Kan iets twee keer voorkomen ?

Moderator: physicalattraction

Berichten: 1.355

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

vincentcius schreef: zo 21 jun 2020, 20:39 Bladerunner schreef. Ook twee moleculen van b.v. Natrium sulfaat zijn volkomen gelijk aan elkaar.

Ze zijn misch qwa uiterlijk wel hetzelfde maar dat wil niet zeggen dat ze overal hetzelfde wegen .De zwaartekracht is immers overal anders dus daar heb ik dan toch mijn twijfels over.
De zwaartekracht heeft er niets mee te maken. Het gaat om het molecuul op zich. De moleculaire massa blijft het zelfde. De verbindingen zijn het zelfde daar zit geen verschil in. Ze zullen zich anders gedragen onder bepaalde omstandigheden maar dat geldt dan voor elk molecuul.

Berichten: 454

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

Oke maar ze groeien niet anders door verschillende soorten zwaartekracht of magnetische velden ?

Berichten: 1.355

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

Als de stof kristallen vormt gebeurt dit in een bepaald kristalrooster waarin de moleculen gerangschikt zijn. Dat veranderd niet zomaar door zwaartekracht of elektromagnetische velden tenzij je over extreme situaties praat waardoor de eigenschappen van de stof veranderen. Maar ook dan zul je een zelfde beeld krijgen van verschillen bij een bepaalde schaal.

Berichten: 3.860

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

als 2 x precies hetzelfde zou gebeuren dan zou je volgens mij daarna alleen nog maar dat kunnen herhalen, immers op een oneindig kort tijdstip na de eerste keer moet daar in het limiet geval dan ook het trject ontstaan naar weer hetzefde dus daarna gaat weer hetzelfde gebeuren dus kun je dan geen onderscheid meer maken tussen de eerste keer en de tweede keer omdat die hetzelfde zijn, dan heb je een oneindige herhaling van steeds dezelfde loop.

Berichten: 454

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

Ja daar zit ook wat in inderdaad.Maar denk je dat het kan of niet ?Buiten de veronderstelling om .

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

HansH schreef: wo 24 jun 2020, 20:07 als 2 x precies hetzelfde zou gebeuren dan zou je volgens mij daarna alleen nog maar dat kunnen herhalen, immers op een oneindig kort tijdstip na de eerste keer moet daar in het limiet geval dan ook het trject ontstaan naar weer hetzefde dus daarna gaat weer hetzelfde gebeuren dus kun je dan geen onderscheid meer maken tussen de eerste keer en de tweede keer omdat die hetzelfde zijn, dan heb je een oneindige herhaling van steeds dezelfde loop.
Niet perse.
Dit is slecht zo, als aangenomen wordt dat vanuit een bepaalde constellatie altijd het zelfde gebeurd.
Laat men dat los, dan kan er dus na een herhaling van een gebeurtenis toch een andere voortzetting zijn.

Berichten: 3.860

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

Dan heb je het dus over hetzelfde gebeuren binnen een gelimiteerd interval. Persoonlijk den ik echter niet dat ooit 2x hetzelfde kan gebeuren, ook niet in een oneindig klein interval, immers er zijn zelfs op een oneindig klein interval nog oneindig veel mogelijkheden waarom iets kan voorkomen. Denk maar aan de beschrijving van een ruimte dmv het holografisch principe met bitjes in een bol daaromheen.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

Tja, een loop. Als ik me de berichten goed kan herinneren, dijt het heelal nog steeds uit, maar wel langzamer dan kort na de oerknal. Daarna zal het weer krimpen. Wellicht tot alle massa weer op één punt samen komt. Daarna zou het weer tot en oerknal kunnen komen, toch? Kan het niet zo zijn dat we nu in de zoveelste herhaling zitten van een uitdijen en krimpen? En dat het nog een oneindig aantal keer zal voorkomen?
Dan lijkt het me waarschijnlijk dat dezelfde situatie ooit nog een keer zal voorkomen. Of misschien is dat al gebeurd, of zal het steeds gebeuren. Wie weet?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.895

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

Back2Basics schreef: ma 29 jun 2020, 22:43 Als ik me de berichten goed kan herinneren, dijt het heelal nog steeds uit, maar wel langzamer dan kort na de oerknal. Daarna zal het weer krimpen.
De uitdijing is juist aan het versnellen.
Volgens de huidige inzichten zal dat versnellen doorgaan en is er geen zicht op een big crunch.

Berichten: 454

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

Ja ik heb dat inderdaad ook es gehoord.Het klinkt inderdaad wel logischer als het zo gebeurd zoals back2basic zegt .Maar wat natuurlijk ook zou kunnen is dat er om ons heen meerdere oerknallen geweest zijn.En dat waar wij naar uitdijen er van de andere kant uit ook iets van een andere oerknal naar ons uitdijt .En waarvan de ontmoeting daarvan weer een big crunch zou kunnen beginnen ,om vervolgens weer een nieuwe oerknal te kunnen ontwikkelen de andere kant op.Dus dan is er wel sprake van herhaling maar ist gewoon op nog grotere schaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

Back2Basics schreef: ma 29 jun 2020, 22:43 Tja, een loop. Als ik me de berichten goed kan herinneren, dijt het heelal nog steeds uit, maar wel langzamer dan kort na de oerknal. Daarna zal het weer krimpen. Wellicht tot alle massa weer op één punt samen komt. Daarna zou het weer tot en oerknal kunnen komen, toch? Kan het niet zo zijn dat we nu in de zoveelste herhaling zitten van een uitdijen en krimpen? En dat het nog een oneindig aantal keer zal voorkomen?
Dan lijkt het me waarschijnlijk dat dezelfde situatie ooit nog een keer zal voorkomen. Of misschien is dat al gebeurd, of zal het steeds gebeuren. Wie weet?
Hier zit een addertje onder het gras.
Hawking heeft er op gewezen dat dan de entropie per oerknal wijzigt.
Dus er ontstaan geen identieke universa.

PS.
Er is ook een model bedacht met twee oerknal ""plaatsen"".
Dit om het uitdijen te omzeilen.

Berichten: 454

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

Tja ik weet het niet hoor maar in principe telt natuurlijk ieder dingetje dat eventueel verandering zou kunnen geven .Ook het verloop van warmte dus .Maar als je het simpel zou houden met bv 1000 variabelen .Dan zal het toch vroeg of laat dezelfde combinatie geven .Maar waarom zou dat bij meer combinaties dan anders zijn .Het is misch zo dat wij het met ons verstand niet meer kunnen overzien maar alles herhaald zich wel hetzelfde .Het is een continue kringloop van hetzelfde toch !

Volgens mij heb ik weles op school iets over kansberekening gehad .
Ik geloof dat de stelling bestaat dat iedere keer dat het balletje op een roulette tafel ronddraait dat je iedere keer net zoveel kans hebt dat i weer op hetzelfde getal valt .
En toch gebeurd dit niet .Waarschijnlijk door die kleine veranderingen .Maar zou de croupier Hier enig invloed op kunnen hebben ?Ik zou zeggen van wel eigenlijk .

Berichten: 3.860

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

Back2Basics schreef: ma 29 jun 2020, 22:43 Tja, een loop. Als ik me de berichten goed kan herinneren, dijt het heelal nog steeds uit, maar wel langzamer dan kort na de oerknal. Daarna zal het weer krimpen. Wellicht tot alle massa weer op één punt samen komt. Daarna zou het weer tot en oerknal kunnen komen, toch? Kan het niet zo zijn dat we nu in de zoveelste herhaling zitten van een uitdijen en krimpen? En dat het nog een oneindig aantal keer zal voorkomen?
Dan lijkt het me waarschijnlijk dat dezelfde situatie ooit nog een keer zal voorkomen. Of misschien is dat al gebeurd, of zal het steeds gebeuren. Wie weet?
Daar zat ik ook aan te denken toen ik dat opschreef. Wat ik alleen dan niet begrijp is dat het licht wat uitgezonden is dan toch nooit meer ingevangen kan worden en teruggebracht worden in dat ene punt? Dus helemaal herhalen kan dan niet lijkt mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

Afhankelijk van hoe groot je systeem is kan het niet alleen, maar moet het zelfs zo zijn dat situaties meerdere malen voorkomen.

Er is eerst een probleem: deze vraag staat nu in het forum “klassieke mechanica”. In de klassieke mechanica zijn alle variabelen continu. Deze vraag wordt echter pas mogelijk te beantwoorden als je op hele kleine schaal gaat kijken, en dan gelden de wetten van de de kwantummechanica, en daar is (bijna?) alles discreet.

Even eerst een vraag die hier misschien helemaal niets mee te maken lijkt te hebben: zijn er in de stad Utrecht twee mensen die precies evenveel haren hebben? Het antwoord hierop is: ja, er zijn zelfs heel veel paren mensen in die stad die precies evenveel haar hebben. De gemiddelde mens heeft ongeveer 100000 haren, dus als je 300000 mensen bij elkaar neemt heeft bijna niemand een uniek aantal.

Terug naar de algemene natuurkundevraag: elk systeem met de grootte van een atoom of een paar atomen heeft maar een heel beperkt aantal kwantum-toestanden. Zeg een handjevol. In directe vergelijking met Utrecht geldt dus dat als je een handjevol identieke atomen neemt, er bijna altijd wel twee precies hetzelfde zijn. Echter, voor grotere systemen neemt het aantal mogelijke kwantumtoestanden exponentieel toe. Tien keer zo groot, en dat “handjevol” worden ineens 5^10 toestanden, meer dan negen miljoen. Maar negen miljoen moleculen is nog steeds makkelijk te vinden. Pas als je nog wat groter gaat wordt het lastiger: neem je 10000 keer een handjevol, nog steeds niet meer dan een bolletje van meer dan een paar nanometers groot, dan krijgt het al 10^39 mogelijke toestanden, en zou het best uniek op de wereld kunnen zijn. Om over grotere dingen nog maar niet te spreken.

Toch, fysici hebben dit ook heel groot aangepakt. Je kunt dit doortrekken tot zo alle kwantumtoestanden in het zichtbare universum van 14,5 miljard lichtjaren groot. Er zijn theorieen waarin het universum oneindig groot is, en dat wil zeggen dat precies ons zichtbare deel van dat universum daar ook oneindig vaak in moet terugkomen. De berekening die ik heb gehoord is dat in dat oneindige universum, ons stuk zich binnen een bolletje van slechts 10^128 lichtjaren waarschijnlijk al een keer herhaalt. Daar leven jij en ik dus precies hetzelfde leven als hier.

Berichten: 454

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

Thanks rrwh .Interesant van de haren van utrecht .Ik geloof zekers dat er mensen zijn die het ooit es geteld hebben maar het lijkt me toch een enorme klus .Nou is het misch ook niet zo raar dat er een hoop mensen prc hetzelfde aantal haren hebben ,als je nagaat dat de meeste mensen ongeveer dezelfde dikte haren hebben en ongeveer hetzelfde oppervlakte zal dat inderdaad wel zo uitkomen .Maar desalniettemin toch geen leuke klus als stagaire :o .

Over dat er volgens de berekeningen dus plekken in het heelal zijn waar wij prc hetzelfde zijn ,of hetzelfde plaatsvind is op zich wel interessant .Ik heb eigenlijk weinig verstand van kwantummechanica maar ik heb wel es gelezen dat het zou kunnen dat twee dingen op enorme afstand in contact met elkaar kunnen staan .
Als dat zo is zou er zo en zo een kopie Moeten zijn .Nou zal mij de exacte kopie van mij Eigenlijk niet zo interessant zijn .Waar het mij meer om zou gaan is gedachtes .
Stel je voor je hebt vroeger een prachtige vriendschap of liefde gehad .Iedereen weet dat alles voorbij gaat .Maar als je gedachtes als een voorwerp in proces zou kunnen zien net als een foto in een film Bv .De vraag is dan als de dingen zich prc hetzelfde herhalen of iets wel dood kan gaan .Het herhaald zich toch immers met dezelfde emoties ,de zelfde gevoelens .Ik bedoel is het er dan niet meer of is het er toch nog ?
Ik bedoel dan zou je kunnen concluderen dat iets nooit echt dood gaat en onsterfelijk is .

Dan zou er nog iets zijn, als wij ergens in het heelal meerdere keren prc hetzelfde voorkomen .Dan zou dat ook betekenen dat er meerdere plekken moeten zijn waar de perfecte ik zou moeten voorkomen .Of in ieder geval een verbeterde versie van mij zelf .Aangezien alle mogelijkheden mogelijk zijn zal er met een kleine verandering een verbetering mogelijk zijn .

Reageer