Methanol vorming in water kefir

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 454

Methanol vorming in water kefir

Ik vroeg me af of er in sinaasappelsap door kefir methanol gevormd zou kunnen worden .Ik weet dat er na een paar dagen een aantal procent alcohol gevormd word .
Ik weet ook dat er bij normale destillatie het eerste gedeelte methanol is .Ik geloof ook dat het meeste methanol gevormd word door de vezels .Die heb ik er dus al uit gefilterd .Ook heb ik de sinaasappelsap om interventie te voorkomen even op 80 graden verwarmt (hopelijk genoeg ) .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Methanol vorming in water kefir

Doorgaans komt methanol vrij via 2 verschillende routes.
1) fermentatie door gist
2) Pectin-MethylEsterase activiteit op hoogverersterde pectines (zoals die aanwezig is in sinaasappel(sap)

Het overgrote merendeel wordt gevormd tijdens de fermentatie als (voor ons) ongewenst bijproduct tijdens de ethanol productie.
De vezels zijn een bron van pectine dus ja het verwijderen zal mogelijk een reductie kunnen geven van de gevonden methanol, maar toch is het de minder significante route die je beïnvloed hebt.

Berichten: 454

Re: Methanol vorming in water kefir

Hoi beste ArcherBarry .Dank voor je reactie .Dus de vezels filteren hebben invloed maar niet zoveel .Wat zou dan een betere Significante route zijn ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Methanol vorming in water kefir

ik denk dat dit artikel jou verder zal kunnen helpen

Reageer