Pagina 1 van 1

[natuurkunde] motor en batterij

Geplaatst: ma 18 jan 2021, 16:08
door wiskunde321
Als ik een motor 1,5V-4,5V (280mA) aansluit op een 3,7 volt batterij levert hij dan deze stroom of is dat meer?

Re: [natuurkunde] motor en batterij

Geplaatst: ma 18 jan 2021, 16:40
door ukster
230mA als je ervan uitgaat dat 280mA vloeit bij 4,5V

Re: [natuurkunde] motor en batterij

Geplaatst: ma 18 jan 2021, 16:52
door wiskunde321
Ok bedankt

Re: [natuurkunde] motor en batterij

Geplaatst: ma 18 jan 2021, 20:56
door klazon
Bij een motor ligt het toch iets anders. Je kunt die niet benaderen alsof het een weerstand is.
Bij een motor is de spanning grotendeels bepalend voor het toerental en de stroom wordt bepaald door de belasting (het koppel)
Als je de spanning varieert zal het toerental mee variëren, maar de stroom zal nagenoeg gelijk blijven.

Re: [natuurkunde] motor en batterij

Geplaatst: wo 20 jan 2021, 21:49
door ukster
Je hebt zeker gelijk Klazon. veel te kort door de bocht..
Dat blijk wel uit deze opgave:
Een 250V DC shuntmotor (2 borstels) heeft een ankerweerstand Ra=0,2Ω en een veldweerstand Rf=100Ω. De magnetische flux bedraagt Φ=3,8mwb. De motorconstructieconstante voor het askoppel c=524. Onbelast bedraagt de ankerstroom 5A en is het toerental 1200rpm. Belast bedraagt de totaalstroom 50A en is de luchtspleetflux met 5% afgenomen ten gevolge van de ankerreactie. Het spanningsverlies per borstel bedraagt 1V onder alle belastingomstandigheden.
Gevraagd: motorconstructieconstante c(van de tegen EMK) en in de belaste situatie: toerental en het motorrendement η

Re: [natuurkunde] motor en batterij

Geplaatst: wo 20 jan 2021, 22:01
door ukster
Door de afgenomen flux is het toerental van de belaste motor dus hoger dan die in onbelaste toestand!