[natuurkunde] Oneindige verdunning en conductiviteit

Moderators: ArcherBarry, Drieske, Fuzzwood

Reageer

Oneindige verdunning en conductiviteit

Dag allemaal

Bij het studeren van het hoofdstuk conductometrie kom ik begrippen als conductiviteit, geleidbaarheid, specifieke geleidbaarheid tegen.

Bij oneindige verdunning neemt de molaire conductiviteit een limietwaarde aan ( een maximale waarde dan?). Als de concentratie oneindig klein wordt dan neemt de geleidbaarheid G toch af terwijl de specifieke geleidbaarheid κ hetzelfde blijft of ben ik nu mis? Specifieke geleidbaarheid is toch een (intrinsieke) eigenschap van een materiaal?

Groetjes

Autodidact1

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Re: Oneindige verdunning en conductiviteit

Wat ik ook vreemd vind is dat als κ = c * G    (c = celconstante)

Dan zou κ toch net wel gaan verschillen als de concentratie van de elektrolytoplossing verandert? Stel ik heb twee oplossingen van hetzelfde elektrolyt maar een verschillende concentratie. Ik meet de weerstand van beide oplossingen met een conductometrische cel met celconstante c. Omdat de concentratie van beide oplossingen met gelijk zijn zal de weerstand R en dus ook de geleidbaarheid G verschillen. Omdat we met dezelfde cel meten zal de specifieke geleidbaarheid κ verschillen voor beide oplossingen. 

Reageer