Nut van afgeschuinde uitgang na veiligheidsventiel
Geplaatst: do 25 feb 2021, 11:31
Zeer gewaardeerde wetenschappers,
Ik zie af en toe een afgeschuinde uitgang van het afblaasleidingwerk na een veiligheidsventiel. Als ik engineers vraag wat de reden is van de afschuining dan hoor ik verschillende antwoorden. Dit zijn antwoorden die ik heb gehoord:
1-zodat er geen vogelnest op gebouwd kan worden
2-omdat het esthetisch is
3-om aan te geven dat er geen vervolg hoort te zijn van de pijp
4-om de verticale reactiekracht te verminderen (even aangenomen dat de pijp verticaal eindigd)
5-om de doorlaat van de 'vena contracta' te vergroten
Nu ben ik benieuwd wat jullie mening hierover is en of jullie nog andere redenen weten. Over de eerste 3 punten valt niet veel te zeggen denk ik. Maar de laatste 2 vindt ik wel interessant.
Over punt 4
Ik heb eens gelezen dat bij subkritische stroming de reactiekracht nog steeds verticaal is en dat alleen bij kritische stroming de reactiekracht loodrecht staat op de afschuining. Alleen de uitlaat van het veiligheidsventiel is altijd groter dan de doorlaat van het veiligheidsventiel zelf. Dit betekend dan toch dat deze reden vervalt?
Over punt 5
Als de effectieve doorlaat groter wordt door de afschuining, betekend dit dat de weerstandscoëfficiënt kleiner wordt? Zo ja, met welke weerstandscoefficient zouden we moeten rekenen in plaats van de weerstandscoëfficiënt van een haaks afgesneden pijp?
Ik zie af en toe een afgeschuinde uitgang van het afblaasleidingwerk na een veiligheidsventiel. Als ik engineers vraag wat de reden is van de afschuining dan hoor ik verschillende antwoorden. Dit zijn antwoorden die ik heb gehoord:
1-zodat er geen vogelnest op gebouwd kan worden
2-omdat het esthetisch is
3-om aan te geven dat er geen vervolg hoort te zijn van de pijp
4-om de verticale reactiekracht te verminderen (even aangenomen dat de pijp verticaal eindigd)
5-om de doorlaat van de 'vena contracta' te vergroten
Nu ben ik benieuwd wat jullie mening hierover is en of jullie nog andere redenen weten. Over de eerste 3 punten valt niet veel te zeggen denk ik. Maar de laatste 2 vindt ik wel interessant.
Over punt 4
Ik heb eens gelezen dat bij subkritische stroming de reactiekracht nog steeds verticaal is en dat alleen bij kritische stroming de reactiekracht loodrecht staat op de afschuining. Alleen de uitlaat van het veiligheidsventiel is altijd groter dan de doorlaat van het veiligheidsventiel zelf. Dit betekend dan toch dat deze reden vervalt?
Over punt 5
Als de effectieve doorlaat groter wordt door de afschuining, betekend dit dat de weerstandscoëfficiënt kleiner wordt? Zo ja, met welke weerstandscoefficient zouden we moeten rekenen in plaats van de weerstandscoëfficiënt van een haaks afgesneden pijp?