'Lift off' auto / verbruik
Geplaatst: ma 16 sep 2019, 09:29
In mijn hybride auto zitten enkele knoppen waarmee de karakteristiek van de benzinemotor kan worden aangepast. "Eco" voor 'economisch' rijden, "Pwr" voor een 'snelle en soepele reaktie'.
Ik leg dagelijk 2x50 km af, waarvan 2x10 km binnen de bebouwde kom, en ik wil graag zo zuinig mogelijk rijden. Op de snelweg houd ik een zo constant mogelijke snelheid van 109 km/u aan, wanneer er sneller dan 100 km/u gereden mag worden, en ik houd 104 km/u aan wanneer er 100 km/u geldt. Ik houd zo veel mogelijk rechts, waarbij ik af en toe een vrachtwagen in haal. De snelheid is die volgens de GPS.
Toen ik de wagen net had, stelde ik de "Eco" stand in, en lag het verbruik -gemeten aan de pomp- steeds tegen de 5,61 ltr/100 km (net onder de 1 ltr op 18 km). Het verbruik viel me wel een beetje tegen, want ik had een veel gunstiger verbruik verwacht. Van de andere kant was het een stuk beter dan de 7 ltr/100 km wat ik gewend was met de vorige auto.
Na enkele maanden met steeds eenzelfde verbruik, had ik enkele tanks leeggereden zonder de "Eco" instelling te gebruiken, waarbij de rijstijl ongewijzigd bleef: gelijkmatig optrekken, en daarbij zorgen dat de naald op de 'verbruiksmonitor' zo min mogelijk uit het groene (zuinige) gebied komt. De auto tijdig laten uitrollen, en spaarzaam gebruik van de remmen maken.
Tot mijn verbazing was het verbruik in de normale instelling gunstiger dan in de "Eco" instelling: zo tussen de 5,4 en 5,2 ltr /100 km. Uiteraard ging ik toen enkele tankbeurten proberen te rijden in de "Pwr" stand, en inderdaad: het verbruik nam weer af, en lag inmiddels tussen de 5,0 en 4,8 ltr/100 km.
Nu mijn vraag:
wat is -natuurkundig gezien- de meest gunstige rijstijl? Is dat vanaf stilstand zo langzaam mogelijk versnellen (dat is anders dan zo gelijkmatig mogelijk), of kun je beter zo snel mogelijk naar de gewenste eindsnelheid versnellen? Of zit er wellicht een optimum ergens tussenin?
Ik meen me te kunnen herinneren dat de tweede optie -zo snel mogelijk naar de eindsnelheid- energietechnisch gezien, het meest gunstig is. Welke berekening zit hierachter?
Ik leg dagelijk 2x50 km af, waarvan 2x10 km binnen de bebouwde kom, en ik wil graag zo zuinig mogelijk rijden. Op de snelweg houd ik een zo constant mogelijke snelheid van 109 km/u aan, wanneer er sneller dan 100 km/u gereden mag worden, en ik houd 104 km/u aan wanneer er 100 km/u geldt. Ik houd zo veel mogelijk rechts, waarbij ik af en toe een vrachtwagen in haal. De snelheid is die volgens de GPS.
Toen ik de wagen net had, stelde ik de "Eco" stand in, en lag het verbruik -gemeten aan de pomp- steeds tegen de 5,61 ltr/100 km (net onder de 1 ltr op 18 km). Het verbruik viel me wel een beetje tegen, want ik had een veel gunstiger verbruik verwacht. Van de andere kant was het een stuk beter dan de 7 ltr/100 km wat ik gewend was met de vorige auto.
Na enkele maanden met steeds eenzelfde verbruik, had ik enkele tanks leeggereden zonder de "Eco" instelling te gebruiken, waarbij de rijstijl ongewijzigd bleef: gelijkmatig optrekken, en daarbij zorgen dat de naald op de 'verbruiksmonitor' zo min mogelijk uit het groene (zuinige) gebied komt. De auto tijdig laten uitrollen, en spaarzaam gebruik van de remmen maken.
Tot mijn verbazing was het verbruik in de normale instelling gunstiger dan in de "Eco" instelling: zo tussen de 5,4 en 5,2 ltr /100 km. Uiteraard ging ik toen enkele tankbeurten proberen te rijden in de "Pwr" stand, en inderdaad: het verbruik nam weer af, en lag inmiddels tussen de 5,0 en 4,8 ltr/100 km.
Nu mijn vraag:
wat is -natuurkundig gezien- de meest gunstige rijstijl? Is dat vanaf stilstand zo langzaam mogelijk versnellen (dat is anders dan zo gelijkmatig mogelijk), of kun je beter zo snel mogelijk naar de gewenste eindsnelheid versnellen? Of zit er wellicht een optimum ergens tussenin?
Ik meen me te kunnen herinneren dat de tweede optie -zo snel mogelijk naar de eindsnelheid- energietechnisch gezien, het meest gunstig is. Welke berekening zit hierachter?