Goed merk pijpsleutel?

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Goed merk pijpsleutel?

Een tijd geleden heb ik bij de Gamma pijpsleutels gekocht waarvan er nu al weer een gebarsten is, de moer bleek sterker dan de pijpsleutel. Daarom mijn vraag: wat is een goed merk pijpsleutels om aan te schaffen. Ik gebruik ze voornamelijk voor reparaties aan mijn fiets.

Technicus
Berichten: 1.163

Re: Goed merk pijpsleutel?

Gedore (niet de red serie), facom, stahlwille, hazet, snapon zijn allemaal topmerken. Prijs is er wel naar.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Goed merk pijpsleutel?

CoenCo schreef: za 18 jul 2020, 12:27 Gedore (niet de red serie)
Hoe weet je dat je niet de red serie koopt?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: Goed merk pijpsleutel?

Red is a budget version and made in Taiwan. Blue made in EU.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Goed merk pijpsleutel?

Juist - maar kun je dat ook ergens aan zien wat wat is? Bijvoorbeeld als ik die sleutels via Bol.com zou kopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: Goed merk pijpsleutel?

ik weet het natuurlijk niet zeker maar het zou me niet verbazen als je voor de Gedore pijpsleutelset hierin geen keuze hebt maar wel de goedkopere versie krijgt voor de prijs van de blue versie

Technicus
Berichten: 1.163

Re: Goed merk pijpsleutel?

Dat zie je door het even op te zoeken op de site van Gedore lijkt me:
https://www.gedore.com/en-de/products/s ... schluessel

Voorzover ik kan zien maakt Gedore geen pijpsleutels in de RED-serie(maar wel steeksleutels en doppensets etc.).
Dus zullen ze allemaal wel goed zijn.

Weet je overigens zeker dat een pijpsleutel de beste oplossing is? Misschien dat een paar diepe doppen ook passen, en dat is misschien handiger.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Goed merk pijpsleutel?

CoenCo schreef: za 18 jul 2020, 13:31 Weet je overigens zeker dat een pijpsleutel de beste oplossing is? Misschien dat een paar diepe doppen ook passen, en dat is misschien handiger.
Geen idee eigenlijk, ik heb geen ervaring met dopsleutels.

Technicus
Berichten: 1.163

Re: Goed merk pijpsleutel?

Hoever steekt de schroefdraad uit buiten de moer? Als dat heel kort is, ga je het met normale doppen wel redden. Als dat vrij veel is, of het zijn diepe dopmoeren (denk aan as van je wielen) dan heb je diepe doppen nodig. Maar vaak kan je dan ook gewoon een ringsleutel pakken.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Goed merk pijpsleutel?

Het meeste kan ik af met een steek- of ringsleutel, maar soms zit er een moer of bout op een lastige plaats.

Technicus
Berichten: 1.163

Re: Goed merk pijpsleutel?

Dan zou ik zeker een keer een setje dopsleutels halen. Voor al het kleine werk gebruik ik een 1/4” setje. Dat gaat tot ongeveer steek 13. Fijne is dat er ook inbus en schroefbitjes bijzitten die in lastige plekken ook vaak passen.
Voor het iets grotere werk heb ik een 3/8” set. Die gaat tot steek 30 geloof ik.
Er worden vaak combisets aangeboden waar beide maten inzitten van bijvoorbeeld proxxon of mannesman. Dat is redelijk tot goed spul afhankelijk van de serie.

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: Goed merk pijpsleutel?

Ik koop al mijn gereedschap bij HBM-machines. Uitstekende kwaliteit!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Goed merk pijpsleutel?

Ik doe het onderhoud aan mijn fiets ook helemaal zelf, maar ik kan me geen situatie voorstellen waar je met een steek- of ringsleutel niet bij komt.
Ik heb wel een dopsleutelset, maar die gebruik ik nog maar sporadisch sinds ik geen auto meer heb.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Goed merk pijpsleutel?

in het dorp waar ik woon zit de van der pijl groep. (de zaak heeft wel de naam van de vorige eigenaar behouden. Dat is ago automaterialenhandel.
Daar heb ik een folder gehaald van het duitse merk promat. goede kwaliteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Goed merk pijpsleutel?

Ziet er ook goed uit.

Reageer