Oppervlaktewater

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Oppervlaktewater

Ik denk dat deze vraag onder microbiologie valt.

Momenteel worden mensen ziek van het drinken van oppervlakte water door het aantal micro organismen die er inzitten(zover mijn kennis gaat). Ik wil in de natuur gaan wonen en kijken of ik grotendeels zelfvoorzienend kan gaan leven. Maar ik vroeg mij 1 ding af. Als ik kraanwater vermeng met oppervlakte water en begin met een lage dosering oppervlakte water en de verhouding steeds verder laat oplopen tot het geheel oppervlakte water is kan het dan zijn dat ik mijn lichaam weer kan laten wennen aan het drinken van oppervlakte water zoals wij vroeger ook konden?

Met oppervlakte water bedoel ik natuurlijk wel stromend water aangezien stilstaand water nog veel meer micro organismen bevat.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Oppervlaktewater

Veilig oppervlakte water is veilig onafhankelijk van de hoeveelheid micro-organismen. Het probleem is de mogelijkheid om niet veilig oppervlakte water tegen te komen. Je kan je hier niet langzaam aan laten wennen. Mocht je oppervlakte water willen drinken dan zal koken en filteren (tenzij je een schone bron vindt) altijd aan te raden zijn.

Berichten: 3

Re: Oppervlaktewater

Oke ik wil geen geschiedenis gaan vragen in een biologie gedeelte van het forum. Maar vroeger dronken mensen toch ook water uit stromende riviertjes? Hoopte dus eigenlijk dat dat nog steeds mogelijk was.

Maar in elk geval erg bedankt voor je antwoord. Dan weet ik dus dat als ik ergens in de natuur wil gaan leven ik onderzoek moet doen hoe ik aan schoon water kan komen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Oppervlaktewater

Maar vroeger dronken mensen toch ook water uit stromende riviertjes?
Ja, maar toen hadden mensen allerlei ziektes en werden meestal niet erg oud.

Dat water kan de ene dag schoon genoeg zijn om te drinken, maar de volgende dag niet meer omdat er landbouwgif in gestroomd is, of olie, of wat dan ook.

Je kunt wellicht een waterput slaan om diep grondwater op te pompen. Zul je in Nederland waarschijnlijk een vergunning voor nodig hebben.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Oppervlaktewater

Pinokkio schreef: wo 09 sep 2020, 14:08 Je kunt wellicht een waterput slaan om diep grondwater op te pompen. Zul je in Nederland waarschijnlijk een vergunning voor nodig hebben.
Behalve in waterwingebieden en een paar andere uitzonderlijk beschermde gebieden hoeft dat niet voor kleine onttrekkingen. Maar dat water kan, afhankelijk van plaats en diepte, weliswaar biologisch zuiver zijn, maar mogelijk (zonder behandeling) minder geschikt als drinkwater vanwege hoge gehalten aan ijzer, kalk en/of andere zaken. Er zijn ook streken, vooral in de zeekleigebieden, waar grondwater plaatselijk van nature ongezonde gehaltes arseen bevat. Dus bezint eer gij begint.

Wil je oppervlaktewater gebruiken als drinkwater, koop dan een zilverfilter. Katadyn is een bekend merk, en er zijn er meer.

Reageer