Expansie naar gelijke concentratie

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: Expansie naar gelijke concentratie

tempelier schreef: zo 14 feb 2021, 20:12 Ik bestrijd dat je dat in dit geval mag verwaarlozen.
Vergeet niet dat er buiten dat geen enkele kracht is.

De onderstelling dat iets een ideaal gas is en zich zo ook gedraagt is maar beperkt waar.
Hiet is dat volgens mij niet zo, dat komt door de extremen onderstellingen in het gestelde.
Laat maar zien, met een berekening. Ik ben benieuwd...

Over welke "extreme onderstellingen" heb je het, die het gas tot niet-ideaal gas maken?
tempelier schreef: zo 14 feb 2021, 20:12 Er is maar een soort zwaartekracht bij mijn weten.
Klopt.
En de onderlinge aantrekkingskracht door zwaartekracht van die moleculen is hier volkomen, maar dan ook volkomen te verwaarlozen.

Denk je van niet, alweer, laat maar zien, met berekening. Dat is een simpel sommetje.

Berichten: 387

Re: Expansie naar gelijke concentratie

De gasdeeltjes komen toch uit een middelpunt met gasdruk X ...... naar een verre omgeving met druk 0
Verschil in druk geeft toch aanleiding tot een kracht / beweging of niet ?
Versnellen de gasdeeltjes als de vacum ruimte theoretisch oneindig groot is ....... dat is de vraag !

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: Expansie naar gelijke concentratie

Human schreef: ma 15 feb 2021, 11:44 De gasdeeltjes komen toch uit een middelpunt met gasdruk X ...... naar een verre omgeving met druk 0
Verschil in druk geeft toch aanleiding tot een kracht / beweging of niet ?
Druk is de gemiddelde kracht die gasdeeltjes op een oppervlak uitoefenen.
De deeltjes zelf ondervinden alleen bij botsingen een kracht.
Human schreef: ma 15 feb 2021, 11:44 Versnellen de gasdeeltjes als de vacum ruimte theoretisch oneindig groot is ....... dat is de vraag !
Nee, want ze ondervinden geen kracht als ze niet botsen. En na zekere tijd is het gas zo verdund dat er nagenoeg geen botsingen meer zijn. Een eventuele botsing tussen twee naar buiten vliegende deeltjes zou de ene kunnen versnellen in radiale richting maar dan moet de andere vertragen in die richting.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Expansie naar gelijke concentratie

Een ideaal gas bestaat niet.
Men moet dus aantonen dat men onder bepaalde omstandigheden men kan doen als of.

Zover ik het gestelde begrijp gaat het om een gaswolk in een overigens totaal leeg universum.
Die wolk heeft om de een of andere rede een beperkt volume dat plotsklaps wordt opgeheven en de deeltjes kunnen dan dan ""als het ware uitzwermen"" door het universum.

Maar misschien heb ik deze ""onderstelling"" verkeerd begrepen en zijn de omstandigheden zo dat je idealiteit kunt aannemen.

PS.
Als men een gas snel stevig samenperst (tot 1% bijvoorbeeld)
dan wordt het warmer dus gaan de deeltjes dan sneller.
Omgekeerd...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: Expansie naar gelijke concentratie

tempelier schreef: ma 15 feb 2021, 12:12 Een ideaal gas bestaat niet.
Men moet dus aantonen dat men onder bepaalde omstandigheden men kan doen als of.
Waarom toon jij niet aan dat er geen expansie optreedt indien het gas niet ideaal is? Met een voorbeeld van op welke manier het gas niet ideaal is, want dat is niet één enkele eigenschap.
Beschrijf op z'n minst welke mechanisme er voor zorgt dat het gas niet expandeert.

Je kunt wel bezwaar maken tegen wat ik schrijf, maar kom dan ook met concrete argumenten.
tempelier schreef: ma 15 feb 2021, 12:12 PS.
Als men een gas snel stevig samenperst (tot 1% bijvoorbeeld)
dan wordt het warmer dus gaan de deeltjes dan sneller.
Omgekeerd...
Omgekeerd koelt het af als het zich in een langzaam groter wordende ruimte bevindt. Het verricht dan arbeid.
Dat gebeurt niet als je het vrij in een lege ruimte laat expanderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Expansie naar gelijke concentratie

Xilvo schreef: ma 15 feb 2021, 12:25
tempelier schreef: ma 15 feb 2021, 12:12 Een ideaal gas bestaat niet.
Men moet dus aantonen dat men onder bepaalde omstandigheden men kan doen als of.
Waarom toon jij niet aan dat er geen expansie optreedt indien het gas niet ideaal is? Met een voorbeeld van op welke manier het gas niet ideaal is, want dat is niet één enkele eigenschap.
Beschrijf op z'n minst welke mechanisme er voor zorgt dat het gas niet expandeert.

Je kunt wel bezwaar maken tegen wat ik schrijf, maar kom dan ook met concrete argumenten.
tempelier schreef: ma 15 feb 2021, 12:12 PS.
Als men een gas snel stevig samenperst (tot 1% bijvoorbeeld)
dan wordt het warmer dus gaan de deeltjes dan sneller.
Omgekeerd...
Omgekeerd koelt het af als het zich in een langzaam groter wordende ruimte bevindt. Het verricht dan arbeid.
Dat gebeurt niet als je het vrij in een lege ruimte laat expanderen.
Ik beweer helemaal niet dat er geen expansie optreed.
Maar wel dat die langzaam moet vertragen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Expansie naar gelijke concentratie

tempelier schreef: ma 15 feb 2021, 12:28
Xilvo schreef: ma 15 feb 2021, 12:25
tempelier schreef: ma 15 feb 2021, 12:12 Een ideaal gas bestaat niet.
Men moet dus aantonen dat men onder bepaalde omstandigheden men kan doen als of.
Waarom toon jij niet aan dat er geen expansie optreedt indien het gas niet ideaal is? Met een voorbeeld van op welke manier het gas niet ideaal is, want dat is niet één enkele eigenschap.
Beschrijf op z'n minst welke mechanisme er voor zorgt dat het gas niet expandeert.

Je kunt wel bezwaar maken tegen wat ik schrijf, maar kom dan ook met concrete argumenten.
tempelier schreef: ma 15 feb 2021, 12:12 PS.
Als men een gas snel stevig samenperst (tot 1% bijvoorbeeld)
dan wordt het warmer dus gaan de deeltjes dan sneller.
Omgekeerd...
Omgekeerd koelt het af als het zich in een langzaam groter wordende ruimte bevindt. Het verricht dan arbeid.
Dat gebeurt niet als je het vrij in een lege ruimte laat expanderen.
Ik beweer helemaal niet dat er geen expansie optreedt.
Maar wel dat die langzaam moet vertragen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: Expansie naar gelijke concentratie

tempelier schreef: ma 15 feb 2021, 12:28 Ik beweer helemaal niet dat er geen expansie optreed.
Maar wel dat die langzaam moet vertragen.
Dat deed je wel, of op z'n minst twijfelde je daar aan, toen je schreef
Dat hangt er van af:
Bij de start is er een massa middelpunt, het is nog maar de vraag of die deeltjes voldoende kinetische energie hebben om aan dat middelpunt te ontsnappen.
Waardoor zou de expansie vertragen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Expansie naar gelijke concentratie

Xilvo schreef: ma 15 feb 2021, 12:31
tempelier schreef: ma 15 feb 2021, 12:28 Ik beweer helemaal niet dat er geen expansie optreed.
Maar wel dat die langzaam moet vertragen.
Dat deed je wel, of op z'n minst twijfelde je daar aan, toen je schreef
Dat hangt er van af:
Bij de start is er een massa middelpunt, het is nog maar de vraag of die deeltjes voldoende kinetische energie hebben om aan dat middelpunt te ontsnappen.
Waardoor zou de expansie vertragen?
Omdat de de potentiële energie van de deeltjes onderling afneemt dat moet komen uit de kinetische energie.

Het verschil is dat jij beweert dat dat verwaarloosbaar is terwijl ik beweer dat het op den duur toch gaat wegen.

PS.
Misschien maakt dit duidelijke wat ik bedoel.
Laat deze "wolk" bestaan uit slechts twee deeltjes met massa.
Als de uit elkaar vliegen en niet naar elkaar terug willen vallen dan hebben ze een soort ontsnappingssnelheid nodig.

Je zou dat voor twee neutronen kunnen uitrekenen.
(Zal ongetwijfeld een hele lage snelheid opleveren)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: Expansie naar gelijke concentratie

tempelier schreef: ma 15 feb 2021, 12:42 Het verschil is dat jij beweert dat dat verwaarloosbaar is terwijl ik beweer dat het op den duur toch gaat wegen.

PS.
Misschien maakt dit duidelijke wat ik bedoel.
Laat deze "wolk" bestaan uit slechts twee deeltjes met massa.
Als de uit elkaar vliegen en niet naar elkaar terug willen vallen dan hebben ze een soort ontsnappingssnelheid nodig.

Je zou dat voor twee neutronen kunnen uitrekenen.
(Zal ongetwijfeld een hele lage snelheid opleveren)
Waarom reken je het zelf niet even uit?
Inderdaad is het volkomen verwaarloosbaar. De ontsnappingssnelheid wegens zwaartekracht vanaf een stikstofmolecuul van 0,1 nm van het zwaartepunt (het molecuul qua zwaartekracht als een bolletje verondersteld) is 2,5E-13 m/s.

Dat terwijl de gemiddelde snelheid van een stikstofmolecuul bij kamertemperatuur een kleine 500 m/s is.
Dus volkomen verwaarloosbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Expansie naar gelijke concentratie

Xilvo schreef: ma 15 feb 2021, 13:00
tempelier schreef: ma 15 feb 2021, 12:42 Het verschil is dat jij beweert dat dat verwaarloosbaar is terwijl ik beweer dat het op den duur toch gaat wegen.

PS.
Misschien maakt dit duidelijke wat ik bedoel.
Laat deze "wolk" bestaan uit slechts twee deeltjes met massa.
Als de uit elkaar vliegen en niet naar elkaar terug willen vallen dan hebben ze een soort ontsnappingssnelheid nodig.

Je zou dat voor twee neutronen kunnen uitrekenen.
(Zal ongetwijfeld een hele lage snelheid opleveren)
Waarom reken je het zelf niet even uit?
Inderdaad is het volkomen verwaarloosbaar. De ontsnappingssnelheid wegens zwaartekracht vanaf een stikstofmolecuul van 0,1 nm van het zwaartepunt (het molecuul qua zwaartekracht als een bolletje verondersteld) is 2,5E-13 m/s.

Dat terwijl de gemiddelde snelheid van een stikstofmolecuul bij kamertemperatuur een kleine 500 m/s is.
Dus volkomen verwaarloosbaar.
Ik ben iemand die nogal eens reken fouten maakt, dus ben ik wat voorzichtig hier mee.
Maar het wordt hoger naarmate de wolk groter wordt en bijvoorbeeld een aardmassa heeft.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: Expansie naar gelijke concentratie

tempelier schreef: ma 15 feb 2021, 13:05
Maar het wordt hoger naarmate de wolk groter wordt en bijvoorbeeld een aardmassa heeft.
De massa van het gas verandert niet bij expansie. Wordt dus nooit een aardmassa.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Expansie naar gelijke concentratie

Ik bedoel een aardmassa als uitgangspunt.
Er bestaan immers gas planeten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: Expansie naar gelijke concentratie

tempelier schreef: ma 15 feb 2021, 13:12 Ik bedoel een aardmassa als uitgangspunt.
Er bestaan immers gas planeten.
Het lijkt me sterk dat TS iets als een gasplaneet in gedachte had toen hij schreef:
Neem een zeer grote lege ruimte op minimale druk (vacuum).
In het midden laat men tijdelijk een gas ontsnappen (deeltjes) op een bepaalde druk.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Expansie naar gelijke concentratie

Het is een beetje onduidelijk.
Ik heb ""ruimte""opgevat als iets op galactische schaal.
Wel wordt het begrip midden dan wat vaag.

Reageer