Hogere CO2-gehaltes doen volwassen bos niet extra groeien

Moderator: Astro

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Hogere CO2-gehaltes doen volwassen bos niet extra groeien

Logocom schreef: do 21 mei 2020, 19:59 Het eerste waar we moeten bij stil staan is:
1. De eerste gaswet (nummering 19de eeuw): Een gas hervalt naar zijn vaste samenstelling bij een vaste druk en temperatuur. Bij 99,9% zuurstof, stikstof en argon, bij 15 graden Celsius, is dat zo'n 400 PPM (miljoen!) CO2 deeltjes.
De gaswet zegt niets over de samenstelling. Waarom je denkt dat 400 ppm 'normaal' is, is me niet duidelijk.
Logocom schreef: do 21 mei 2020, 19:59 Het tweede waar we moeten bij stil staan i:
2. Er zijn twee minima gekend per jaar door de wetenschappers en dit al ruim voor 1950 en er sprake was van 'klimaatpaniek'. En er is ook het vermoeden van twee maxima en bizar genoeg dikwijls na de minima. Maar dat was en is niet zeker. Het eerste minimum is in het voorjaar rond maart/april meestal... Ik meet dan waarden van zelfs rond de 320, en nochtans beweert men dat het 10.000 jaren geleden was dat deze waarden zich nog voordeden.
De CO2 concentratie varieert (een klein beetje) met de seizoenen, 320 ppm wordt echt niet gemeten, de laatste jaren.
Logocom schreef: do 21 mei 2020, 19:59 3. Als het warmer wordt, weten we allemaal dat de lucht streeft naar maximale verzadiging in waterdamp. Dat blijkt echter zo te zijn voor alle broeikasgassen, kort door de bocht gegaan de meeste gassen met 'drie': H20, CO2, 03.
Lucht 'streeft' nergens naar. Als het in contact is met voldoende water, dan zal (plaatselijk) de partiële druk tot de verzadigingsdruk kunnen stijgen. Dat geldt niet uitsluitend voor broeikasgassen.
Logocom schreef: do 21 mei 2020, 19:59 4. Dit lijdt ons tot blunder die ik hier nr. 4 noem:
Warmer betekent niet noodzakelijk dat je een broeikasgaseffect hebt want PPM hoeveelheden zijn niet te vergelijken met de percentages waterdamp. Meer nog: er is ook interactie dat die 'meer' ook tot 'minder' moet leiden. Als je meer CO2 hebt, heb je dan minder O2, O3 of CO2??? Dat is nog niet eens beantwoord! Het is dus wellicht wisselwerking, en die brengt stap 1. NIET in het gedrang.
Warmer moet ergens door ontstaan. Bijvoorbeeld door toename van het broeikasgas CO2. En warmer door CO2-toename leidt dan ook tot H2O-toename, een ander broeikasgas. Dat kan het effect van de CO2-toename versterken.
Logocom schreef: do 21 mei 2020, 19:59De vraag soms is of de CO2 opgenomen wordt door de natuur. Het antwoord is simpelweg: "ja". Als het niet door de bomen en gewassen in groei is zoals in het voorjaar tijdens de pieken waardoor een minimum ontstaat, of via regen die condensatiekernen zoekt en die dankbaar in koolstofdeeltjes of andere stofdeeltjes vindt, valt het ten slotte bij stilstand van de lucht gewoon op de grond of in het water van de oceanen en bebossing die het grootste deel van onze aarde vormen.
CO2 vormt geen condensatiekernen.

Berichten: 67

Re: Hogere CO2-gehaltes doen volwassen bos niet extra groeien

Jan van de Velde schreef: wo 20 mei 2020, 21:47
edhoeven schreef: wo 20 mei 2020, 18:32 Ik blijf mij verbazen hoe men het in hun hoofd halen om bomen gelegaliseerd op papier te verwijderen onder moto dat het goed is voor een bos.
We dwalen af. Graag terug naar het onderwerp, bossen en CO2
Waarom moet ik CO2 letterlijk erbij zetten? Het is toch logisch in het hele verhaal wat ik geschreven heb.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Hogere CO2-gehaltes doen volwassen bos niet extra groeien

Opmerking moderator

edhoeven schreef: do 21 mei 2020, 21:29 Waarom moet ik CO2 letterlijk erbij zetten? Het is toch logisch in het hele verhaal wat ik geschreven heb.
Nee, dat is het niet. Uw "hele verhaal" heeft namelijk niks te maken met de wijze waarop natuurlijke vegetatie omgaat met de verhoogde gehaltes aan CO2 in de atmosfeer. Dat is het onderwerp van deze topic. De zin of onzin of voordelen of gevaren van kap is een heel ander verhaal, en hoort elders thuis.

Berichten: 334

Re: Hogere CO2-gehaltes doen volwassen bos niet extra groeien

Waarom zou een boom meer CO2 opnemen als je de verlengtijd van licht niet verlengd?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Hogere CO2-gehaltes doen volwassen bos niet extra groeien

Gewoon omdat er meer beschikbaar is.

Berichten: 334

Re: Hogere CO2-gehaltes doen volwassen bos niet extra groeien

Wij mensen gaan toch ook niet meer zuurstof gebruiken als er meer zuurstof beschikbaar is. Als je de inspanning verhoogt dan pas gaan mensen meer zuurstof gebruiken.
Voor de boom geldt hetzelfde. Meer CO2, water en licht en dan pas zal de boom meer CO2 op gaan nemen.
Bomen zijn net mensen alleen precies andersom.

Berichten: 856

Re: Hogere CO2-gehaltes doen volwassen bos niet extra groeien

in een natuurlijk volwassen bos mag je verwachten dat voor de bomen die daar staan en dus de natuurlijke selectie hebben gewonnen de huidige omstandigheden redelijk optimaal zijn.
Verder vermoed ik dat het beschikbare zonlicht geheel in gebruik is.

ik denk dat er op de lange duur wel degelijk effecten zullen zijn is de zin dat de overheersende soorten waarschijnlijk gaan veranderen als er ergens ruimte ontstaat bijvoorbeeld door een brand

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Hogere CO2-gehaltes doen volwassen bos niet extra groeien

Mensen blijven dan ook niet doorgroeien zoals bomen doen.
Als er meer CO2 beschikbaar is dan zal dat gebruikt worden mits de CO2-hoeveelheid de beperkende factor is.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Hogere CO2-gehaltes doen volwassen bos niet extra groeien

Bomen worden toch ook door de zwaartekracht gelimiteerd in hun maximale grootte? Ik dacht dat het verticaal verplaatsen van sappen e.d. vanaf een bepaalde hoogte niet meer lukt.

Is er iets bekend over de CO2 concentratie afgezet tegen de snelheid van het groeien van een bos?

Berichten: 334

Re: Hogere CO2-gehaltes doen volwassen bos niet extra groeien

Over de plek waar dat onderzoek is gehouden valt ook wel wat over te zeggen. In Australië vaak heet en droog en dan sluiten de huidmondjes zich....
Onderzoek in de tropen met veel neerslag en verdamping zou veel beter zijn want dan blijven de huidmondjes goed open

Berichten: 264

Re: Hogere CO2-gehaltes doen volwassen bos niet extra groeien

Ik ga voorlopig uit van de (meest recente) infographic van de globale koolstofkringloop.
De data van The Global Carbon Project, en daar wat is aangegeven als “Global Carbon Budget 2019”
https://www.globalcarbonproject.org/glo ... ns2019.jpg
3D0B23A7-473E-4098-BD64-5511738B4C8F.jpeg
Dat geeft een beeld van de antropogene CO2 fluxes. (In gigatons CO2)
en dus ook een beeld van hoeveel CO2 van de emissies wordt opgenomen door de biosfeer middels fotosynthese.

Gebruikersavatar
Berichten: 63

Re: Hogere CO2-gehaltes doen volwassen bos niet extra groeien

De CO2 concentratie varieert (een klein beetje) met de seizoenen, 320 ppm wordt echt niet gemeten, de laatste jaren.
(…)
3. Als het warmer wordt, weten we allemaal dat de lucht streeft naar maximale verzadiging in waterdamp. Dat blijkt echter zo te zijn voor alle broeikasgassen, kort door de bocht gegaan de meeste gassen met 'drie': H20, CO2, 03.
(…)
Lucht 'streeft' nergens naar. Als het in contact is met voldoende water, dan zal (plaatselijk) de partiële druk tot de verzadigingsdruk kunnen stijgen. Dat geldt niet uitsluitend voor broeikasgassen.
Ik mat op 8 juli 2020 deze bijzonder lage waarden langs de Rijn. De cycli gaan op en neer. Deze herfst mat ik soms 550 in Sofia en 6600 heb ik ook al regelmatig gehad in de oude gebouwen van de RUGent, rechtsopleidingen. +je

Meet jij ook? Waar en wanneer?

https://twitter.com/vanbellejmca/status ... h5IEjV_8qw

Gebruikersavatar
Berichten: 63

Re: Hogere CO2-gehaltes doen volwassen bos niet extra groeien

barthol schreef: za 04 jul 2020, 15:37 Ik ga voorlopig uit van de (meest recente) infographic van de globale koolstofkringloop.
De data van The Global Carbon Project, en daar wat is aangegeven als “Global Carbon Budget 2019”
https://www.globalcarbonproject.org/glo ... ns2019.jpg

3D0B23A7-473E-4098-BD64-5511738B4C8F.jpeg

Dat geeft een beeld van de antropogene CO2 fluxes. (In gigatons CO2)
en dus ook een beeld van hoeveel CO2 van de emissies wordt opgenomen door de biosfeer middels fotosynthese.
Op Wikipedia lees ik van je bovenstaande ‘bron’ en universiteit volgende:
“ They predict greenhouse gas emissions to occur according to the IPCC's worst-case scenario, as CO2 concentration in the atmosphere reaches 500ppm in the 21st century.”

Nu het laatste IPCC rapport uitgesteld was dankzij Corona, werd duidelijk dat de werkelijke metingen net de meest optimistische kant uitgaan.

Ik heb die mensen aangeschreven of ze met hun bewezen ‘geachte’ opwarming Canada niet konden helpen bij minus 45 graden met wat CO2… Het werd erg stil aan de andere kant.

Het zou mooi zijn en je verdient de Nobelprijs als je onze winters kunt opwarmen om fossiele brandstoffen te sparen, maar die Nobelprijs blijft blijkbaar liggen, net als deze die bewijst dat homeopathie op moleculair vlak kan werken (per definitie niet door extreme verdunning, andere werkingsmethodes zijn daarom niet uitgesloten, zelfs de quantummechanica spreekt nu over golven in patronen wat een oplossing zou kunnen bieden rond 2100 of 2200 als we meer ontdekken daarover) en net als degene die een energieleverende perpetuum mobile (mijn onderzoeksvlak, is dus tegenstrijdig aan wet van energiebehoud) kan aanleveren.

We zijn zo arrogant, maar zelfs van een virusje sloeg heel de wereldkudde op hol terwijl de worldometer tellers van bevolking geen enkel uur achteruit zijn beginnen draaien qua bevolkingsaanwas! +je

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Hogere CO2-gehaltes doen volwassen bos niet extra groeien

Logocom schreef: do 05 jan 2023, 17:40 Ik mat op 8 juli 2020 deze bijzonder lage waarden langs de Rijn. De cycli gaan op en neer. Deze herfst mat ik soms 550 in Sofia en 6600 heb ik ook al regelmatig gehad in de oude gebouwen van de RUGent, rechtsopleidingen. +je
Natuurlijk kun je lokaal lagere en (veel) hogere concenraties aantreffen. Het gaat over de gemiddelde concentratie in een goed gemengde atmosfeer zonder bijzondere omstandigheden als branden in de buurt.
Logocom schreef: do 05 jan 2023, 17:48 Ik heb die mensen aangeschreven of ze met hun bewezen ‘geachte’ opwarming Canada niet konden helpen bij minus 45 graden met wat CO2… Het werd erg stil aan de andere kant.
Dat zal best. Het zal niet de eerste keer zijn dat ze iemand meemaken die weer en klimaat door elkaar haalt.
Logocom schreef: do 05 jan 2023, 17:48 net als deze die bewijst dat homeopathie op moleculair vlak kan werken (per definitie niet door extreme verdunning, andere werkingsmethodes zijn daarom niet uitgesloten, zelfs de quantummechanica spreekt nu over golven in patronen wat een oplossing zou kunnen bieden rond 2100 of 2200 als we meer ontdekken daarover) en net als degene die een energieleverende perpetuum mobile (mijn onderzoeksvlak, is dus tegenstrijdig aan wet van energiebehoud) kan aanleveren.
Graag een bron voor die zogenaamde "kwantummechanische golven in patronen". Statistisch is nooit enige werking van homeopathie gevonden. Het heeft geen zin te zoeken naar de oorzaak van een effect dat er niet is.

Een perpetuum mobile, al helemaal van de energieleverende soort, is uitgesloten. Dat is tijdverknoeien.

Gebruikersavatar
Berichten: 63

Re: Hogere CO2-gehaltes doen volwassen bos niet extra groeien

Onze antwoorden komen almaar dichter bij elkaar. Mooi is dat en bijna altijd zo. Ik heb dat in de oorlog tussen Ukraïne en Rusland ook. Ik begon met een klacht tegen Facebook die dwong mensen in al dit soort toestanden EEN VLAG toe te staan, terwijl echte pacifisten en wetenschappers in zo'n geval TWEE VLAGGEN zouden plaatsen en mediëren.

"Natuurlijk kun je lokaal lagere en (veel) hogere concenraties aantreffen. Het gaat over de gemiddelde concentratie in een goed gemengde atmosfeer zonder bijzondere omstandigheden als branden in de buurt."

Dit las ik erg graag, want ik ben statisticus. Een gemiddelde zonder zomergemiddelde en wintergemiddelde, is echt een drama. De eerste grafiek door Excel als je gemiddelden ingeeft, maakt een Y as die niet verantwoordbaar is of die je zelf moet verantwoorden als statisticus (eerste les als je een goede prof had), en geeft je dit soor t paniekresultaten: Een stijgende lijn met Y as van 1 graad (wat geen enkel probleem is over 100 jaar en zoals je zegt, verwarrend is tussen weer en klimaat; IPCC gaf pas na 3 rapporten toe dat ze de definitie van klimaat van 100 jaar naar 30 jaar veranderd hadden en alle originele datasets verloren gegaan zijn omdat ze niet wisten dat die later zo belangrijk zouden zijn... Dat KNMI alle historische data aangepast heeft zodat er na de correctie plots heel veel hittegolven waren. Dat oude meetstations met bedienden werkten die overdag de tempaturen manueel op een kwik of alcoholthermometer lazen met een afwijking van 1 graad (wat we willen bewijzen) op bepaalde uren en voor of na de nacht, maar zelden 's nachts opstonden om die te meten, terwijl we nu continue metingen hebben met digitale thermometers en ik vier thermometers in mijn tuin staan heb, die op zich al een afwijking tot twee graden geven en toch allemaal correct staan opgesteld in Bulgarije, buiten een dorp en ook de omgevingsmeetstations grote verschillen geven)...

Als we dit beseffen, zijn we al een hele stap verder. Wetenschap zoals C. Easton het beoefende in zijn levenswerk, een echt boek over het winterklimaat vanaf ergens 1000 tot 1900 na christus op basis van vorstnachten en oogsten van alle Westeuropese universiteiten, is van heel hoog niveau omdat de man tabellen maakt en pas helemaal op het einde apart een soort bedenkingen geeft dat dat de 'maatschappelijke opinie die toen wou bewijzen dat de aarde naar een enorme afkoeling afgleed' wellicht door emotie gedreven was en niet door zijn metingen gestaafd werd over al die eeuwen en er grote verschillen waren doorheen alle tijden met hele lange en kortere cycli. Ik heb dit boek in mijn eigen bibliotheek en publiceer er dikwijls op verzoek fragmenten uit op mijn Facebook. Even een stukje ook voor jou:

Blz. 77:

"1421. Hiver très doux, dans l'Europe centrale et en France.
Ein Winter der sich durch seine sanfte Witterung besonders ausgezeignet hat. Eindige Bäume trugen zweymal obst. Das getraid hatte zu Ostern (den 7 aApril) vollkommene Aehren. Rosen gab es um Philippi, Kirschen den 15 Ma. (Chron. Mellic).
L'hiver fut si doux que l'on eut des cerises en avril et des raisins en mai."

"1423. Hiver très froid, surtout dans le nord de l'Europe. En france et en Hollande hiver rigoureux durant la plus grande partie des mois de janvier et févrtier. Température extraordinairement basse en France vers le milieu de janvier (Aucune information sur l'Angleterre.)
Sehr grosze Kälte. Es gefror die Nord- und Ostsee (Lancell). Viele Menschen, und Vieh, Fischen, Getraider und Weinstöcke gingen vor Kälte zu Grunde. Man kontte von Lübeck auf Dantzig zu Fusz über das Meer kommen. (Berlin). Forster schreibt dies, in den auf seiner Reise um die Welt gesammelten Bemerkungen, vom Jahre 1426.
Dans cet hiver très-rude les bords de la mer Baltique furent gelés de Lubeck à Dantzig.
(Berneggeri observ.) Anno Di MCDXXIII gelu fuit per brumam ingens et inauditum, ut equites Gedano Lybecam per viam navigantium transierunt (inquiunt annales Sleswigii) incolumes. Deinde a Megapoli in Danciam hospitia habentes in mare.
In Nederland nawinter. Van 6 Jan. tot 25 FE. vorst, in Maart ijsgang. De Dollart toegevroren."

"1427. Hiver très doux, surtout dans sa première partie. Vaar oc en Vinter uden Kuld (Arrild Huitfelds Kronike).
Les arbres fruitiers bourgeonnaient le 6 décembre.
IN Deutschlan war ein so leichter Winter, dasz um Nikolai (6 Dec.) die Bäume blüheten, undie Felder und Gärten voll Blumen waren (Fugger).
Hiver chaud en Italie (Toaldo).

Als deze dingen vandaag gebeuren, dan is het de mens zijn schuld en die van CO2. Als jij 50 PPM vergif in een glas doet voor mij, dan drink ik dat gewoon uit. Heb ik al gedaan voor een klas overigens, en ik voel me op mijn 57ste nog kiplekker.

Ik denk dat we iets teveel onszelf in het midden van het heelal als mens plaatsen. Wetenschap zou onszelf moeten relativeren, pseudowetenschap is meestal wetenschap die gericht is op bepaalde resultaten, geen blind onderzoek zoal statistieken horen te zijn.

oh ja, die link van een grafiek waarbij je als statisticus even de keuze van je Y as dient toe te lichten. Ik leg ze gewoon na elkaar, maar in de normale statistiek die zonder computer wordt opgemaakt en waar je zelf EERST de X en Y as definiteert, ipv de computer die selecteert op een heel beperkt gemiddelde over wereldniveau zonder seizoenen, lijkt mij logischer te zijn dan de computerversie, zeker als je niet weet dat de computer dit deed, zoals Hansen die op zijn Cape Canaveral met de CO2 paniek startte op basis van zo'n grafiekje...

https://logocom.be/technisch/opwarming/ ... e-Y-as.JPG

Laat ons fora en voordrachten ook altijd aan de basisregels onderwerpen: Plaatst nooit twee personen samen die dezelfde ideeën hebben, zij zijne en bedreiging voor de waarheid...

Dus mijn oprechte dank naar u, maar ik denk dat we beiden, zoals iedereen (denk ik), bezorgd zijn om de voorraad fossiele brandstoffen, het milieu, de overbevolking en onze planeet. Maar miljarden besteden aan wapens in Ukraïne (dat we alleen kenden tot 2021 als meest corrupte land ter wereld) en waar ik twee maanden geleden was en ik alleen Russich en Ukraïens hoorde en geen Engels of Frans of Duits zelfs, of miljarden besteden aan elektrische batterijen die duizenden extra mijnen nodig hebben om al het beschikbare lithium en cobalt te gaan ontginnen, lijkt mij een beetje een probleem uitschakelen om een ander probleem te maken. Mijn moeder van elf kinderen had een spartaanse simpele regel: Je verandert pas van man of van auto, als de vorige 'dood' gaat. +je

Reageer