De regels (computer)code die de wereld veranderde
Geplaatst: zo 20 okt 2019, 20:15
Slate voerg zijn eigen redacteurs, computerwetenschappers, softwareontwikkelaars, historici, beleidsmakers en journalisten om hun favoriete stuk code. Ze werden gevraagd om te kiezen: welke stukjes code hadden een enorme invloed? Welke hebben ons leven veranderd? Ongeveer 75 reageerden met allerlei ideeën en Slate heeft er 36 geselecteerd. Het is geen volledige lijst, dat kan niet, gezien de enorme hoeveelheid invloedrijke code die is geschreven. Zoals alle lijsten is ook deze lijst bedoeld om ons te laten nadenken over hoe code ons leven veranderde en hoe beslissingen, genomen door programmeurs, doorebben in de toekomst.
Er is code waar je waarschijnlijk van hebt gehoord, zoals HTML. Andere code is krachtig (zoals Monte Carlo-simulaties, die wordt gebruikt om waarschijnlijkheden te modelleren) maar totaal vreemd voor de 'gewone mens'. Sommige bevatten dodelijke fouten, zoals de fout in de Boeing 737 Max. En sommige zijn gewoonweg griezelig, zoals de trackingpixel.
Het is in het begin niet altijd duidelijk wanneer bepaalde code baanbrekend wordt. Vaak begint het als een raar experiment, een proefballon. In 1961 leek Spacewar!, het eerste populaire videospel, misschien een vrij frivole manier om een van de eerste computers in kastformaat te gebruiken. Maar het pionierde veel van de concepten die computers hielpen mainstream te worden: gegevens weergeven als pictogrammen, waardoor gebruikers die pictogrammen kunnen manipuleren met handheld-controllers.
Lees verder op Slate: https://slate.com/technology/2019/10/co ... story.html