (dwz genetische evolutie), maar in een bestaande generatie kan dat niet. Als je toevallig al een gunstig gen hebt dan heb je feitelijk geluk: zoals antwoord 4 zegt moet het genotype al 'aanwezig zijn' op de veranderende situatie, en dat is praktisch zo vanaf conceptie. 
Victory through technology

Ik denk dat het verschil is dat een individu zich niet genotypisch -kan- aanpassen op een gewijzigde omgeving. Fenotypisch kan wel, maar genotypisch niet, de genen die je hebt is waar je het mee moet doen in een veranderende omgeving. Uiteraard kan dat ervoor zorgen dat je het niet overleeft en in de volgende generatie er een selectie op genotype plaatsvindt (dwz genetische evolutie), maar in een bestaande generatie kan dat niet. Als je toevallig al een gunstig gen hebt dan heb je feitelijk geluk: zoals antwoord 4 zegt moet het genotype al 'aanwezig zijn' op de veranderende situatie, en dat is praktisch zo vanaf conceptie. 
ja klopt u hebt inderdaad gelijk! Ik bij uitspraak 3 wordt er gezegd dat mutatie een gevolg is van de omgeving. Terwijl dit door toeval wordt bepaald. Dank u!

Benm heeft het voortreffelijk uitgelegd. Het is essentieel voor jouw begrip van evolutie om te begrijpen dat een bestaande soort zich niet actief maar passief aanpast. Wat wil ik daarmee zeggen? Dat een huidige generatie zich niet zal kunnen aanpassen aan een wijziging. Je kunt niet je genen ineens veranderen. Als een wijziging in de omgeving ervoor zorgt dat een soort zou uitsterven als deze zich niet 'aanpast', dan zal die aanpassing afhankelijk zijn van een toevallige mutatie. Alleen vanwege het feit dat die aangepaste soort dan wel in staat is om te overleven, interpreteren wij dat als een soort die zich aangepast heeft. Maar in werkelijkheid is het gewoon zo dat de 'aangepaste' soort wel kan overleven en de 'niet aangepaste' soort zal overlijden en die laatste groep zullen we dan uiteindelijk ook niet meer zien in de populatie.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer