[scheikunde] Codepositie en elektrolyse

Moderators: ArcherBarry, Drieske, Fuzzwood

Reageer

Codepositie en elektrolyse

Dag allemaal

Ik zit vast bij het volgende onderdeel uit mijn cursus elektrochemie.

elektrolyse co-depositie.png
elektrolyse co-depositie.png (233.2 KiB) 12 keer bekeken

Men veronderstelt hier dat de oxidatie reactie deze van water tot zuurstofgas is in zuur midden.

Wat ik niet goed begrijp is hoe het bovenstaande praktisch gebeurt.

Ze willen de kathodepotentiaal tussen de 0,189V en de -0,156V blijft. 

Stel de beginconcentraties van ionen in oplossingen zijn:

0,1M Cu2+ , 0,1M Pb2+ en 1 M H+

E° (Cu) = 0,340 V

E° (Pb) = -0,126 V

E° (H2O/O2) = 1,23V

E°cel wanneer Cu2+ zou reduceren en H2O dus oxideert is kleiner dan nul, dus dit gebeurt niet spontaan. Als ik de concentraties van reagentia in rekening breng dan is Ecel = 0,291 V - 1,23V = -0,94 V. Om die reactie op te laten gaan moet ik dus energie er in stoppen. 

Klopt het dan dat je de aangelegde spanning zo moet regelen dat E (kathode) tussen 0,189 V en -0,154V ligt zodat de concentratie van Cu2+ kan afnemen van 0,1M tot 10-5 M? Of kan je eender welke spanning (meer negatief dan) -0,94 V aanleggen om die 10-5 M Cu2+ te bereiken, is het de concentratiedaling die zorgt voor potentiaal aan de kathode tussen 0,189V en -0,156V.

Ik hoop dat ik mijn vraag goed geformuleerd heb. Maar het bovenstaande zit mij dus dwars.

Groetjes

Autodidact1

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Re: Codepositie en elektrolyse

Ik heb het ondertussen al gevonden. Toch bedankt! Ik heb een andere vraag nu.

Waarom wordt de afzetten van H2 aan de kathode uitgesteld tot een meer negatieve potentiaal. In theorie zou dat 0 V horen te zijn. Ik vind niet meteen duidelijke grafieken of uitleg hierover op het internet.

Pluimdrager

Re: Codepositie en elektrolyse

Waarom wordt de afzetten van H2 aan de kathode uitgesteld tot een meer negatieve potentiaal.
Ik heb geen idee wat je bedoelt.

Er bestaat niet zoiets als een instelbare of meetbare potentiaal. Er bestaat alleen een potentiaalverschil.

In een tabel met standaardelektrodepotentialen staat een Eo = 0 V bij de halfreactie
2 H+ + 2 e- --> H2(g)
maar dat is niet meer dan een internationale afspraak.

De andere Eo waardes in zo'n tabel zijn dus t.o.v. die SHE.

Reageer