corona bestrijding

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 83

corona bestrijding

Bestrijding corona virus (COVID-19)

Sorry, ik heb maar weinig medische kennis en daarom kunnen sommige ideeën dom zijn, maar ik heb veel fantasie, die soms nuttig kan zijn.

Testen worden uitgevoerd in een kweekschaaltje, mocht een test goede resultaten hebben, dan veronderstel ik dat, dat met behulp van een hart-long machine, op een patiënt kan toegepast worden.

Voorstellen om het virus te vernietigen:
- het virus onder hoge, of juist lage, druk zetten.
Een geoefende duiker kan heel diep onder water duiken (100 m is 10 bar)
Kan het virus die druk weerstaan?
Ik stel voor om een kweek schaaltje in een oven onder hoge (of lage) druk te plaatsen,
of de hele oven in een drukcabine (caisson) te plaatsen.
Centrifugeren is een simulatie van verhoogde zwaartekracht en dus heel wat anders dan druk.
Als het virus zich vast hecht aan andere stoffen, dan heeft centrifugeren geen nut,
tenzij de stof waaraan het zich vast houdt, mag vernietigd (of verwijderd) worden.
- het virus aan ultrasoon geluid te onderwerpen
- het virus aan ultra violet (EUV) te plaatsen
- het virus aan zeer kleine kristallen (zout, suiker enz.) blootstellen
- het virus aan andere corona virussen bloot te stellen, die zelf goed te bestrijden zijn.

Aan degene die één of meer tests wil uitvoeren, succes!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: corona bestrijding

Belangrijk om te weten is dat een virus niet leeft, het is slechts een eiwit-lipide omhulsel met een stukje RNA/DNA er in die een gastcel kaapt.

Parameters als druk, centrifugatie, andere virussen en osmose drukken hebben geen enkel effect op een virus, COVID of een ander.

Ultrasoon kan een effect hebben in een vloeistof, maar dan omdat de ultrasoon locale caviteiten creëert in een vloeistof waar de temperatuur hoog kan oplopen. Daarbij zal het ook zijn dat het effect zeer lokaal is en daardoor geen significant effect heeft. Als nog gaat het bij COVID om besmetting van mens-op-mens en ultrasoon in gas (lucht) heeft geen enkel effect.

UV-C licht kan een effect hebben ja, echter heb je wederom de mens-op-mens besmetting route, en om overal UV lampen op te hangen in openbare ruimten is niet bepaald bevorderlijk voor de volksgezondheid (schade aan ogen en vorming van huidkanker). Hoe effectief UV-C is op COVID, dat is bij mijn weten nog niet helemaal vastgesteld. Wel is het duidelijk uit de besmettingen in tropische landen dat natuurlijk UV straling geen heilige graal is in de strijd tegen COVID.

Gezien het virus op oppervlakten veelal niet langer dan 24 uur intact blijft en deze met alcohol effectiever zijn af te nemen is UV-C behandeling niet bepaald efficient.

Berichten: 12.262

Re: corona bestrijding

Wat je zou willen is eigenlijk een manier om dat aerosol zo snel mogelijk uit de lucht te krijgen. Het zou kunnen dat negatieve ionen hierbij helpen (stroom van boven naar beneden). Ik weet niet of het heel effectief is, maar in landen als Japan waren die dingen wel populair tijdens de SARS uitbraak.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: corona bestrijding

Ben, waar heb je het over?
heb je links naar bronnen / publicaties of producenten van dat soort apparatuur?

Berichten: 12.262

Re: corona bestrijding


Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: corona bestrijding

Maar heb je ook een wetenschappelijke bron waaruit blijkt dat dit werkt?

Berichten: 12.262

Re: corona bestrijding

Nee, het was slechts een suggestie voor een mogelijke technologie die -zou- kunnen helpen.

Of het werkt weet ik niet, er is niet zo gek veel betrouwbare informatie over te krijgen, maar het gaat om producten als dit:



Die zou je eventueel in het plafond kunnen installeren voor zowel het licht als de ionen.

Of het helpt tegen covid19? Geen flauw idee. Dat ze op zich doen wat ze zeggen qua ionen wel, je kunt ze gewoon voelen "waaien" als je je hand een paar cm van dat carbonfiber tipje af houdt. Ook is wel gedocumenteerd dat er stof neerslaat in de buurt van ionisatoren, domweg anekdotisch omdat je ook versies hebt die je horizontaal monteert en zich daarbij gewoon wat stof ophoopt rond de 'uitgang'.

Laat ik overduidelijk stellen dat ik niet aanraad dit soort dingen te kopen en te verwachten dat het werkt. Verder onderzoek is nodig. Bovendien is het ook niet zonder risico gezien dit soort producten soms ook ozon genereren wat bepaald niet bevorderlijk is voor de gezondheid van je longen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: corona bestrijding

Het rivm zegt in een review van ionisatoren uit 2010: "Ionisatoren produceren een stroom van geladen deeltjes (ionenstroom) in de lucht die (fijn)stofdeeltjes in de omgeving doen neerslaan. In theorie heeft dit een gunstige invloed op de luchtkwaliteit, en daardoor mogelijk op gezondheidsklachten die met de luchtkwaliteit samenhangen, met name astma. De invloed op de luchtkwaliteit is echter beperkter in grotere ruimtes en ruimtes waar de lucht meer in beweging is".
Dus in ideale omstandigheden (kleine bak met lucht) worden stofdeeltjes uit de lucht verwijderd, maar in woningen en werkruimtes waarschijnlijk niet.

Het principe was me aanvankelijk niet duidelijk. Fabrikanten zeggen dat het apparaat een hoge negatieve spanning zet op een naaldelektrode. Er ontsnappen elektronen uit de naaldelektrode, de elektronen hechten zich aan zuurstofmoleculen (O2-, superoxide), de negatieve zuurstofmoleculen hechten zich aan stofdeeltjes in de lucht, en de negatief geladen stofdeeltjes worden aangetrokken door de wanden in de omgeving en slaan daar neer. Schimmels zitten op stofdeeltjes en verdwijnen dus ook uit de lucht.

Het lijkt me dat de wanden geleiders moeten zijn, en de positieve elektrode van de generator moet daarmee verbonden zijn, om een elektrische retourstroom mogelijk te maken. Wanden van glas of plastic zouden na enige tijd statisch negatief worden, en dan geen stofdeeltjes meer aantrekken. Hout en gips en baksteen is voldoende geleidend.

Het rivm rapport zegt niets over aerosoldruppeltjes. Ik neem aan dat ze beschouwd kunnen worden als stofdeeltjes. De reden waarom negatieve luchtionen aangetrokken worden door stofdeeltjes wordt niet genoemd, maar het zal wel elektrostatische influentie zijn. Dan zal hetzelfde gelden voor aerosoldruppeltjes.

De negatieve luchtionen zijn in feite niet alleen O2-, het zijn vaak ionclusters van tientallen watermoleculen met ionen zoals O-, O2-, O3-, CO3-, ,HCO3-, OH-, NO2-, HSO4- (link)

Berichten: 12.262

Re: corona bestrijding

Het mechanisme van hoe negatieve ionen stof uit de lucht laten vallen is mij ook niet helder, maar dat het werkt staat wel vast. Of dat ook geldt voor aerosolen: het klinkt logisch van wel, al heb ik geen idee of het effect groot genoeg is om een significant verschil te maken.

Berichten: 1.816

Re: corona bestrijding

De meeste deeltjes in de lucht zijn neutraal en worden dan door een neg. deeltje, via een ionisator, aangetrokken, tenminste dat denk ik. Ze worden daardoor groter en zwaarder, klonteren en vallen sneller. Werkt oa bij pollen.

@ AB: Leuk dat Alkohol virussen zo makkelijk verwijdert, maar waarom zit er Eth. in gel bij sommige winkels? Je handen vaak wassen geeft kloofjes enz. en dat is behoorlijk pijnlijk dan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: corona bestrijding

Benm schreef: do 23 apr 2020, 15:15 Het mechanisme van hoe negatieve ionen stof uit de lucht laten vallen is mij ook niet helder, maar dat het werkt staat wel vast. Of dat ook geldt voor aerosolen: het klinkt logisch van wel, al heb ik geen idee of het effect groot genoeg is om een significant verschil te maken.
Ik interpreteer het anders. Het systeem kan werken in een afgesloten ruimte zonder luchtverversing, maar niet in praktische situaties, zoals beschreven in het RIVM rapport welke jkien plaatste. Dat maakt dat deze ionisatoren geen praktische toepassing zijn voor bestrijding van COVID-19
De invloed op de luchtkwaliteit is echter beperkter in grotere ruimtes en ruimtes waar de lucht meer in beweging is (bijv. door activiteiten of ruimere ventilatie). Daarnaast genereren ionisatoren veelal ozon. Dit kan weer leiden tot de vorming van nieuwe stoffen in de lucht waaronder aldehyden
Aerosolen en vaste stof deeltjes zijn 2 volstrekt andere werelden wanneer je kom op elektrostatische interacties en oplossen/reageren van ionen in het vocht, wat voor jou logisch klinkt is voor mij onbewezen en ook nog eens onlogisch.
Thionyl schreef: do 23 apr 2020, 16:09 @ AB: Leuk dat Alkohol virussen zo makkelijk verwijdert, maar waarom zit er Eth. in gel bij sommige winkels? Je handen vaak wassen geeft kloofjes enz. en dat is behoorlijk pijnlijk dan.
Ethanol (70%) tast de phospholipiden-eiwit laag van virussen op een vergelijkbare manier aan als zeep ( zie hier voor meer uitleg) de handgel moet een desinfecterende stof bevatten als hij als ontsmetter/santiser wordt verkocht. Andere optie is isopropanol, maar ook dat prikt in open wondjes.

Berichten: 12.262

Re: corona bestrijding

Thionyl schreef: do 23 apr 2020, 16:09 De meeste deeltjes in de lucht zijn neutraal en worden dan door een neg. deeltje, via een ionisator, aangetrokken, tenminste dat denk ik. Ze worden daardoor groter en zwaarder, klonteren en vallen sneller. Werkt oa bij pollen.
Yeah, maar het probleem dat ik ermee heb is dat gelijke ladingen elkaar afstoten. Dus als je via de ionen op alle deeltjes een negatieve lading zou zetten dan zouden ze juist uit elkaar gedreven wordt.

Ik vermoed dat het iets anders zit: slechts een klein deel krijgt een lading. Komt dat in de buurt van een ander deeltje dan krijg je dipool-inductie waarbij de geinduceerde dipool wel de goede kant op staat: met de positieve kant richting het negatieve deeltje. Dit levert een aantrekking op waardoor ze samenklonteren, nog steeds die ene negatieve lading hebben, het volgende neutrale deeltje kunnen binden enzovoorts.

Nogmaals, het is slechts een vermoeden.

Mocht dat het mechanisme zijn dan zou dat ook moeten werken voor aerosolen.

Berichten: 1.816

Re: corona bestrijding

@AB, Volgens de artsen, radio ed info, hoeft een gel-zeep helemaal geen desinfecterende stof te bevatten, om daardoor (even) virus vrij te worden. Je schrobt het eraf. Maar ja je kunt in een winkel niet spoelen en ergo is die Eth.gel bij winkels pure nonsens.
Zie dat "moeten" , van Eth. enz. dus niet zo.

Of moeten sommige mensen extra pijn gaan lijden, vanwege slechte info???? Daarnaast zullen er ook wel minder pijnlijke stofjes zijn, indien nodig.

@ Benn. Neg. geladen en neutraal, trekken elkaar nog steeds aan. En gelijke ladingen stoten elkaar echt niet altijd af, sinds neutraal ook er onder valt. Ergo -, 0, +,,, dus 3 soorten ladingen!

Berichten: 12.262

Re: corona bestrijding

Tja, als je neutraal een lading wilt noemen wel, ik zou ze gewoon ongeladen noemen ;)

Maar goed, het idee is inderdaad dat negatieve (of positieve) deeltjes neutrale kunnen aantrekken, en dat dat het mechanisme is waardoor ionen stof kunnen doen samenklonteren tot grotere deeltjes die sneller vallen.

Berichten: 1.816

Re: corona bestrijding

Je kunt het beter ladings-toestand noemen, als je dat wat helpt. Maar feit blijft dat neutraal zowel door + als - wordt aangetrokken en dus deeltjes kunnen klonteren.
Overigens zijn er ook ionisators die positieve deeltjes produceren en deels hetzelfde effect hebben.

Reageer