Fiets, stabiliteit, corrigeren

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fiets, stabiliteit, corrigeren

dat zijn tassendragers.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Fiets, stabiliteit, corrigeren

Heeft dat invloed op de stabiliteit?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Fiets, stabiliteit, corrigeren

Zitten de wielen recht in de asophanging? Met name achterwiel, bekijk afstand band tot frame in de buurt trapper.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Fiets, stabiliteit, corrigeren

klazon schreef: za 11 jan 2020, 21:30 Het hele verhaal lijkt er op dat de wielen niet sporen. Of het achterwiel zit scheef in het frame, of de voorvork is verbogen.
Niet gezien! Dubbele post!

Berichten: 856

Re: Fiets, stabiliteit, corrigeren

voorvork is raar gebogen dat maak sturen zwaarder

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fiets, stabiliteit, corrigeren

Hoe kan je op die foto zien dat de voorvork raar gebogen is?

Vraag aan de topicstarter, heb je de sporing van de wielen al gecontroleerd?

Berichten: 151

Re: Fiets, stabiliteit, corrigeren

Zie 2 posts van me terug:
"Ook is er aan het voorwiel een bagageframe links / rechts, S vormige stalen buizen ter hoogte van de vooras."
Daar kun je dus bagagetassen aan hangen. Het wordt "voordrager" genoemd, gemaakt uit dunwandige buizen chroom-molybdeenstaal ("chromoly"), ze wegen samen een halve kilo en kunnen samen een last aan van 15 kilo. Dus de helft elk. Ik heb ervoor gekozen niet om bagage aan te hangen (vind ik daar in de weg zitten) maar als montagepunten voor wat gebricoleer van me (die spatlappen), en ook om takken en dergelijke van de spaken weg te houden. Maar de relevantie met dit onderwerp is dus die halve kilo.

Berichten: 151

Re: Fiets, stabiliteit, corrigeren

klazon schreef: zo 19 jan 2020, 14:27 Hoe kan je op die foto zien dat de voorvork raar gebogen is?

Vraag aan de topicstarter, heb je de sporing van de wielen al gecontroleerd?
Sorry, had eerst niet gezien dat er een tweede pagina was.
Wat bedoel je met "sporing"? Achterwiel in het spoor van voorwiel?
Stel van niet, hoe kan gewicht bovenop de bagagedrager een eventueel stuurnadeel hierdoor compenseren?

Maar het is inderdaad een mogelijk punt. Wel een langer verhaal om uit te leggen. De fiets is een zogenaamde doortrapper - 1 tandwiel voor, 1 tandwiel achter, geen vrijwielmechanisme. De bandbreedte van 62 mm maakt dat het frame tussen trapas locatie en spatbord locatie op korte afstand sterk breder moet worden. Dit limiteert de grootte van het kettingblad (tandwiel voor), en maakt dat de kettinglijn (afstand ketting tot lateraal center frame groot is (een 57 mm). Probleem was om het tandwiel achter ook zover te krijgen. De dealer had gezegd een oplossing te hebben gevonden (100% recht) maar de ketting begon na een tijd erg scheefhangende delen te ontwikkelen, en uiteindelijk bleek hij te hebben gelogen, de kettinglijn was 5 mm scheef.
Dat heb ik zelf kunnen oplossen door spacers tussen tandwiel en zijn (remschijf) flensmontage.

Maar terug relevant: bij het meten van de kettinglijn zag ik dat het midden van de spaakflenzen ook zowat 5 mm uit het midden van de wieluitvaluiteinden zat, betekenende dat het wiel ter compensatie die afstand paraplu moet worden gespaakt in de andere richting, teneinde de band in het kader lateraal center te hebben.
Ik heb dat toen opgemerkt bij de dealer en dit zou zo moeten zijn. Dit zou trouwens altijd (elke fiets ongeacht configuratie) zo gespaakt moeten worden, dus toch geloofwaardig. Ik heb het daarom totnogtoe nooit gecontroleerd (hoe doe je dat eigenlijk, wiel omgekeerd pogen monteren en kijken of de velg tegen een remblok komt te zitten?)

Inzake andere vragen - wiel zit recht in de ophanging, het zijn verticale gleuven geen horizontale (ketting wordt gespannen via excentrisch systeem aan trapas), maar inderdaad, achterband slijt meer aan ene kant (andere dan ketting) dan aan andere kant maar ik nam totnogtoe aan dat ik iets schuin rij omdat ik tot voor kort (recent naar rugzakje onder stuur) altijd heb gereden met standaard uitrusting in rechtertas (kant ketting), dus moet ik (of ben ik fout?) wat naar links overhellen ter compensatie massa balans, vandaar sneller sleet links van center loopvlak band.

Ik ga bij de volgende gelegenheid (wiel eruit) eens omgekeerd pogen te monteren om definitief komaf te maken met deze onzekerheid. Of een andere controlemethode verzinnen. Maar ik begrijp niet hoe massa bovenop het bagagerek de stuursgevoel-invloed van een eventueel uit het spoor lopende band kan compenseren, daarom dat ik deze verklaring elimineerde.

Berichten: 856

Re: Fiets, stabiliteit, corrigeren

de vork is gebogen de positie van het voorwiel ten opzichten van de stuur as staat naar voren dat maak het sturen zwaar en je krijgt een zwabberwiel.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fiets, stabiliteit, corrigeren

Dat is toch normaal? Bij elke fiets staat de as van het voorwiel iets voor de stuuras. Anders wordt de besturing veel te onrustig. Die voorsprong maakt juist dat de besturing stabieler is.

Josker, de sporing van de wielen kun je controleren door het stuur in de middenstand te zetten en dan kijk je ongeveer op wielasniveau langs de wielen. Die moeten dan precies in lijn staan. Je kunt er ook een lat langs leggen.

Berichten: 151

Re: Fiets, stabiliteit, corrigeren

Er is geen referentie om die middenstand stuur als dusdanig te herkennen, is zo moeilijk nauwkeurig te doen. Een lat langs de wielen ongeveer hetzelfde, probleem vergelijkbaar met de kettinguitlijning meten, eerst moet je tussen de wiel uitvaluiteinden het midden markeren en dan terugmeten, net zo aan trapas. Dus zelf de referenties maken. En dan nog aannemen dat het frame zelf recht is. Ik zie 1 bruikbare referentie: de velgremblokken / hun montage. Als het wiel geen 5 mm paraplu is gespaakt dan moet de velgwand dichter bij de ene dan bij de andere staan. Ik heb eerder al gemerkt dat dit niet zo is, alleen gebruikte ik het contactopp van de remblokjes en bij ongelijke slijtage dus geen juiste referentie. Ik heb trouwens een andere uitleg daarvoor gehad: een scheur in de velgwand die enkel tijdens rijden (belasting) naar buiten bewoog. Ik ga denk ik het wiel eens moeten pogen omdraaien, en meten tot de frame-montagepunten van de hydraulische cilinders. Voor zover ik bij dit idee niks over het hoofd zie.
Het lijkt me ook onwaarschijnlijk, immers ze gebruiken een uitlijningstoestel bij spaken van wielen, en moeten dan toch zien dat het spaken-flenzen midden uit het midden van de contactpunten naar de uitvaluiteinden zitten?

En nog steeds diezelfde opmerking: stel wielen niet uitgelijnd, hoe kan het dan dat wat kilo's gewicht bovenop het bagagerek de eruitvolgende stuurmoeilijkheid opheft?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Fiets, stabiliteit, corrigeren

Als de fiets voortdurend naar een kant afwijkt moet je steeds even tegensturen en dat levert dan vanzelf een zwabberbeweging van de fiets op. Als de fiets op het bagagerek zwaarder gemaakt wordt zal die zwabberbeweging minder worden omdat extra massa (de uitslag van) slingeringen dempt. Een deel van de “zwabber-energie” gaat dan in het heen en weer bewegen van die extra massa zitten zodat de fiets als geheel minder zwabbert.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fiets, stabiliteit, corrigeren

Josker schreef: ma 20 jan 2020, 05:42 Een lat langs de wielen ongeveer hetzelfde, probleem vergelijkbaar met de kettinguitlijning meten, eerst moet je tussen de wiel uitvaluiteinden het midden markeren en dan terugmeten, net zo aan trapas.
Je denkt te moeilijk. Die lat moet je direct tegen de velgen leggen. Ergens tussen de vloer en de as, zo hoog mogelijk waar de lat net niet de spaken raakt. Als je dat voor elkaar hebt heb je meteen ook de middenstand van het stuur. Dan kijk je nog vanaf achter langs de wielen of ze beide rechtop staan, dus in hetzelfde vlak, en niet gekanteld ten opzichte van elkaar.
Wat ik hier beschrijf heb ik zelf in een paar seconden gedaan, en dan ook nog zonder lat. Als je weet waar je op moet letten is het heel eenvoudig.

Berichten: 151

Re: Fiets, stabiliteit, corrigeren

De banden gaan er dan toch af moeten? Hoe kun je anders een lat tegen beide velgen krijgen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fiets, stabiliteit, corrigeren

Ik haak even af want jij gaat voor elke oplossing een nieuw probleem verzinnen.

Reageer