in- en uitstraling in crisistijd

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: in- en uitstraling in crisistijd

Dit oude topic ging over twee onderwerpen. Het effect van contrails op instraling/uitstraling en dus op het klimaat en of er begin vorig jaar een afname was in contrails door weer effecten of door economische effecten.

Voor wat betreft dat eerste gedeelte is er nu een interessant experiment opgestart in de BeNeLux+Duitsland. De gedachte is dat er maar een zeer klein gedeelte van de luchtruimcapaciteit hoeft te worden opgeofferd om een zeer grote afname in aviation cirrus (het uitwaaieren van contrails) te bewerkstelligen. Het eerste deel van dit jaar wordt er gestart met het blokken van vlieghoogtes in de namiddag en avond. Het doel is om aviation cirrus in de nacht te verminderen zodat deze niet de afkoeling verhinderd. Dit gebeurt natuurlijk alleen op dagen met een weerbeeld dat contrail vorming toestaat. Het experiment wordt uitgevoerd door Eurocontrol en metingen worden verricht door het Duitse Lucht en Ruimtevaart Laboratorium. Ben zelf erg benieuwd naar de praktische resultaten, zowel voor het klimaat als ook voor de praktische uitvoering in de luchtvaart. Wellicht is een contrail over 10 jaar een zeldzaamheid.

Beknopt filmpje van Eurocontrol over het project [\url]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: in- en uitstraling in crisistijd

Interessant!

Wil je ons op de hoogte houden van de resultaten?
Een graad reductie zoals in een (heel kort en lokaal) onderzoekje werd gesuggereerd, lijkt mij te mooi om waar te zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: in- en uitstraling in crisistijd

Het is zeker interessant en zeker doen! maar als process engineer zou ik zeggen:

De corona crisis heeft grote al grote invloed op het aantal vliegtuig vluchten. Het is naar mijn mening zeer moeilijk om het effect goed meetbaar te maken binnen korte termijn. Vaak kan dat kan jaren duren en men krijgt een dataset/uitwerking wat niet met boerenverstand uit te leggen is aan anderen.

Hoe meer tijd verstrijkt hoe meer argumenten men moet meenemen. Het: "ja maar...." gehalte neemt drastisch toe bij langdurige onderzoeken. Hierdoor krijgen "anti" conservatieve mensen het voordeel van de twijfel.

Als ik het voor het zeggen had: In de praktijk gewoon doen en uitvoeren experimenteel (op grote schaal wellicht). Als het niet meer kan schaden, waarom niet?

Maar een goede dataanalyse kan jaren duren. Mogelijke effecten zijn dan moeilijk uit te leggen met boeren verstand, het aantal variabelen neemt drastisch toe in tijd. Vooral in het informatie tijperk waarin we leven. Veel mensen hebben jammergenoeg wantrouwen aan informatie, omdat het simpel weg door internet niet te behappen is.

Echter extreem links of rechtste mensen kunnen zulke wetenschappelijke onderzoeken vooringenomen beschouwen. Goed onderzoek is crusiaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: in- en uitstraling in crisistijd

OOOVincentOOO schreef: di 26 jan 2021, 23:20 De corona crisis heeft grote al grote invloed op het aantal vliegtuig vluchten.
Juist door de corona crisis wordt dit experiment nu uitgerold. Het project zelf loopt als sinds 2004 en dit is de uitgelezen mogelijkheid voor een grote stap. Twee jaar geleden zouden de kosten aanzienlijk zijn geweest. Het stuk luchtruim dat het betreft is een van de drukste gebieden van de wereld. Luchtvaartmaatschappijen moeten per vlucht betalen om daar door heen te vliegen. Dan stuit het natuurlijk op weerstand als daar voor langere tijd “werkzaamheden” in uitvoering zijn met omleidingen, suboptimale vlieg hoogtes en vertragingen (in de zomer resulteert vliegen over Duitsland vrij vaak in slot toewijzing). Ook was er bij de verkeersleiding op de werkvloer gewoon geen ruimte voor de extra taken. Nieuwe implementaties in een ingewikkeld systeem vergen de eerste tijd gewoon extra mankracht en die is er in deze corona tijd.
Er lopen momenteel ook andere projecten met betrekking tot bijvoorbeeld directere routes omdat het nu het perfecte moment is voor dergelijke innovaties
OOOVincentOOO schreef: di 26 jan 2021, 23:20 Het is naar mijn mening zeer moeilijk om het effect goed meetbaar te maken binnen korte termijn.
Het programma is niet opgezet voor de korte termijn. Maar buiten dat zijn er eerder al kortere testen geweest van bijvoorbeeld 10 dagen en door een combinatie van satelliet beeld onderzoek en simulaties kwam daar wel degelijk al wat data uit die overeenkwam met eerdere onderzoeken door bijvoorbeeld de FAA in Amerika. Zoals Michel Uphoff zegt; die onderzoeken werden wel te klein bevonden om echte conclusies en praktisch beleid op te vormen. We gaan zien wat dit project brengt.

Reageer