[NL recht] Arbeidsrecht 2e covidgolf

Moderator: Rhiannon

Reageer
Moderator

[NL recht] Arbeidsrecht 2e covidgolf

Mag in een tijdelijk contract een beding worden opgenomen waarin staat dat ten tijde van een tweede covidgolf de arbeidsovereenkomst meteen eindigt?

Technicus

Re: [NL recht] Arbeidsrecht 2e covidgolf

Een tweede golf is slecht definieerbaar. Het kan zijn dat we er nu al inzitten, maar dat blijkt pas achteraf. Ontslaan met terugwerkende kracht kan niet, derhalve lijkt een dergelijk beding mij volledig kansloos. Als werknemer bestrijd je gewoon dat het een tweede golf is, je komt voor de rechter en die zal er vrijwel zeker gehakt van maken omdat het onevenredig veel onzekerheid geeft door gebrek aan definitie.

Sec gezien mag je het er best inzetten trouwens, maar dat zegt niets over rechtsgeldigheid.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Moderator

Wellicht een (regionale intelligente) lockdown als definitie? Mag het dan wel?

Technicus

Dat lijkt me sterk, maar het is ook redelijk onbegaan terrein.
Kun je wat achtergrond geven betreffende de vraag? Is er een contract aanwezig, staat daar zulks in? Of ben je juist op zoek naar hoe je het in een contract kunt gieten?
- Jimi Hendrix -

Moderator

Ger schreef:
zo 26 jul 2020, 08:04
Dat lijkt me sterk, maar het is ook redelijk onbegaan terrein.
Kun je wat achtergrond geven betreffende de vraag? Is er een contract aanwezig, staat daar zulks in?
Een kennis van mij heeft een nieuwe contract aangeboden gekregen bij de detailhandel voor 1 jaar waarbij een beding is opgenomen i.v.m covid, echter ik weet niet de precieze formulering. Ik ken nergens wat vinden over de juridische geldigheid van zo'n beding vandaar mijn vraag.
Ger schreef:
zo 26 jul 2020, 08:04
Of ben je juist op zoek naar hoe je het in een contract kunt gieten?
Ik zou niet durven.

Technicus

Mja, de precieze formulering zal wel veel uitmaken voor de rechtsgeldigheid ervan.
Zoals gezegd, zo'n beding geeft erg veel onzekerheid voor de werknemer. Aangezien werknemers afhankelijk zijn van de werkgever (machtsverhouding) genieten ze wel extra bescherming. Zomaar een beding als 'tweede golf' of 'regionale lockdown' lijkt mij veel te vaag. Maar als het geformuleerd is als een significante afname van de omzet (liefst een percentage) als gevolg van het virus is natuurlijk echt weer een ander verhaal.
- Jimi Hendrix -

Reageer