Toestel schiet plots in brand

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 3.905

Re: Toestel schiet plots in brand

brand omtstaat vrijwel nooit bij kortsluiting omdat er dan geen vermogen geproduceerd wordt. P=U x I 16A x 0V = 0 watt. Juist bij een geleidend pad ontstaat brand dan is U x I wel groot. Ik heb wel eens een stopcontact in de muur zien gloeien. ik dacht he daar brand een rood lampje, maar er zat helemaal geen lampje in. maar was wel heel heet geworden en ergens koolstof gevormd wat een geleidend pad veroorzaakte.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: Toestel schiet plots in brand

Bij kortsluiting, een onbedoelde verbinding in een circuit, zal de weerstand nooit helemaal nul zijn.
Een heel lage weerstand is wel gunstig omdat dan de zekering eruit vliegt (als het goed is...).

Bovendien, als je er van uit gaat dat die 16 A blijft lopen, dan wordt die warmte natuurlijk ergens anders opgewekt.

Berichten: 12.262

Re: Toestel schiet plots in brand

Yeah, als je ergens een slecht contact hebt kan het hard gaan natuurlijk.

Neem iets dat flink wat vermogen verbruikt, een koffiezetter of een stofzuiger oid, en dan een wandcontactdoos met slechte contacten, een stekker die eigenlijk net te dunne pinnetjes heeft of iets dergelijks.

Als je een contactweerstand van 1 ohm hebt bij 10 ampere heb je acuut 100 watt te pakken, per pin. Normaliter gebeurt dat niet, aan dingen die veel stroom vragen zit hier een degelijke schuko stekker met een lage contactweerstand.

Het gaat wel mis als iemand probeert een 2 kilowatt waterkoker oid aan te sluiten via een gammele, niet-afgezekerde reisadapter die bedacht was om je telefoon/laptoplader oid in steken (<< 1 ampere). Vuurwerk vrijwel gegarandeerd.

Berichten: 151

Re: Toestel schiet plots in brand

Xilvo schreef: di 03 dec 2019, 22:21
Josker schreef: di 03 dec 2019, 22:16 Als de interne bedrading een kleinere doorsnede heeft dan de netkabel en er is geen aarding dan zal die kunnen oververhitten/branden zonder dat de voor de zekeringen vereiste stroomsterkte is bereikt en dus zonder dat ze onderbreken. Een beetje zoals een gloeilamp, waarvan de gloeidraad kan doorbranden zonder dat er iets (anders dan de gloeidraad zelf) onderbreekt.
Interne bedrading is kort en nooit zo dun dat bij een harde kortsluiting de netzekering intact kan blijven.
Een (net)zekering volgt het principe "zwakste schakel" in een keten. De smeltdraad is dus berekend volgens de secties van de te beschermen kabels. Een interne bedrading in een toestel die een kleinere sectie heeft dan die bekabeling (in de muur) kan verhitten/(door)branden zonder zekering die onderbreekt. Door eender waar die kleinere sectie door komt. Bvb een soepele draad waarvan een deel van de individuele draden geen contact maakt met de aansluitklem. Of een draad die deels gebroken zit door in een te korte bocht genepen.
Toestellen die transformeren kunnen secundair voor verhitting zorgen die zich aan de primaire /netzijde een factor kleiner manifesteren.
Dergelijke oorzaken.

Berichten: 12.262

Re: Toestel schiet plots in brand

Je ziet wel eens dat echt akelig dunne geleiders gebruikt worden, minder dat 0.5 mm doorsnede of iets dergelijks. Dit is op zich geen probleem als de bedoelde toepassing pakweg een LED-spotje van 5 watt is met 100 meter kabel eraan. Maar als je dat kortsluit bij het spotje is de weerstand van de kabel mogelijk zodanig hoog dat deze in rook zal opgaan zonder meer dan 16 ampere (of whatever je installatie op afgezekerd is) te trekken.

Bij een oud apparaat zou ik dat soort problemen niet verwachten gezien men daar meestal wel degelijke bedrading gebruikte, maar als je nu pakweg een setje kerstverlichting uit china besteld zou ik er wat minder gerust om zijn: Om nog meer kosten te sparen zie je nu ook regelmatig verkoperd aluminium als geleiders ipv vast koper. Per volume heeft dat een hogere weerstand dan koper, dus iets wat er nog redelijk dik uitziet kan alsnog tegenvallen.

Berichten: 1

Re: Toestel schiet plots in brand

Het enigste dat 'aan' staat is waarschijnlijk het ontstoringscircuit. deze schakeling is veelal geintegreerd met de aansluiting van de eurosteker of met de uit/aan schakelaar intern in het apparaat. Wanneer in het onstoringscircuit een condensator lek raakt, dwz stroom begint door te laten , wordt hierin behoorlijk vermogen gedissipeerd en kan brand ontstaan. Dit levert een verkoling op van het materiaal waardoor elektrische stroom loopt met dus nog meer warmteontwikkeling. ook kan de condensator in een dergelijke situatie exploderen, waarna de stroomkring ook weer verbroken kan zijn. Uiteindelijk kan de netzekering zijn werk doen of de aardlekschakelaar. De uitval van de spanning die eerder op was getreden kan inderdaad door een spanningspiek het betreffende onderdeel beschadigen en deze storing/brand hebben doen starten. Het betreffende onderdeel is dan al niet meer van goede kwaliteit. Kan het gevolg zijn van de leeftijd van het trilapparaat.

Berichten: 12.262

Re: Toestel schiet plots in brand

Dat zou inderdaad kunnen, afhankelijk van ontwerp en leeftijd van een apparaat.

Bij oude apparaten met een mechanische klikkende/zwenkende aan-uit schakelaar werd domweg de netspanning onderbroken direct na het punt van binnenkomst en is de kans op een dergelijk probleem gering.

Het kan echter ook zijn dat e schakelaar ergens achter de netvoeding ligt waardoor secondaire buffercondensatoren gewoon onder spanning blijven, ook al staat het 'uit'. En die kunnen uit het niets klappen: het verouderingsproces is niet heel nauwkeurig te voorzien, en manier waarop ze kapot gaan ook niet. Vaak is het gewoon verlies van capaciteit waardoor een apparaat niet meer goed werkt, maar "ploffen" door gasontwikkeling komt zeker ook voor.

Overigens wil dat niet zeggen dat er per se brand ontstaat: ik heb behoorlijk forse elco's niet ontploffen doordat iemand die met de verkeerde polariteit had geplaatst. Zoiets geeft een forse knal en een hoop troep, maar brand heb ik er nog nooit door gezien - al sluit ik de mogelijkheid zeker niet uit.

Berichten: 49

Re: Toestel schiet plots in brand

peterW schreef: vr 03 jan 2020, 21:02 Het enigste dat 'aan' staat is waarschijnlijk het ontstoringscircuit. deze schakeling is veelal geintegreerd met de aansluiting van de eurosteker of met de uit/aan schakelaar intern in het apparaat.
Dat is ook wat ik denk, die netfilters hebben niet het eeuwige leven ik kom dat vaak tegen in mijn werk. Vooral na spannings uitval kan de inschakelpiek vervolgens het einde betekenen van zo'n filter en dan kan er onder bepaalde omstandigheden brand ontstaan. Maar meestal loopt het af met een sisser en heb je alleen maar last van heel veel stank.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Toestel schiet plots in brand

Zou deze apparatuur niet NEN3140 getest dienen te zijn? Had dit apparaat een keuring gehad? Dat zou volgens mijn inzicht veplicht zijn! Daar heb ik niets over gelezen in dit draadje. Juist dit soort ongelukken dient voorkomen te worden door de NEN3140.

Het is leuk en aardig speculeren over foutsoorten. Er zijn echter gedefieerde testmethoden en middelen voorhanden.

Citaat NEN3140 Wiki:
Arbeidsomstandighedenwet
Werken met of aan elektrische objecten brengt een zeker risico met zich mee. Een elektrische schok, elektrische verbranding, vlambogen, brand en ontploffing kunnen letsel veroorzaken.

Bedrijven en instellingen met personeel in dienst moeten ervoor zorgen dat er veilig gewerkt kan worden. De NEN 3140 wordt door de arbeidsinspectie (ISZW) beschouwd als een invulling van de wettelijke verplichtingen van onder ander artikel 3.5 van het arbeidsomstandighedenbesluit. De verwijzing naar normen staat niet meer in de arbeidsomstandighedenregeling.

Werknemers dienen zich hieraan te houden. Werkgevers dienen aan te tonen dat alles in het werk gesteld is dit mogelijk te maken. De norm gaat primair over werkprocedures. Daarnaast moeten er ook inspecties worden uitgevoerd. Werkgevers moeten hun elektrische objecten periodiek aan een keuring onderwerpen. Keuringen worden uitgevoerd door speciaal daarvoor opgeleide personen.

In Duitsland gelden naast de EN 50110 hun VDE-normen (Duitstalig) (VDE-normen Engelstalig). België volgt alleen de norm EN 50110, maar heeft vooral veel in de wet opgenomen (o.a. het AREI).
https://nl.wikipedia.org/wiki/NEN_3140

Bij mijn Duitse werkgever word alle labaratorium apparatuur jaarlijks of om de twee jaar getest (met uitzondering vaste installaties/machines)

Berichten: 49

Re: Toestel schiet plots in brand

Benm schreef: wo 04 dec 2019, 15:49 Ergens denk ik dat de fabrikant best wil weten/onderzoeken wat hier gebeurd is.

Veel apparaten hebben ook nog wel een inwendig zekering van een of andere soort zodat niet de volle stroom van het electriciteitsnetwerk kan lopen. Als het dan mis gaat heb je meestal geen gevaarlijke gevolgen zoals brand.
Netfilters zijn er met zekering maar er zijn er ook genoeg zonder en dan zit de zekering erachter en helpt deze niet als het filter kapot gaat.

@Vincent: Het klopt dat bedrijven/instellingen die gecertificeerd zijn dit soort dingen moeten laten testen. Bij ons wordt ook alles met een netsnoer gekeurd maar dan is het nog de vraag of dit bij een meting door de keuring was gekomen of niet.
Lastig te zeggen. De vraag van de TS was in ieder geval wat de oorzaak heeft kunnen zijn. Ik hou het op het netfilter.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Toestel schiet plots in brand

OOOVincentOOO schreef: do 15 apr 2021, 13:21 Juist dit soort ongelukken dient voorkomen te worden door de NEN3140.
Je kunt ongelukken nooit helemaal voorkomen. Als een apparaat een 3140-keuring heeft doorstaan kan het alsnog een week later ontploffen.

Berichten: 3.905

Re: Toestel schiet plots in brand

klazon schreef: do 15 apr 2021, 23:30
OOOVincentOOO schreef: do 15 apr 2021, 13:21 Juist dit soort ongelukken dient voorkomen te worden door de NEN3140.
Je kunt ongelukken nooit helemaal voorkomen. Als een apparaat een 3140-keuring heeft doorstaan kan het alsnog een week later ontploffen.
Toch moet elk apparaat bij het ontwerp zo gemaakt zijn dat er geen brand kan ontstaan. Brand is zo ongeveer het ergste wat er kan gebeuren en kan schadeclaims naar de fabrikant opleveren. bij bv het vakgebied van powersupplies waar ik in werk zie je dat bij het ontwerp allerlei testen gedaan worden om zeker te krijgen dat er geen brand kan ontstaan, bv bij kortsluiting van en willekeurige component of kortsluiting tussen 2 willekeurige pinnen van een chip mag er nooit een gevaarlijke situatie ontstaan. in motoren zitten bv ook thermische beveiligingen voor als er kortgesloten wikkelingen optreden die veel warmte veroorzaken dan onderbreekt de thermische beveiliging alsnog het geheel.
Wat nog wel eens fout gaat is het netfilter. daar zitten condensatoren in die door kunnen slaan. Dan krijg je soms rook of een knal. maar ook die zouden zo ontworpen moeten zijn dat het daarna weer rustig wordt.
Dus als er echt brand is ontstaan is het van belang contact met de fabrikant op te nemen zodat die kan nagaan wat er is gebeurd en maatregelen nemen om zelfde problemen elders te voorkomen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Toestel schiet plots in brand

ja, akkoord. Maar als fabrikanten dan zo veel moeite doen om calamiteiten te voorkomen, kun je je afvragen wat die 3140 keuring dan nog toevoegt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Toestel schiet plots in brand

klazon schreef: do 15 apr 2021, 23:30 Je kunt ongelukken nooit helemaal voorkomen. Als een apparaat een 3140-keuring heeft doorstaan kan het alsnog een week later ontploffen.
Dat is natuurlijk evident. Geen reden om het niet te doen voorkomen is beter dan genezen.

Auto keuring ook niet meer doen?
Gasinstallaties voor bijvoorbeeld Silaan gas ook niet meer testen en keuren?

Reageer