Glas etsen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Glas etsen

Hallo!

Ik ben nieuw hier. Voor een enkel project zoek ik hulp van iemand die ervaring heeft met zuren.

Geïnspireerd door de ‘milk bottle lamp’ ben ik mijn eigen creatie aan het maken met bierflesjes (voor de liefhebber: flesjes van Westvleteren).
Ik wil hiervoor de flesjes etsen, voor het verstrooien van het licht.

Een eenvoudige en veilige oplossing is etspasta. Alleen kan ik hiermee alleen de buitenkant van de flesjes etsen. Het mooiste zou een vloeistof zijn, waarmee ook de binnenkant van de flesjes kan worden geëtst: dan wordt het licht twee keer verstrooid. Bovendien lijkt een vloeistof een egaler etsresultaat op te leveren.

Ik heb gevonden waar ik waterstoffluoride kan bestellen (500ml, 48%), maar ik krijg de rillingen van de beschrijving van de gevaren! Bovendien moet een fractie van de hoeveelheid meer dan voldoende zijn. Ammoniumfluoride of ammoniumwaterstof-bi-(of di-) fluoride lijkt iets minder gevaarlijk, maar daarvan vind ik geen goede beschrijvingen en geen aanbod.
En ik heb geen idee welke concentratie ik moet gebruiken.
Ik heb 14 flesjes en een voorraad proefflesjes.

Is er iemand met kennis van en ervaring met zuren, die me zou willen helpen met dit project?
Gezien de gevaren: wellicht in iemand met beschikking tot een zuurkast?

Dank!

Groet, Onno

Berichten: 12.263

Re: Glas etsen

Ga in ieder geval niet met HF aan de slag zonder beschermende maatregelen.

Als chemicus is het iets waar ik niet liever niet mee zou werken, zelfs met beschermende middelen.

Het probleem is dat het verdomd giftig is. Bij iets als zwavelzuur oid loop je een brandwond op als het ergens op je huid komt - vervelend, maar niet het einde van de wereld. HF wordt opgenomen door de huid, en afgezien van brandwonden en dergelijke bindt het vervolgens calcium in je bloed waardoor je zelfs een hartstilstand kunt krijgen.

Maar kun je dit proces niet beter gewoon mechanisch doen? een hoeveelheid zand/grind of ander scherp spul (alunina?) in het flesje doen, en het dan een tijd op een soort 'rollerbank' laten draaien?

Ik vermoed dat dat met een beetje geduld het glas echt wel mat zal maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.220

Re: Glas etsen

Een alternatief voor HF is Koningswater, een aangetrouwde neef van me gebruikte dat.
Maar beide zij zeer agressieve stoffen.

Krijg je een beetje HF op je huid dan blijft het weken lang zeer doen, dus wees voorzichtig.

---
PS.
Je hebt niet zozeer iemand nodig die ervaring heeft met zuren maar met etsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 418

Re: Glas etsen

Ik zou nooit en te nimmer met HF werken.

Waarom ga je niet zandstralen?

Berichten: 12.263

Re: Glas etsen

Zandstralen aan de binnenkant van een fles, kan dat?

Koningswater is wel een aardige (extreem gevaarlijk in de zin van verwonding door verbranding etc, maar geen contactgif zoals HF), maar ik vraag me af in welke mate het glas etst. <modknip>

Werken met HF is echt niet iets dat je buiten een lab moet doen <modknip>

Gebruikersavatar
Berichten: 3.220

Re: Glas etsen

Ik vraag me af in welke mate geëtst glas licht verstrooid.
Het wordt wel mat natuurlijk maar dat is geen verstrooiing. (met kleur schakeringen)

Mooier lijkt mij een flesje waarvan het lijkt dat de buiten kant vol druppels zit.
Zulk glas bestaat, maar hoe het heet weet ik niet.
Ik heb er wel eens glazen van gezien.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.216

Re: Glas etsen

<modknip> bij de hand houden als je met HF aan de slag gaat!
Heb dit reeds gebruikt voor het etsen van Titaan, onder begeleiding van iemand met ervaring met dit soort producten, en dit is iets dat ik liever uitgeef vanaf dan...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.801

Re: Glas etsen

Opmerking moderator

In verband met de gevaren van werken met HF en koningswater kunnen wij niet anders dan op het hart drukken om hier niet mee te werken. Tips over hoe hier mee te werken zijn goed bedoeld, maar kunnen tot ongewenste acties leiden doordat ze een leidraad geven, ook al mist de relevante chemische en veiligheid kennis bij TS en/of willekeurige gast lezers.

Over veilige alternatieven voor HF en koningswater mag er verder gesproken worden. Indien de discussie toch terug gebracht wordt naar werken met HF volgen er verdere moderator acties

Berichten: 12.263

Re: Glas etsen

Misschien ook wel verstandig om verder inderdaad geen tips te geven zodat men niet gaat experimenteren (al denk ik dat je die over het hele internet gemakkelijk kunt vinden dus het weinig verschil maakt). Overigens vind ik het wel vrij verbazend dat je dit als particulier kunt bestellen.

Maar goed, glas is gewoon nauwelijks chemisch reactief en er is denk ik niet iets heel veiligs dat je zou kunnen gebruiken.

<modknip>

Gebruikersavatar
Berichten: 418

Re: Glas etsen

<modknip citaat>

In zou geen opties geven. Het is totaal onverantwoord met HF te werken.

Op mijn oude werk (met facaliteiten) analyseerde men de optie met HF te werken. Na een korte veiligheids studie gelukkig afgekeurd.

Berichten: 2

Re: Glas etsen

Dank voor jullie reacties!
Ik ben er goed van doordrongen geraakt om niet met HF aan de slag te gaan. Ik heb besloten om glasetspasta te kopen. Door alle waarschuwing hier ben ik daarmee ook veel voorzichtiger omgegaan dan dat ik dat zonder de waarschuwingen zou hebben gedaan.
Ik heb geprobeerd om met verdunde pasta de binnenkant te etsen, maar dat geeft geen goed resultaat. De buitenkant gaat heel goed! De lamp is af en heel erg mooi geworden: ik ben dik tevreden!

Dank voor het meedenken!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.801

Re: Glas etsen

Mooi zo,

graag gedaan

Reageer