Smeltoven metaal

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 454

Smeltoven metaal

Mensen misschien weet iemand van jullie het .Ik probeer een smeltoven te bouwen op gas (propaan)en zag een paar leuke filmpjes op you tube .Nu heb ik de oven dus gebouwd zie foto s maar er gaat iets mis in de verbranding .Ik krijg dus geen mooie blauwe vlam uit de bovenkant van de oven en ruik ook een vreemd soort geur .Ik neem aan dat dat de toegevoegde geurstof is en er dus een onvolledige verbranding plaats vind met koolmonoxide .Ik heb in de inlaatbrander 12 gaten van 6 mm geboord .Nu zou dus meer gaten kunnen gaan boren maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat er te veel tegendruk is en het uitlaatgat te klein is denk ik .Maar ik weet dat dus niet zeker het lijkt mij ook dat hoe groter het gat word hoe meer warmte je gaat verliezen . Iemand een idee wat het zou kunnen zijn ?
Bijlagen
17734109-E62E-44C0-82FD-C72FF9C6396B.jpeg
1814AB29-F3D5-438A-A98F-F08E4D31813F.jpeg
090A4A7C-7FA8-47DD-A094-FEDAC47ADF3C.jpeg
60A529F1-7652-45B7-AE2D-D8E34929E13B.jpeg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Smeltoven metaal

Op foto 2 zie ik de gastoevoer, en die gaatjes zijn voor de luchtaanvoer?
Zo ja, dan gaat dit niet werken. Dat uitstromende gas heeft een hogere druk en blaast uit de gaatjes (dat ruik je), en van toevoer van lucht is nauwelijks sprake op deze manier en dus is er geen volledige verbranding.
Een gasbrander maakt gebruik van het Venturi-effect om dmv de snelle stroming van het gas, de benodigde lucht aan te zuigen. Daarvoor moet de luchtaanvoer achter het punt liggen waar het gas uit stroomt, zodat het gas de lucht als het ware meesleurt.

Zie dit plaatje als voorbeeld:
schets.jpg

Berichten: 454

Re: Smeltoven metaal

Hoi beste Michel bedankt voor je reactie daar kan ik wat mee.
Ik had eerst ongeveer ook een soort aanzuig principe gemaakt maar ik denk dat de brander kop iets te diep lag. Zie voorbeeld A dat ik eerst had geprobeerd .Ik zag ook op voorbeelden dat er een bredere achterkant nodig is . Ik ga nu principe B maar proberen dan .
Bijlagen
23FB396E-C24F-4708-947D-9FC120AA4890.jpeg

Berichten: 454

Re: Smeltoven metaal

Ik heb nu dit gemaakt maar het werkt nog steeds niet.Als ik de deksel dicht doe lijkt het toch ook wel of die te veel tegendruk krijgt. Of misschien is de verbreding te klein .Hij zou toch genoeg lucht moeten kunnen aanzuigen .
Bijlagen
3F12BA67-5DB5-4934-9E15-93E68B85B2A4.jpeg

Berichten: 454

Re: Smeltoven metaal

Toch als ik kijk naar mijn kleine brandertje en hoe die brandkop in elkaar steekt zie ik toch dat de gaten voor de gasopening zitten en daardoor dus ideaal gemengd worden .
Bijlagen
88BCBDF7-CD24-421E-8F2D-3E25F658299A.jpeg
E18FEB84-1F5A-429B-B5BE-C1F9C1301695.jpeg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Smeltoven metaal

Als ik de deksel dicht doe lijkt het toch ook wel of die te veel tegendruk krijgt
Kijk eerst eens of de vlam nu rustig en blauw brandt als de toorts niet in dat vat steekt. Is dat zo?
Vervolgens de toorts in het vat steken, maar zonder deksel. Nu nog steeds een goede rustige blauwe vlam?
Als je de deksel dicht doet, gaat het pas mis?
Dan sluit de zaak te goed, je zal dan uitlaatopeningen moeten maken. Ik denk dat onderin het vat het meest geschikt is.

Berichten: 454

Re: Smeltoven metaal

Hoi beste michel Uphoff .Ja het gaat pas mis als ik de deksel afsluit .Nu zit er al een uitlaatgat aan de bovenkant van de oven .Maar jij bedoeld dus dat ik nog een gat in de bodem moet boren zodat i net als een open haard ook zuurstof aantrekt ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Smeltoven metaal

Ik denk aan een voldoende ruime opening onderin omdat ik vermoed dat je zo de oven het heetst gestookt krijgt. De heetste, dus lichtste, lucht zou bij een gat bovenin als eerste verdwijnen. Een gat onderin lijkt mij dus beter, bovendien zal die onder uitstromende hete lucht buiten het vat gaan stijgen en zo de oven aan de buitenzijde opwarmen.

Hoe groot dat gat moet zijn, is een kwestie van experimenteren. Misschien kan je op internet een bouwtekening oid van een gasoventje vinden waar je wat meer informatie uit kunt peuren. Verder zou je je kunnen verdiepen in zo'n venturi, mogelijk stroomt het gas onder te lage druk (en dus te lage snelheid, en dus te weinig aanzuiging van verse lucht) uit de gebruikte sproeier.

Berichten: 454

Re: Smeltoven metaal

Ooh ja daar zit zeker wat in .Maar toch kan ik het dan weer niet uit staan dat als ik deze ovens bestudeer . https://123smeden.nl/products/draagbare ... uhEALw_wcB Dat ik dan toch zie dat daar maar 1 gat aan de bovenkant zit .
Ik vraag me eigenlijk toch ook wel af wat voor een gas ik heb .Ik had deze fles van iemand gekregen en nam aan dat er propaan in zat .Maar toen ik de fles van buiten naar binnen haalde zat er niet zo heel veel druk meer op. Ik las ook dat butaan flessen maar een druk hebben van 1.2 bar tot 2 bar en dat propaan wel tot 7 bar gaat .Dat zou ook wel een aanzienlijk verschil moeten geven lijkt mij. Ook omdat ik de afstelbare drukregelaar niet kan verstellen naar meer druk .
Bijlagen
7F3B9C1A-DD90-404D-8A2B-6725FFD480F5.jpeg
EA5DC2F1-92D3-4F11-9971-F43AFE49F16B.jpeg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Smeltoven metaal

Er is nergens op de tank of op de regelaar een opdruk te vinden?

Je wilt hiervoor propaangas hebben. Je zou het vrij eenvoudig kunnen testen want butaan wordt bij 0 graden vloeibaar. Dus als je de tank een nachtje buiten laat staan en de brander werkt niet, terwijl dat op kamertemperatuur wel zo is, is het butaan. Propaan blijft gasvormig tot rond de -40 graden en dat zou ook met zo'n ijskoude tank nog prima verdampen en branden.

Berichten: 454

Re: Smeltoven metaal

Nou op de gastank staat calpam of Galpam .En op het internet stond dat dat is overgenomen door primagaz . https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Calpam
Dus volgens mij is die fles al heel oud .Er staat ook bij dat ze vloeibaar gas verkochten .
Maar ik had hem dus van het balkon gehaald waar die in de vrieskou stond .En toen kwam er inderdaad een heel klein vlammetje uit .Dus ik denk dat het dan toch butaan gas is .Nou ja ik maak deze tank gewoon op en dan ben ik benieuwt hoe een nieuwe propaan tank het doet op deze smeltoven .

Reageer